جواب:
عزيز گرامي : هدف از « عزاداري » دوچيز مهم است : يكي اينكه معرف « ارادت وعلاقه وايمان » فرداست وديگري تلاشي است براي « زنده نگهداشتن » يك مفهوم . عزاداري به معني غمباري وغصه دارشدن براي كسي يا حادثه اي نيست . مثلاً اگر مابرعاشورا وشهداي كربلا عزاداري مي كنيم نشان ميدهيم كه اولاً به حضرت اباعبدالله الحسين ( ع)وياران با وفايش عشق واردتي عميق مي ورزيم وثانياً نمي خواهيم حادثه عظيم كربلا به فراموشي سپرده شود وبدين ترتيب يكجور مبارزه عليه ظلم وستم وذلت رابيان مي كنيم . لذا عزاداري را نبايد با اندوهناك شدن وغصه خوردن يكي دانست . ائمه هدي نيز با همين هدفها « عزاداري » مي كرده اند . بطور مثال وقتي حضرت حمزه ( ع )( سيدالشهداء كه عموي پيامبر (ص ) بوددرجنگ احد به شهادت رسيد ، حضرت دركنار بدن او عزاداري كرد واشك ريخت ويا حضرت امام سجاد ( ع)براي شهداي كربلا اشك مي ريخت وديگران را به عزاداري براي عاشورائيان دعوت مي كرد ويا اميرالمؤمنين علي (ع ) به كنار قبر رسول خدا مي رفت وعزاداري مي فرمود وائمه هدي درموضوع كربلا فراوان مجلس عزا بپا كرده اند . بطور نمونه حضرت امام علي بن موسي الرضا( ع ) كه مادرجوار مبارك آن حضرت به سر مي بريم به شاعري بنام « دعبل » مي فرمود كه درموضوع كربلا وبراي اجداد طاهرينش مرثيه بخواند وخود نيز بر اشعار دعبل اشك مي ريخت وعزاداري مي فرمود . وبالا خره اينكه خود ائمه بما ياد دادند كه « يحزنون في حزننا ويفرحون في فرحنا » درحزن مامحزون باشيد ودرشادي ما شادي كنيد . اما نكته اي كه اشاره به آن خيلي مهم است كه از نظر اولياءدين وائمه معصومين عليهم السلام هرچيزي ونيز عزاداري داراي قواعد وشرايطي است . نمي توان هر جور كه پسنديد وهرطوري كه شد عزاداري كنيم . مثلاً عزاداريي كه باعث وهن وتوهين باشد حرام است . عزاداريي كه مطابق احكام دين نباشد باطل است . عزاداريي كه باعث اذيت وآزار مردم شود صحيح نيست و000 مثل اينها % ا
|