جواب:
چيزي كه از تاريخ كربلا در اين رابطه بدست مي آيد اين است كه حضرت ام كلثوم در كربلا حضور داشته اند. ام كلثوم دختر امير المؤمنين علي(ع) كه زني با فصاحت وبليغ وسخنور بود ودر مدت اسارت پيوسته با سخنانش ستم حكام را افشاء مي كرد ، وقتي كاروان اسراء را به كوفه وارد كردند ، درجمع انبوه حاضران به سخن پرداخت وآنان را بخاطر سستي وكوتاهي در ياري كردن امام حسين عليه السلام نكوهش كرد . دربدو ورود به كوفه مردم به تماشاي آنان گرد آمده بودند . ام كلثوم بر سرآنان فرياد كشيد: يا اهلَ الكوفه ! اَ ما تستحيُونَ مِنَ الله ورَسولهِ اَن تَنظُروا الي حرم النبي؟! 000 اي مردم كوفه ! آيا از خدا و رسولش شرم نمي كنيد از اينكه به حرم و دودمان پيامبر نگاه مي كنيد؟! 000(1) ودرجاي ديگر چنين آمده است هنگام ورود اهل بيت عليهم السلام به شام نيز ام كلثوم شمر را طلبيد واز او خواست كه آنان را از دروازه اي وارد كنند كه اجتماع كمتري باشد وسرهاي مقدس ومطهر شهدا را دورتر نگه دارند تا مردم به تماشاي آنها پرداخته وكمتر به چهره اهل بيت پيامبر (ص) نگاه كنند . شمر به لحاظ بي ديني وخباثت ذاتي دقيقاًبرعكس خواست او عمل كرد واسيران را از دروازه ساعات وارد دمشق كرد.(2) دوست عزيز :همانطور كه ملاحظه مي فرماييد حضرت ام كلثوم در واقعه كربلا حضور داشته اند اما اينكه چرا در سوگواريها از ايشان سخني به ميان نمي آيد بايد گفت تك تك افرادي كه درحادثه عاشورا شركت داشته اند رسالتي داشته ونقشي را ايفا كرده اند اما ميزان وعمق رسالت آنها با يكديگر فرق مي كند مثلاً در مجلس يزيد غير از حضرت زينب سلام الله عليها حضرت سجاد عليه السلام نيز سخنراني كرده اند اما به اندازه اي كه درباره حضرت زينب (س) سخن گفته مي شود درباره ايشان صحبتي به ميان نمي آيد وعلت اين امر آن است كه حضرت زينب (س)نقش چشمگيرتر و وسيعتري در اين زمينه داشته اند ومديريت در شرائط بحراني واقعه بدست زينب (س) بوده است وبخاطر همين در سوگواريها وعزاداريها بيشتر از ايشان سخن به ميان مي آيد وبه مراجعه به تاريخ كربلا مي بينيم كه غير از حضرت زينب سلام الله عليها حضرت ام كلثوم وفاطمه دختر امام حسين عليه السلام اسيران آزاديبخشي بودند كه نقش بزرگي دراين واقعه ايفا كرده وذهنيت مردم را از اسيران جنگي متحول ساختند . البته غير از اين مسأله عاملي كه باعث مي شود از ايشان سخني به ميان نيايد يا كمتر از ايشان صحبت شود، كم اطلاعي بعضي از مبلغين از جريانات عاشورا وتكيه بر مرثيه ها وسخنرانيها تكراري وعدم توجه به پويايي واقعه عاشورا است كه بايد به اين مسئله توجه شده ومبلغيني كه رسالت عظيم رساندن پيام عاشورا را به مردم دارند احساس مسئوليت بيشتري دراين زمينه كنند ومطلب نو و درسهاي تازه اي از واقعه سراسردرس وآموزنده عاشورا بيرون كشند. منابع ومآخذ 1-پيامهاي عاشورا ،جواد محدثي ،ناشر : اداره آموزشي هاي عقيدتي سياسي نمايندگي ولي فقيه در سپاه ، ص309 ، مقتل الحسين ، مقرّم ، ص40 2-پيامهاي عاشورا ، جواد محدثي ، ناشر000 ، ص210 ، اعيان السيعه ، ج3 ، ص485
|