جواب:
كشتن امام حسين((عليه السلام)) به دست شمر ظلم و ستم محسوب مي گردد و كار وي ازنظر عقلا محكوم و قبيح است چرا كه وي اين جنايت را با اختيار انجام داده و كسي وي را در اين كار مجبور نكرده است بدين لحاظ او به خاطر كار خويش شايسته كيفر خداوند و عقوبت دائمي مي باشد. براي روشن شدن مطلب به اين مثال توجّه كنيد: اگر معلّمي بداند كه دانش آموزي در يك مادّه درسي نمره لازم را نمي آورد، آيا اين دانستن تأثيري در نحوه درس خواندن دانش آموز دارد؟ آيا مي شود گفت كه به دليل اينكه معلم مي دانست، او نمره لازم را در آن درس كسب ننمود؟ واضح است كه چنين نيست زيرا در اقدام به هر كاري اراده و تصميم فاعل آن شرط اساسي است. بنابراين، علم خدا و رسول خدا به اينكه شمر امام حسين((عليه السلام)) را مي كشد، علّت
ـ1605ـ كشتن وي نيست، بلكه شمر به اختيار خويش اقدام به كشتن امام حسين((عليه السلام)) كرده است وي با برخورداري عقل و شعور كافي زشتي عمل خويش را درك مي كرده است پس اگر شمر، شمر شده و در نظر خدا و رسول او و پاكان جهان منفور گرديده، بر اثر كار ناشايسته خودش بوده است.   (بخش پاسخ به سؤالات )
ـ1606ـ
|