بازگشت

ويژگي پيشواي هدايت


106. تاريخ الطبري عن محمّد بن بِشْر الهمداني: کَتَبَ [أيِ الحُسَينُ عليه السلام إلي أهلِ الکوفَةِ]

مَعَ هانِئِ بنِ هانِئٍ السَّبيعِيِّ وسَعيدِ بنِ عَبدِاللَّهِ الحَنَفِيِّ - وکانا آخِرَ الرُّسُلِ -:

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ

مِن حُسَينِ بنِ عَلِيٍّ إلَي المَلَأِ مِنَ المُؤمِنينَ وَالمُسلِمينَ، أمّا بَعدُ، فَإِنَّ هانِئاً وسَعيداً قَدِما عَلَيَّ بِکُتُبِکُم،وکانا آخِرَ مَن قَدِمَ عَلَيَّ مِن رُسُلِکُم، وقَد فَهِمتُ کُلَّ الَّذِي اقتَصَصتُم وذَکَرتُم، ومَقالَةُ جُلِّکُم: إنَّهُ لَيسَ عَلَينا إمامٌ، فَأَقبِل لَعَلَّ اللَّهَ أن يَجمَعَنا بِکَ عَلَي الهُدي وَالحَقِّ. وقَد بَعَثتُ إلَيکُم أخي وَابنَ عَمّي وثِقَتي مِن أهلِ بَيتي، وأمَرتُهُ أن يَکتُبَ إلَيَّ بِحالِکُم وأمرِکُم ورَأيِکُم، فَإِن کَتَبَ إلَيَّ أنَّهُ قَد أجمَعَ رَأيُ مَلَئِکُم وذَوِي الفَضلِ وَالحِجا [1] مِنکُم عَلي مِثلِ ما قَدِمَت عَلَيَّ بِهِ رُسُلُکُم وقَرَأتُ في کُتُبِکُم، أقدَمُ عَلَيکُم وَشيکاً إن شاءَ اللَّهُ؛ فَلَعَمري مَا الإِمامُ إلَّا العامِلُ بِالکِتابِ، وَالآخِذُ بِالقِسطِ، وَالدّائِنُ بِالحَقِّ، وَالحابِسُ نَفسَهُ عَليذاتِ اللَّهِ. وَالسَّلامُ. [2] .


***

106. تاريخ الطبري - به نقل از محمّد بن بشر هَمْداني -: [امام حسين عليه السلام] نامه اي [به کوفيان] نوشت و آن را توسّط هاني بن هاني سبيعي و سعيد بن عبد اللَّه حنفي

- که آخرين فرستادگان [کوفيان] بودند - فرستاد:

«به نام خداوند بخشنده مهربان. از حسين بن علي، به توده مؤمنان و مسلمانان. امّا بعد، هاني و سعيد، نامه هايتان را برايم آوردند و آخرين فرستادگان شما، نزد من بودند و همه آنچه را گفتيد و ياد کرديد، فهميدم و سخن همه شما اين است: ما پيشوايي نداريم، به سوي ما بيا؛ شايد خدا به وسيله شما، ما را بر هدايت و حق، گِرد آورد.

برادرم و پسرعمويم و فرد مورد اعتماد از خانواده ام را به سوي شما روانه کردم و به او فرمان دادم که حال و کار و نظر شما را برايم بنويسد. اگر به من نوشت که رأي توده و بزرگان و عقلايتان، مانند همان است که فرستادگان شما برايم آورده اند و در نامه هايتان خوانده ام، به زودي بر شما درمي آيم، إن شاء اللَّه! به جانم سوگند، پيشوايي نيست، مگر عامل به قرآن و پيش گيرنده [راه] عدالت و گردن نهنده به حق و وقف کننده خود در راه خدا. والسلام!».


***

[1] ذَوي الحِجا: أي ذَوي العقول (النهاية: ج 1 ص 348 «حجا»).

[2] تاريخ الطبري: ج 5 ص 353، الکامل في التاريخ: ج 2 ص 534، الفتوح: ج 5 ص 30، مقتل الحسين للخوارزمي: ج 1 ص 195؛ الإرشاد: ج 2 ص 39، المناقب لابن شهرآشوب: ج 4 ص 9 کلّها نحوه، بحار الأنوار: ج 44 ص 334 وراجع: الأخبار الطوال: ص 230 ومثير الأحزان: ص 26 وإعلام الوري: ج 1 ص 236.