بازگشت

گروه: اطلاعات عمومي
 
 
مرکز پاسخگو:مؤسسه ولي عصر
موضوع اصلي:متفرقه
موضوع فرعي:نام هاي عبدالعلي و عبدالحسين
سؤال:چرا شيعيان نام فرزندان خود را «عبد العلي ، عبد الحسين و ...» مي‌گذارند ؟
جواب:

در مورد نامگذاري مردمان به عبد الحسين و ... بايد گفت كه وهابيت به علت تفسير اشتباه كلمه عبادت حكم به حرمت چنين نامگذاري كرده اند .
اما در واقع عبادت دو معني دارد :
1- پرستش كه جز براي خداوند صلاحيت ندارد .
اطاعت : كه مقصود از عبد الحسين و عبد النبي و ... همين معني است .
در قرآن كريم آمده است :
وأنكحوا الأيامي منكم والصالحين من عبادكم وإمائكم
سوره نور آيه 32 .
بي همسران خود را و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد .
خداوند متعال در اين آيه كلمه عبد را در مورد بندگان به كار برده است و علت آن اين است كه اين بنده بايد از مولايش اطاعت كند . يعني همان معناي دوم ؛ بنا بر اين اگر كسي خود را عبد النبي يا عبد الحسين و... بنامد و مقصودش اطاعت از رسول گرامي اسلام و اهل بيت او عليهم السلام باشد ، عمل وي مخالف دستورات دين نخواهد بود .
در اين زمينه علماي اهل سنت نيز فتوا به حليت داده اند . از آن جمله مي توان به فتاواي زير اشاره نمود :
1- وكذا عبد الكعبة أو الدار أو علي أو الحسن لإيهام التشريك ومثله عبد النبي علي ما قاله الأكثرون والأوجه جوازه لا سيما عند إرادة النسبة له صلي الله عليه وسلم
نهاية المحتاج للشافعي الصغير ج 8 ص 148 ط دار الفكر بيروت 1404 .
در صورتي نامگذاري به عبدالكعبه يا عبد الدار يا عبد العلي يا عبدالحسن يا عبد النبي ، حرام است كه موجب توهم شرك باشد؛ اما نظر درست آن است كه اين چنين نامگذاري جايز مي باشد ، بويژه اگر هدف ازاين نامگذاري انتساب صاحب نام به افراد ياد شده باشد.
2- قوله وكذا عبد النبي أي وكذا يحرم التسمية بعبد النبي أي لإيهام التشريك أي أن النبي شريك الله في كونه له عبيد وما ذكر من التحريم هو معتمد ابن حجر
أما معتمد الرملي فالجواز وعبارته ومثله عبد النبي علي ما قاله الأكثرون والأوجه جوازه لا سيما عند إرادة النسبة له صلي الله عليه وسلم
إعانة الطالبين للدمياطي ج2 ص 337 ط دار الفكر بيروت.
وي كه گفته است عبد النبي مقصود وي آن است كه حرام است نامگذاري به عبد النبي زيرا توهم شرك دارد ؛ يعني پيغمبر شريك خداست در اينكه مردم عبادت وي را مي كنند . و حرام بودن اين نامگذاري نظر ابن حجر است . اما نظر رملي جواز است
عبارت وي چنين است كه :
ومانند اينهاست عبد النبي طبق نظر اكثر و نظر درست جواز است ، مخصوصا اگر مقصود نسبت دادن خود به رسول خدا باشد .
شبيه همين مطلب در كتاب حواشي الشرواني ج 9 ص 373 ط دار الفكر بيروت و حاشية الجمل علي شرح المنهج لسليمان الجمل ج5 ص 266 ط دار الفكر بيروت و... نيز آمده است .
مشاهير اهل سنت كه نامشان عبدالنبي و مانند آن بوده است:
1- الشيخ عبد النبي المغربي المالكي الشيخ الإمام العلامة الحجة القدوة الفهامة مفتي السادة المالكية بدمشق
شذرات الذهب ج8/ص83ط دار ابن كثير بدمشق1406و ج8/ص126 ، الأسرار المرفوعة في الأخبار الموضوعة ج1/ص112 و تاريخ البصروي ج1/ص108 .
2- عبد المطلب بن ربيعة ابن الحارث بن عبد المطلب بن هاشم الهاشمي له صحبة ... وقال شباب توفي عبد المطلب في دولة يزيد وقال الطبراني توفي سنة إحدي وستين قلت له بدمشق دار كبيرة والله أعلم
سير أعلام النبلاء ج 3 ص 112
3- القاضي عبد النبي الأحمد نجري من رجال المائة الثانية عشرة صاحب جامع العلوم الملقب بدستور العلماء
قواعد الفقه لمحمد عميم البركتي ج 1 ص 148 دار النشر الصدف كراشي 1407
4- الشيخ عبد النبي بن جماعة
شذرات الذهب ج8 ص 181
5- عبد قيس بن لأي بن عصيم من الصحابة الذين شهدوا أحدا
الأصابة ج 4 ص 380
6- عبد النبي الخليلي أروي ثبته عن الوجيه السكري عن الشيخ سعيد الحلبي عن شاكر العقاد عن التركماني عن العلاء الحصكفي عنه وهو عبد النبي بن عبد القادر الأزهري الخليلي الحنفي يروي عن الشيخ محمد ابن عبد الله التمرتاشي الغزي وغيره
فهرس الفهارس والأثبات ومعجم المعاجم والمسلسلات ج2 ص 754
7- الإمام العارف صفي الدين أحمد بن محمد بن يونس المدعو عبد النبي القشاشي المقدسي الأصل المدني الدار المتوفي بها سنة 1071 يروي عن والده وكان من أكابر عصره المتوفي سنة 1044
فهرس الفهارس والأثبات ومعجم المعاجم والمسلسلات ج 2 ص 970 و تاج العروس ج 17 ص 336
8- العلامة المففنن الصالح الشيخ عبد النبي الصدر شيدا
النور السافر ج 1 ص 339
9- عبد النبي بن محمد بن عبد النبي المغربي ثم الدمشقي المالكي
الضوء اللامع ج 5 ص 90
10- فخر الزمان عبد النبي ابن خلف القزويني
إيضاح المكنون في الذيل علي كشف الظنون ج 3 ص 5
11- ومحمد عبد الرسول الهندي
فهرس الفهارس والأثبات ومعجم المعاجم والمسلسلات ج 2 ص 84
12- عبد المطلب بن الفضل بن عبد المطلب الهاشمي الحلبي
المعين في طبقات المحدثين ج 1 ص 189
13- عبد المطلب بن عبد القاهر بن محمد الماكسيني زين العابدين الشافعي
الدرر الكامنة في أعيان المئة الثامنة ج 3 ص 218
14- عبد قيس النكري البصري من الرواة من ابن سيرين
التاريخ الكبير ج 2 ص 255
15- محمد ابن عبد الرسول المدني عالم مكة
البدر الطالع ج 1 ص 289
اين تنها جزيي از مشاهير اهل سنت در گذشته است كه در نام ايشان كلمه عبد به عنوان بنده غير خدا به كار رفته است .
در عصر حاضر نيز در عده زيادي از ايشان چنين نامهايي را براي خود بر مي گزينند :
از آن جمله مي توان به عبد الرسول سياف از وهابيان معاصر افغانستان و رهبر حزب حركت انقلاب اسلامي افغانستان و عضو طالبان نام برد .