كساني كه امام برايشان دعا كرد
أ - اُمُّ وَهبٍ
434. تاريخ الطبري - في ذِکرِ اُمِّ وَهبٍ زَوجَةِ عَبدِ اللَّهِ بنِ عُمَيرٍ الکَلبِيِّ لَمّا أخَذَت عَموداً وأقبَلَت نَحوَ زَوجِها تَقولُ لَهُ: قاتِل دونَ الطَّيِّبينَ ذُرِّيَّةِ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه وآله -: فَناداها حُسَينٌ عليه السلام فَقالَ:
جُزيتُم مِن أهلِ بَيتٍ خَيراً، ارجِعي رَحِمَکِ اللَّهُ إلَي النِّساءِ فَاجلِسي مَعَهُنَّ، فَإِنَّهُ
لَيسَ عَلَي النِّساءِ قِتالٌ. [1] .
ب - جَونٌ
435. تسلية المجالس: ثُمَّ تَقَدَّمَ جَونٌ... ثُمَّ بَرَزَ لِلقِتالِ وهُوَ يُنشِدُ ويَقولُ:
کَيفَ يَرَي الکُفّارُ ضَربَ الأَسوَدِ
بِالسَّيفِ ضَرباً عَن بَني مُحَمَّدِ
أذُبُّ عَنهُم بِاللِّسانِ وَاليَدِ
أرجو بِهِ الجَنَّةَ يَومَ المَورِدِ
ثُمَّ قاتَلَ حَتّي قُتِلَ، فَوَقَفَ عَلَيهِ الحُسَينُ عليه السلام وقالَ:
اللَّهُمَّ بَيِّض وَجهَهُ، وطَيِّب ريحَهُ، وَاحشُرهُ مَعَ الأَبرارِ، وعَرِّف بَينَهُ وبَينَ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ. [2] .
ج - سَيفُ بنُ الحارِثِ ومالِکُ بنُ عَبدِ بنِ سُرَيعٍ
436. تاريخ الطبري: وجاءَ الفَتَيانِ الجابِرِيّانِ: سَيفُ بنُ الحارِثِ بنِ سُرَيعٍ، ومالِکُ بنُ عَبدِ بنِ سُرَيعٍ... فَأَتَيا حُسَيناً عليه السلام فَدَنَوا مِنهُ وهُما يَبکِيانِ، فَقالَ [عليه السلام] : أيِ ابنَي أخي، ما يُبکيکُما؟ فَوَاللَّهِ إنّي لَأَرجو أن تَکونا عَن ساعَةٍ قَريرَي عَينٍ!
قالا: جَعَلَنَا اللَّهُ فِداکَ، لا وَاللَّهِ ما عَلي أنفُسِنا نَبکي، ولکِنّا نَبکي عَلَيکَ؛ نَراکَ قَد اُحيطَ بِکَ ولا نَقدِرُ عَلي أن نَمنَعَکَ!
فَقالَ: جَزاکُمَا اللَّهُ يَا ابنَي أخي بِوَجدِکُما [3] مِن ذلِکَ، ومُواساتِکُما إيّايَ بِأَنفُسِکُما أحسَنَ جَزاءِ المُتَّقينَ. [4] .
د - يَزيدُ بنُ زِيادٍ
437. تاريخ الطبري عن فضيل بن خديج الکندي: إنَّ يَزيدَ بنَ زِيادٍ - وهُوَ أبُو الشَّعثاءِ الکِندِيُّ مِن بَني بَهدَلَةَ - جَثا عَلي رُکبَتَيهِ بَينَ يَدَيِ الحُسَينِ عليه السلام فَرَمي بِمِئَةِ سَهمٍ، ما سَقَطَ مِنها خَمسَةُ أسهُمٍ! وکانَ رامِياً، فَکُلَمّا رَمي قالَ: انَا ابنُ بَهدَلَةَ، فُرسانِ العَرجَلَةِ [5] ويَقولُ حُسَينٌ عليه السلام:
اللَّهُمَّ سَدِّد رَميَتَهُ، وَاجعَل ثَوابَهُ الجَنَّةَ. [6] .
***
الف - اُمّ وَهْب
434. تاريخ الطبري - در يادکرد اُمّ وَهْب، همسر عبد اللَّه بن عُمَير کلبي، هنگامي که ستون خيمه اي را برگرفت و به سوي همسرش رفت و به او گفت: در پيش پاي پاکان، نسل محمّدصلي الله عليه وآله، بجنگ -: پس امام حسين عليه السلام او را ندا داد و فرمود: «از اهل بيت، جزاي خير ببينيد! خدايت بيامرزد! به نزد زنان باز گرد و با آنها بنشين، که
جنگ بر عهده زنان نيست».
ب - جَون (غلام سياه)
435. تسلية المجالس: سپس، جَون، پيش رفت... و به جنگ تن به تن، درآمد و چنين رجز مي خواند:
کافران، ضربه [اين غلامِ] سياه را چگونه مي بينند
ضربه با شمشير و به دفاع از فرزندان محمّد را؟
با زبان و دست، از ايشان دفاع مي کنم
و بدان، بهشت را در روز ورود به محشر، اميد مي برم.
سپس، جنگيد تا کشته شد. امام حسين عليه السلام بر سرش ايستاد و گفت: «خداوندا! رويش را سفيد کن و بويش را خوش دار و با نيکان، محشورش بدار و [در قيامت] با محمّدصلي الله عليه وآله و خاندان محمّد، آشنايش کن».
ج - سيف بن حارث و مالک بن عبد بن سُرَيع
436. تاريخ الطبري: دو جوان جابري به نام هاي سيف بن حارث بن سُرَيع و مالک بن عبد بن سُرَيع آمدند.... پس نزد امام حسين عليه السلام رفتند و به او نزديک شدند، در حالي که مي گريستند.
امام عليه السلام به آن دو فرمود: «اي پسران برادرم! چرا مي گرييد؟ به خدا سوگند که من، اميد دارم به زودي چشمتان روشن شود!».
گفتند: خدا ما را فدايت کند! به خدا سوگند، بر جانمان نمي گرييم؛ بلکه بر تو مي گِرييم که مي بينيم از همه سو، گِرد تو را گرفته اند و ما نمي توانيم آنان را از تو باز داريم.
امام عليه السلام فرمود: «اي پسران برادرم! خدا به شما بر اين اندوه و از جان گذشتگي تان براي من، جزاي خير دهد، بهترين جزاي پرهيزگاران را».
د - يزيد بن زياد
437. تاريخ الطبري - به نقل از فضيل بن خديج کِندي -: ابوشعثاء يزيد بن زياد کِندي، از تيره بني بَهدَله، در جلو امام حسين عليه السلام بر زانوانش نشست و صد تير انداخت که پنج تيرش هم به خطا نرفت. او تيرانداز بود و هر بار که تير مي انداخت، مي گفت: من، پسر بَهدَله ام، سوارِ سواران!
امام حسين عليه السلام نيز مي گفت:«خداوندا! پرتابش را استوار بدار و پاداشش را بهشت قرار ده».
***
[1] تاريخ الطبري: ج 5 ص 430، الکامل في التاريخ: ج 2 ص 564؛ الملهوف: ص 161مثير الأحزان: ص 62 کلّها نحوه، بحار الأنوار: ج 45 ص 17.
[2] تسلية المجالس: ج 2 ص 292، بحار الأنوار: ج 45 ص 22.
[3] في المصدر: «بوحدکما»، والتصويب من مقتل الحسين وبحار الأنوار. قال ابن منظور: وجَدَ الرجلُ في الحزن وَجداً ووَجِد: حَزِنَ (لسان العرب: ج 3 ص 446 «وجد»).
[4] تاريخ الطبري: ج 5 ص 442، مقتل الحسين للخوارزمي: ج 2 ص 23؛ تسلية المجالس: ج 2 ص 299 وفيهما هذا الدعاء في حقّ الغفاريَيْن، بحار الأنوار: ج 45 ص 29 وراجع: الکامل في التاريخ: ج 2 ص 568.
[5] العَرْجَلَةُ: القطيع من الخيل (الصحاح: ج 5 ص 1763 «عرجل»).
[6] تاريخ الطبري: ج 5 ص 445، الکامل في التاريخ: ج 2 ص 569 وفيه «يزيد بن أبي زياد»، مقتل الحسين للخوارزمي: ج 2 ص 25؛ تسلية المجالس: ج 2 ص 300 وفيه «بثمانية» بدل «بمئة» وکلاهما نحوه.