بازگشت

عزت


490. المناقب عن الإمام الحسين عليه السلام: مَوتٌ في عِزٍّ، خَيرٌ مِن حَياةٍ في ذُلٍّ.

وأنشَأَ عليه السلام في يَومِ قَتلِهِ:



المَوتُ خَيرٌ مِن رُکوبِ العارِ

وَالعارُ أولي مِن دُخولِ النّار



وَاللَّهِ ما هذا وهذا جاري [1] .



491. کفاية الأثر عن يحيي بن يعمن: کُنتُ عِندَ الحُسَينِ عليه السلام، إذ دَخَلَ عَلَيهِ رَجُلٌ مِنَ العَرَبِ مُتَلَثِّماً أسمَرُ شَديدُ السُّمرَةِ، فَسَلَّمَ ورَدَّ الحُسَينُ عَلَيهِ السَّلامَ، فَقالَ: يَابنَ رَسولِ اللَّهِ مَسأَلَةٌ!



قالَ: هاتِ....

قالَ: ما عِزُّ المَرءِ؟

قالَ: اِستِغناؤُهُ عَنِ النّاسِ. [2] .

492. الإقبال عن الإمام الحسين عليه السلام - في دُعاءِ عَرَفَةَ -: يا مَن خَصَّ نَفسَهُ بِالسُّمُوِّ وَالرِّفعَةِ،

وأولِياؤُهُ بِعِزِّهِ (يَتَعَزَّزونَ)، يا مَن جَعَلَت لَهُ المُلوکُ نيرَ [3] المَذَلَّةِ عَلي أعناقِهِم فَهُم مِن سَطَواتِهِ خائِفونَ...

إلهي کَيفَ أستَعِزُّ وفِي الذِّلَّةِ أرکَزتَني، أم کَيفَ لا أستَعِزُّ وإلَيکَ نَسَبتَني؟! [4] .

493. الملهوف عن الإمام الحسين عليه السلام: ألا وإنَّ الدَّعِيَّ ابنَ الدَّعِيِّ [5] قَد رَکَزَ بَينَ اثنَتَينِ: بَينَ السَّلَّةِ [6] وَالذِّلَّةِ، وهَيهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ، يَأبَي اللَّهُ لَنا ذلِکَ ورَسولُهُ وَالمُؤمِنونَ، وحُجورٌ طابَت، وحُجورٌ طَهُرَت، واُنوفٌ حَمِيَّةٌ [7] ، ونُفوسٌ أبِيَّةٌ، مِن أن تُؤثَرَ طاعَةُ اللِّئامِ عَلي مَصارِعِ الکِرامِ.

ألا وإنّي زاحِفٌ بِهذِهِ الاُسرَةِ مَعَ قِلَّةِ العَدَدِ وخِذلانِ النّاصِرِ. [8] .

494. مقتل الحسين عليه السلام عن عبد اللَّه بن الحسن - في أحداثِ عاشوراءَ -: خَرَجَ الحُسَينُ عليه السلام مِن أصحابِهِ حَتّي أتَي النّاسَ فَاستَنصَتَهُم فَأَبَوا أن يُنصِتوا، فَقالَ لَهُم:... ألا إنَّ الدَّعِيَّ ابنَ الدَّعِيِّ قَد رَکَزَ بَينَ اثنَتَينِ: بَينَ القَتلَةِ وَالذِّلَّةِ، وهَيهاتَ مِنّا أخذُ الدَّنِيَّةِ، أبَي اللَّهُ ذلِکَ ورَسولُهُ، وجُدودٌ طابَت، وحُجورٌ طَهُرَت، واُنوفٌ حَمِيَّةٌ، ونُفوسٌ أبِيَّةٌ لا تُؤثِرُ طاعَةَ اللِّئامِ عَلي مَصارِعِ الکِرامِ، ألا إنّي قَد أعذَرتُ وأنذَرتُ، ألا إنّي زاحِفٌ بِهذِهِ الاُسرَةِ عَلي قِلَّةِ العَتادِ وخَذلَةِ الأَصحابِ، ثُمَّ أنشَدَ:



فَإِن نَهزِم فَهَزّامونَ قِدماً

وإن نُهزَم فَغَيرُ مُهَزَّمينا



وما إن طِبُّنا جُبنٌ ولکِن

مَنايانا ودَولَةُ آخَرينا



أما إنَّهُ لا تَلبَثونَ بَعدَها إلّا کَرَيثِما [9] يُرکَبُ الفَرَسُ، حَتّي تَدورَ بِکُم دَورَ الرَّحي، عَهدٌ عَهِدَهُ إلَيَّ أبي عَن جَدّي «فَأَجْمِعُواْ أَمْرَکُمْ وَ شُرَکَآءَکُمْ» [10] ، «فَکِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ - إِنِّي تَوَکَّلْتُ عَلَي اللَّهِ رَبِّي وَ رَبِّکُم مَّا مِن دَآبَّةٍ إِلَّا هُوَ ءَاخِذُم بِنَاصِيَتِهَآ إِنَّ رَبِّي عَلَي صِرَ طٍ مُّسْتَقِيمٍ» [11] . [12] .

495. الإرشاد عن الإمام الحسين عليه السلام - مُخاطِباً جَيشَ ابنِ زِيادٍ يَومَ عاشوراءَ -: لا وَاللَّهِ، لا اُعطيکُم بِيَدي إعطاءَ الذَّليلِ، ولا أفِرُّ فِرارَ العَبيدِ. [13] .


***

490. المناقب، ابن شهرآشوب - امام حسين عليه السلام فرمود -: «مرگ در عزّت، بهتر از زندگي در ذلّت است».

و در روز شهادتش چنين سرود:



مرگ، از ننگْ بهتر است

و ننگ، از ورود به آتش



و به خدا سوگند، نه ننگ به من مي رسد و نه آتش.

491. کفاية الأثر - به نقل از يحيي بن يعمن -: نزد امام حسين عليه السلام بودم که مرد عربي کاملاً گندمگون و نقاب زده، وارد شد و سلام داد. امام حسين عليه السلام هم پاسخ او را داد.

گفت: اي فرزند پيامبر خدا! سؤالي دارم.

فرمود: «بگو...».

گفت: عزّت مرد، در چيست؟

فرمود: « [در] بي نيازيِ او از مردم».

492. الإقبال - از امام حسين عليه السلام (در دعاي عرفه) -: اي که خود را به والايي و رفعت،

ويژه ساخته و اوليايش به عزّت او عزّت مي جويند! اي که فرمان روايان نيز يوغِ خواري در برابر او بر گردن هايشان است و از قدرت او بيمناک اند!.... خداي من! چگونه عزّت جويم، در حالي که در خواري جايم داده اي، يا چگونه عزّت نجويم، در حالي که به تو منسوبم (بنده توام)؟

493. الملهوف - از امام حسين عليه السلام -: هان! خوانده شده، پسر خوانده شده، [1] مرا ميان دو چيز قرار داده است: شمشير و خواري. خواري از ما دور است و خداوند، آن را براي ما نمي پذيرد، و نيز پيامبرش و مؤمنان و دامن هايي پاک و پاکيزه و جان هايي غيرتمند و خوددار که اطاعت از ليئمان را بر مرگي کريمانه، مقدّم نمي دارند.

هان! من با اين خانواده و کميِ نفرات و نبودِ ياور، به جنگ مي روم.

494. مقتل الحسين عليه السلام، خوارزمي - به نقل از عبد اللَّه بن حسن (درباره حوادث روز عاشورا) -: امام حسين عليه السلام از ميان يارانش بيرون شد و نزد مردم (سپاه دشمن) آمد و از آنان خواست که ساکت شوند؛ امّا آنان از ساکت شدن، خودداري ورزيدند. به آنان فرمود: «... هان! خوانده شده، پسر خوانده شده، مرا ميان دو چيز قرار داده است: مرگ و خواري. برگزيدن خواري از ما بسي دور است و خداوند و پيامبرش و نيز نياکان پاک و مادران پاکْ دامن ما و جان هاي غيرتمند، فرمان برداري از لئيمان را گردن نمي نهند و آن را بر مرگ کريمانه مقدّم نمي کنند، هان! من، جاي عذري نگذاشتم و هشدار دادم. هان! با همين خانواده و کميِ نفرات و نبودِ ياران، به جنگ مي روم».

سپس سرود:

«اگر مي خواستيم فرار کنيم، پيش تر فرار مي کرديم

و اگر هم اهل فرار باشيم، شما نمي توانيد ما را فراري دهيد.

خويِ ما ترس و هراس نيست، بلکه

مرگ ما و نوبت دولتِ ديگران، در رسيده است.

هان که پس از اين واقعه، جز به اندازه سوار شدن بر اسب، نمي گذرد تا اين که آسياي شما نيز بچرخد! اين، عهدي است که پدرم از جدّم به من گفته است. «پس کار و شريکان خود را گرد آوريد» «و همگي با من نيرنگ کنيد. سپس، مهلتي نخواهيد يافت که من بر خداوند، پروردگار من و شما، توکّل کرده ام، و هيچ جنبده اي نيست، جز آن که اختيارش به دست اوست. بي ترديد، پروردگارم بر راهي راست است».

495. الإرشاد - از امام حسين عليه السلام (خطاب به لشکر ابن زياد در روز عاشورا) -: نه. به خدا سوگند، دستِ خواري به شما نمي دهم و چون بندگان نمي گريزم.


***

[1] المناقب لابن شهرآشوب: ج 4 ص 68، نزهة الناظر: ص 88 ح 27، أعلام الدين: ص 298 وليس فيهما صدره، بحار الأنوار: ج 44 ص 192 ح 4.

[2] کفاية الأثر: ص 232، بحار الأنوار: ج 36 ص 384 ح 5.

[3] نير الفدان: الخشبة المعترضة في عنق الثورين (الصحاح: ج 2 ص 840 «نير»).

[4] الإقبال (طبعة دار الکتب الإسلاميّة): ص 350 - 343، البلد الأمين: ص 254 وليس فيه ذيله من «إلهي کيف أستعزّ...»، بحار الأنوار: ج 98 ص 220 ح 3.

[5] المراد منه هو عبيد اللَّه بن زياد الّذي عدّ معاوية أباه زياد - علي خلاف الشريعة الإسلاميّة المقدّسة - أخاً له وابناً لأبي سفيان.

[6] السَّلّةُ: أي استلال السيوف (الصحاح: ج 5 ص 1730 «سلل»).

[7] الحَميّةُ: الأنفة والغيرة (النهاية: ج 1 ص 447 «حما»).

[8] الملهوف: ص 156، تحف العقول: ص 241، الإحتجاج: ج 2 ص 99، مثير الأحزان: ص 55 کلّها نحوه.

[9] إلّا کريثما: أي إلّا قَدَر ذلک (النهاية: ج 2 ص 287 «ريث»).

[10] يونس: 71.

[11] مقتل الحسين للخوارزمي: ج 2 ص 6 عن عبد اللَّه بن الحسن، تاريخ دمشق: ج 14 ص 219 عن أبي بکر بن دريد؛ تسلية المجالس: ج 2 ص 277 کلاهما نحوه، بحار الأنوار: ج 45 ص 9.

[12] هود: 56 - 55.

[13] الإرشاد: ج 2 ص 98، المناقب لابن شهرآشوب: ج 4 ص 68، مثير الأحزان: ص 51، إعلام الوري: ج 1 ص 459، بحار الأنوار: ج 45 ص 7.