بازگشت

امامت اميرمومنان


198. عيون أخبار الرضا بإسناده عن الحسين بن عليّ عليه السلام: قالَ لي بُرَيدَةُ: أمَرَنا رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله أن نُسَلِّمَ [1] عَلي أبيکَ بِإِمرَةِ المُؤمِنينَ. [2] .

199. الأمالي بإسناده عن الحسين بن عليّ عليه السلام: حَدَّثَني أميرُ المُؤمِنينَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام قالَ: قالَ لِيَ النَّبِيّ صلي الله عليه وآله: يا عَلِيُّ، خَلَقَنِيَ اللَّهُ تَعالي وأنتَ مِن نورِ اللَّهِ حينَ خَلَقَ آدَمَ، وأفرَغَ ذلِکَ النّورَ في صُلبِهِ، فَأَفضي بِهِ إلي عَبدِ المُطَّلِبِ، ثُمَّ افتَرَقا مِن عَبدِ المُطَّلِبِ؛ أنَا في عَبدِ اللَّهِ وأنتَ في أبي طالِبٍ، لا تَصلُحُ النُّبُوَّةُ إلّا لي، ولا تَصلُحُ الوَصِيَّةُ إلّا لَکَ، فَمَن جَحَدَ وَصِيَّتَکَ جَحَدَ نُبُوَّتي، ومَن جَحَدَ نُبُوَّتي أکَبَّهُ اللَّهُ عَلي مَنخِرَيهِ فِي النّارِ. [3] .

200. التوحيد عن الأصبغ بن نباتة: لَمّا جَلَسَ عَلِيّ عليه السلام فِي الخِلافَةِ وبايَعَهُ النّاسُ، خَرَجَ إلَي المَسجِدِ مُتَعَمِّماً بِعِمامَةِ رَسولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله، لابِساً بُردَةَ رَسولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله، مُتَنَعِّلاً نَعلَ رَسولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله، مُتَقَلِّداً سَيفَ رَسولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله، فَصَعِدَ المِنبَرَ فَجَلَسَ عليه السلام عَلَيهِ مُتَمَکِّناً....

ثُمَّ قالَ لِلحَسَنِ عليه السلام: يا حَسَنُ، قُم فَاصعَدِ المِنبَرَ فَتَکَلَّم....

ثُمَّ قالَ لِلحُسَينِ عليه السلام: يا بُنَيَّ قُم فَاصعَدِ المِنبَرَ وتَکَلَّم بِکَلامٍ لا تُجَهِّلُکَ قُرَيشٌ مِن بَعدي، فَيَقولونَ: إنَّ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ لا يُبصِرُ شَيئاً، وَليَکُن کَلامُکَ تَبَعاً لِکَلامِ أخيکَ.

فَصَعِدَ الحُسَينُ عليه السلام المِنبَرَ، فَحَمِدَ اللَّهَ وأثني عَلَيهِ، وصَلّي عَلي نَبِيِّهِ صلي الله عليه وآله صَلاةً موجَزَةً، ثُمَّ قالَ: مَعاشِرَ النّاسِ! سَمِعتُ جَدّي رَسولَ اللَّهِ صلي الله عليه وآله وهُوَ يَقولُ: «إنَّ عَلِيّاً هُوَ مَدينَةُ هُديً، فَمَن دَخَلَها نَجا ومَن تَخَلَّفَ عَنها هَلَکَ».

فَوَثَبَ إلَيهِ عَلِيّ عليه السلام فَضَمَّهُ إلي صَدرِهِ وقَبَّلَهُ، ثُمَّ قالَ: مَعاشِرَ النّاسِ! اشهَدوا أنَّهُما فَرخا رَسولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله ووَديعَتُهُ الَّتِي استَودَعَنيها، وأنَا أستَودِعُکُموها. مَعاشِرَ النّاسِ! ورَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله سائِلُکُم عَنهُما. [4] .

201. الفتوح - في ذِکرِ أحداثِ حَربِ صِفّينَ -: أرسَلَ عُبَيدُ اللَّهِ بنُ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ إلَي الحُسَينِ بنِ عَلِيّ عليه السلام أنَّ لي إلَيکَ حاجَةً، فَالقَني إذا شِئتَ حَتّي اُخبِرَکَ.

قالَ: فَخَرَجَ إلَيهِ الحُسَينُ عليه السلام حَتّي واقَفَهُ وظَنَّ أنَّهُ يُريدُ حَربَهُ.

فَقالَ لَهُ ابنُ عُمَرَ: إنّي لَم أدعُکَ إلَي الحَربِ، ولکِنِ اسمَع مِنّي فَإِنَّها نَصيحَةٌ لَکَ.

فَقالَ الحُسَينُ عليه السلام: قُل ما تَشاءُ.

فَقالَ: اِعلَم أنَّ أباکَ قَد وَتَرَ قُرَيشاً، وقَد بَغَضَهُ النّاسُ وذَکَروا أنَّهُ هُوَ الَّذي قَتَلَ عُثمانَ، فَهَل لَکَ أن تَخلَعَهُ وتُخالِفَ عَلَيهِ حَتّي نُوَلِّيَکَ هذَا الأَمرَ؟ فَقالَ الحُسَينُ عليه السلام: کَلّا وَاللَّهِ، لا أکفُرُ بِاللَّهِ وبِرَسولِهِ وبِوَصِيِّ رَسولِ اللَّهِ، اِخسَ [5] وَيلَکَ مِن شَيطانٍ مارِدٍ! فَلَقَد زَيَّنَ لَکَ الشَّيطانُ سوءَ عَمَلِکَ، فَخَدَعَکَ حَتّي أخرَجَکَ مِن دينِکَ بِاتِّباعِ القاسِطينَ ونُصرَةِ هذَا المارِقِ مِنَ الدّينِ، لَم يَزَل هُوَ وأبوهُ حَربِيَّينِ وعَدُوَّينِ للَّهِِ ولِرَسولِهِ ولِلمُؤمِنينَ، فَوَاللَّهِ ما أسلَما ولکِنَّهُمَا استَسلَما خَوفاً وطَمَعاً.

فَأَنتَ اليَومَ تُقاتِلُ عَن غَيرِ مُتَذَمِّمٍ [6] ، ثُمَّ تَخرُجُ إلَي الحَربِ مُتَخَلِّقاً [7] لِتُرائِيَ بِذلِکَ نِساءَ أهلِ الشّامِ، ارتَع [8] قَليلاً، فَإِنّي أرجو أن يَقتُلَکَ اللَّهُ سَريعاً.

قالَ: فَضَحِکَ عُبَيدُ اللَّهِ بنُ عُمَرَ، ثُمَّ رَجَعَ إلي مُعاوِيَةَ فَقالَ: إنّي أرَدتُ خَديعَةَ الحُسَينِ وقُلتُ لَهُ کَذا وکَذا، فَلَم أطمَع في خَديعَتِهِ.

فَقالَ مُعاوِيَةُ: إنَّ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ لا يُخدَعُ، وهُوَ ابنُ أبيهِ. [9] .

202. المناقب عن رجل من بني هاشم يقال له عبد اللَّه بن الحسين: جاءَ رَجُلٌ إلَي الحُسَينِ بنِ عَلِيّ عليه السلام فَقالَ: حَدِّثني في عَليِّ بنِ أبي طالِبٍ.

فَقالَ: وَيحَکَ! وما عَسَيتُ أن اُحَدِّثَکَ في عَلِيٍّ وهُوَ أبي؟

قالَ: بَل تُحَدِّثُني.

قالَ: إنَّ اللَّهَ تَبارَکَ وتَعالي أدَّبَ نَبِيَّهُ الآدابَ کُلَّها، فَلَمَّا استَحکَمَ الأَدَبُ فَوَّضَ الأَمرَ إلَيهِ فَقالَ: «مَآ ءَاتَل-کُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَل-کُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ» [10] ، إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلي الله عليه وآله أدَّبَ عَلِيّاً عليه السلام بِتِلکَ الآدابِ الَّتي أدَّبَهُ بِها، فَلَمَّا استَحکَمَ الآدابُ کُلُّها فَوَّضَ الأَمرَ إلَيهِ، فَقالَ: «مَن کُنتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَولاهُ». [11] .

تنبيه

إنّ الأحاديث المأثورة عن الإمام الحسين عليه السلام حول إمامة الإمام أمير المؤمنين عليه السلام وفضائله کثيرةٌ، وقد ذکرنا هذه الأحاديث في موسوعة الإمام عليّ عليه السلام، فلذا تجنّبنا عن ذکرها هنا.


***

197. عيون أخبار الرضا عليه السلام - به سندش، از امام حسين عليه السلام -: بُرَيده به من گفت: پيامبر خدا به ما فرمان داد که بر پدرت براي حکومت يافتن بر مؤمنان، سلام دهيم.

198. الأمالي، طوسي - به سندش، از امام حسين عليه السلام -: اميرمؤمنان برايم چنين نقل کرد که پيامبر صلي الله عليه وآله به من فرمود: «اي علي! خداوند متعال، من و تو را به هنگام آفرينش آدم عليه السلام، از نور خود آفريد و در پشتِ آدم قرار داد تا به عبد المطّلب رسيد. سپس از عبد المطّلب، دو پاره شد. من در [پشتِ] عبد اللَّه قرار گرفتم و تو در [پشتِ] ابو طالب. پيامبري، جز براي من و وصايت، جز براي تو شايسته نيست. هر که وصايت تو را انکار کند، پيامبريِ مرا انکار کرده است و هر که پيامبريِ مرا انکار کند، خداوند، او را به رو، در آتش خواهد انداخت».

199. التوحيد - به نقل از اصبغ بن نُباته -: هنگامي که علي عليه السلام به [مسند] خلافت نشست و مردم با او بيعت کردند، در حالي که عمامه پيامبر خدا را بر سر نهاده و رداي او را پوشيده بود و کفش هاي او را به پا کرده و شمشيرش را حمايل ساخته بود، بر فراز منبر رفت و نشست.... و به حسن عليه السلام فرمود: «اي حسن! برخيز و بر منبر شو و سخن بگو...».

سپس به حسين عليه السلام فرمود: «برخيز و به منبر برو و سخني بگو که پس از من، قريش، تو را ناديده نگيرند و نگويند که حسين بن علي، چيزي نمي داند؛ امّا کلام تو بايد در جهت سخنان برادرت باشد».

حسين عليه السلام بر فراز منبر شد و حمد و ثناي خدا را گفت و بر پيامبرش، درودي کوتاه فرستاد و آن گاه فرمود: اي مردم! از جدّم پيامبر خدا شنيدم که مي فرمود: «علي، شهر هدايت است. هرکس به آن درآيد، رستگار مي گردد و هر کس از آن روي گردانَد، نابود مي گردد».

اين جا بود که علي عليه السلام به سويش رفت و وي را به سينه چسباند و او را بوسيد و آن گاه فرمود: «اي مردم! گواهي دهيد که اين دو، دُردانه هاي پيامبر خدا و امانت هاي اويند که پيش من به امانت گذاشته بود و من، آن دو را نزد شما به امانت مي نهم. اي مردم! پيامبر خدا، درباره اين دو از شما خواهد پرسيد».

200. الفتوح - در ذکر حوادث پيکار صِفّين -: عبيد اللَّه بن عمر بن خطّاب، به امام حسين عليه السلام پيام فرستاد که: من با تو کاري دارم. هر گاه خواستي، به ديدارم بيا تا آگاهت کنم.

امام حسين عليه السلام به سوي او روانه شد تا در برابرش ايستاد و گمان کرد که [عبيد اللَّه] مي خواهد با او بجنگد. ابن عمر به او گفت: من تو را به جنگ نخواندم؛ امّا نصيحتي به تو دارم که از من بشنو.

امام حسين عليه السلام فرمود: «آنچه مي خواهي، بگو».

ابن عمر گفت: بدان که پدرت، خون قريش را ريخته است و مردم، او را دشمن مي دارند و مي گويند که او قاتل عثمان است. آيا مي تواني او را خلع کني و با او مخالفت ورزي تا حکومت را به تو بسپاريم؟

امام حسين عليه السلام فرمود: «هرگز! به خدا سوگند، به خدا و پيامبرش و وصيّ پيامبر خدا کفر نمي ورزم. دور شو. واي بر تو از شيطان رانده شده! بي ترديد، شيطان، بدکاري ات را برايت آراسته و تو را فريب داده تا با پيروي از متجاوزان و ياريِ اين بيرون رفته از دين (معاويه)، تو را از دينت بيرون کند؛ معاويه اي که خود و پدرش، همواره در ستيز و دشمني با خدا و پيامبرش و مؤمنان بوده اند. به خدا سوگند، اسلام نياوردند؛ بلکه از سرِ هراس و طمع، تسليم شدند.

و تو امروز براي نکوهيده نشدن مي جنگي و با بوي خوش براي جنگ بيرون مي آيي تا پيش زنان شام، خودنمايي کني. اندکي خوش باش که اميدوارم خداي، تو را به زودي بکشد.

عبيد اللَّه بن عمر، خنديد و به سوي معاويه بازگشت و گفت: من مي خواستم حسين را فريب دهم و به او چنين و چنان گفتم؛ امّا اميدي به فريبش ندارم.

معاويه گفت: حسين بن علي، فريب نمي خورد. او پسر پدرش است.

201. المناقب، کوفي - به نقل از مردي هاشمي به نام عبد اللَّه بن حسين -: مردي نزد امام حسين عليه السلام آمد و گفت: درباره علي بن ابي طالب، برايم سخن بگو.

امام عليه السلام فرمود: «واي بر تو! چه مي خواهي از علي به تو بگويم، در حالي که او پدر من است؟».

مرد گفت: امّا برايم بگو.

فرمود: «خداوند - تبارک و تعالي - همه آداب را به پيامبرش آموخت و چون آنها را استوار کرد، کار را به او وا نهاد و فرمود: «آنچه را پيامبر برايتان آورد، بگيريد و آنچه را از آن باز داشت، رها کنيد». بي گمان، پيامبر خدا، همان آدابي را که آموخته بود، به علي عليه السلام ياد داد و چون علي عليه السلام آنها را استوار کرد، کار را به او وا نهاد و

فرمود: هر که من مولاي اويم، پس علي، مولاي اوست».

نکته

احاديث رسيده از امام حسين عليه السلام درباره امامت اميرمؤمنان و فضيلت هاي ايشان، فراوان است و چون آنها را در دانش نامه اميرالمؤمنين عليه السلام آورده ايم، از تکرار آنها خودداري مي کنيم.


***

[1] في المصدر: «اُسلّم»، والصواب ما أثبتناه کما في بحار الأنوار.

[2] عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 2 ص 68 ح 312 عن داوود بن سليمان الفرّاء عن الإمام الرضا عن آبائه‏ عليهم السلام، بحار الأنوار: ج 37 ص 290 ح 1.

[3] الأمالي للطوسي: ص 295 ح 577 عن عيسي بن أحمد بن عيسي بن المنصور عن الإمام الهادي عن آبائه‏ عليهم السلام، بحار الأنوار: ج 15 ص 12 ح 15.

[4] التوحيد: ص 307 - 305 ح 1، الأمالي للصدوق: ص 425 - 422 ح 560، الاختصاص: ص 238 - 235، بحار الأنوار: ج 40 ص 202 ح 6.

[5] کذا في المصدر، والصواب: «اِخسَأ».

[6] الذِّمَّةُ والذِّمام: هما بمعني العهد والأمان والضمان والحُرمة والحقّ (النهاية: ج 2 ص 168 «ذمم»).

[7] الخُلوقُ: وهو طيب معروف مرکّب يتّخذ من الزعفران وغيره (النهاية: ج 2 ص 71 «خلق»).

[8] يقال: خرجنا نرتع ونلعب: أي ننعم ونلهو (الصحاح: ج 3 ص 1216 «رتع»).

[9] الفتوح: ج 3 ص 39.

[10] الحشر: 7.

[11] المناقب للکوفي: ج 2 ص 428 ح 910.