بازگشت

وجوب نهي از منكر


381. نوادر الاُصول عن الحسين بن عليّ عليه السلام: قالَ رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله: لا يَنبَغي لِعَينٍ مُؤمِنَةٍ تَري أن يُعصَي اللَّهُ تَعالي فلا تُنکِرُ عَلَيهِ. [1] .

382. الأمالي عن الحسين بن عليّ بن الحسين عن أبيه عن جدّه عليهما السلام: کانَ يُقالُ لا يَحِلُّ لِعَينٍ مُؤمِنَةٍ تَرَي اللَّهَ يُعصي فَتَطرِفُ حَتّي تُغَيِّرَهُ. [2] .

383. تاريخ الطبري عن عقبة بن أبي العيزار: قامَ حُسَينٌ عليه السلام بِذي حُسُمٍ [3] ، فَحَمِدَ اللَّهَ وأثني عَلَيهِ، ثُمَّ قالَ: إنَّهُ قَد نَزَلَ مِنَ الأَمرِ ما قَد تَرَونَ، وإنَّ الدُّنيا قَد تَغَيَّرَت وتَنَکَّرَت وأدبَرَ مَعروفُها وَاستَمَرَّت جِدّاً، فَلَم يَبقَ مِنها إلّا صُبابَةٌ [4] کَصُبابَةِ الإِناءِ، وخَسيسُ [5] عَيشٍ کَالمَرعَي الوَبيلِ [6] ، ألا تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا يُعمَلُ بِهِ، وأنَّ الباطِلَ لا يُتَناهي عَنهُ، لِيَرغَبِ المُؤمِنُ في لِقاءِ اللَّهِ مُحِقّاً، فَإِنّي لا أرَي المَوتَ إلّا سعادَةً [7] ، ولَا الحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ إلّا بَرَماً [8] [9] .

377. معاني الأخبار - به نقل از زيد بن علي، از پدرش امام زين العابدين، از امام حسين، از امام علي عليهم السلام -: پيامبر خدا فرمود: «جنايت حيوان [که اختيارش به دست انسان نيست] ، هدر است [و از کسي خسارت گرفته نمي شود] . سقوط در چاه و معدن [بدون دخالت صاحب آنها] ، هدر است و معادن (گنج)، خمس دارد.

378. صحيح البخاري - به نقل از زُهْري -: امام زين العابدين عليه السلام به من خبر داد که امام حسين عليه السلام به من خبر داد که امام علي عليه السلام فرمود: «من، ماده شتري مُسِن از غنيمت جنگ بدر، سهم داشتم. پيامبر صلي الله عليه وآله آن را از خمس [10] به من عطا کرد».

379. دعائم الإسلام - از امام حسين عليه السلام -: زکات فطريه، بر هر شهري و روستايي، واجب است.


***

380. نوادر الاُصول - از امام حسين عليه السلام -: پيامبر خدا فرمود: «براي چشم مؤمن، سزاوار نيست که ببيند خداي متعال، معصيت مي شود و بر آن، نياشوبد».

381. الأمالي، طوسي - به نقل از حسين بن علي بن الحسين، از پدرش امام زين العابدين، از امام حسين عليهما السلام -: گفته مي شود که براي چشم مؤمن، روا نيست که ببيند خدا نافرماني مي شود، مگر آن که هنوز چشمش را نبسته، بر آن برآشوبد.

382. تاريخ الطبري - به نقل از عقبة بن ابي عيزار -: امام حسين عليه السلام در ذي حُسُم [1] ايستاد و پس از حمد و ثناي الهي فرمود: «آنچه مي بينيد، امري است که فرود آمده است و دنيا، دگرگون و زشت گشته و نيکي اش روي گردانده است و اين حالت، چنان ادامه يافته که از آن، جز چکّه آب تهِ ظرف، و زندگي پستي چون چريدني کوتاه،

باقي نمانده است. آيا نمي بينيد که به حق عمل نمي شود و از باطل، جلوگيري نمي شود؟ [در چنين وضعي] مؤمن بايد در راه حق، در اشتياق ديدار خدا (مرگ) باشد. من، مرگ را جز سعادت و زندگي با ستمکاران را جز ملالت، نمي بينم».


***

[1] نوادر الاُصول: ج 1 ص 66، کنز العمّال: ج 3 ص 85 ح 5614.

[2] الأمالي للطوسي: ص 55 ح 75، تنبيه الخواطر: ج 2 ص 179، بحار الأنوار: ج 100 ص 77 ح 28.

[3] ذو حُسُم: موضعٌ بالبادية (تاج العروس: ج 16 ص 151 «حسم»). موضع في الطريق إلي الکوفة نزله الحسين‏ عليه السلام ولقيه فيه الحرّ بن يزيد علي عسکر ابن زياد.

[4] الصُّبابَةُ: البَقِيَّةُ اليَسيرة من الشراب في أسفل الإناء (النهاية: ج 3 ص 5 «صبب»).

[5] الخسيس: الدني‏ء (النهاية: ج 2 ص 31 «خسس»).

[6] الوَبِيلُ من المرعي: الوَخِيمُ، وأرض وَبِيلةٌ: وَخِيمَةُ المَرتَع وَبِيئَةٌ (تاج العروس: ج 15 ص 769 «وبل»).

[7] في المصدر: «شهادة» بدل «سعادة»، والتصويب من سائر المصادر.

[8] تاريخ الطبري: ج 5 ص 403، المعجم الکبير: ج 3 ص 114 ح 2842 عن محمّد بن الحسن، تاريخ دمشق: ج 14 ص 217؛ الملهوف: ص 138، تحف العقول: ص 245 الأمالي للشجري: ج 1 ص 161 عن محمّد بن حسن نحوه، بحار الأنوار: ج 44 ص 192 ح 4.

[9] بَرَماً: مصدر بَرِمَ به إذا سَئِمَهُ وملَّهُ (النهاية: ج 1 ص 121 «برم»).

[10] خمس، شش قسمت مي‏شود که سه سهم آن، در اختيار پيامبر خدا و مِلک ايشان است.