بازگشت

عمره در ماه هاي حج


365. الکافي عن إبراهيم بن عمر اليماني عن أبي عبد اللَّه عليه السلام: أنَّهُ سُئِلَ عَن رَجُلٍ خَرَجَ في أشهُرِ الحَجِّ مُعتَمِراً ثُمَّ رَجَعَ إلي بِلادِهِ. قالَ: لا بَأسَ، وإن حَجَّ في عامِهِ ذلِکَ وأفرَدَ الحَجَّ فَلَيسَ عَلَيهِ دَمٌ؛ فَإِنَّ الحُسَينَ بنَ عَلِيّ عليه السلام خَرَجَ قَبلَ التَّروِيَةِ [1] بِيَومٍ إلَي العِراقِ وقَد کانَ دَخَلَ مُعتَمِراً. [2] .

366. الکافي عن معاوية بن عمّار: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام: مِن أينَ افتَرَقَ المُتَمَتِّعُ وَالمُعتَمِرُ؟ فَقالَ: إنَّ المُتَمَتِّعَ مُرتَبِطٌ بِالحَجِّ، وَالمُعتَمِرَ إذا فَرَغَ مِنها ذَهَبَ حَيثُ شاءَ، وقَدِ اعتَمَرَ الحُسَينُ بنُ عَلِيّ عليه السلام في ذِي الحِجَّةِ ثُمَّ راحَ يَومَ التَّروِيَةِ إلَي العِراقِ وَالنّاسُ يَروحونَ إلي مِنيً، ولا بَأسَ بِالعُمرَةِ في ذِي الحِجَّةِ لِمَن لا يُريدُ الحَجَّ. [3] .


***

364. الکافي - به نقل از ابراهيم بن عمر يماني -: از امام صادق عليه السلام پرسيدند: مردي در ماه هاي حج (شوال، ذي قعده و ذي حجّه) به عمره آمد و سپس به شهر خود باز گشت.

فرمود: «اشکال ندارد و اگر در همان سال حج بگزارد که حجّ اِفراد (بدون عمره) مي شود، قرباني لازم ندارد؛ چه، حسين بن علي عليه السلام يک روز پيش از تَرويه [1] از مکّه به سوي عراق بيرون آمد، در حالي که براي عمره به مکّه آمده بود».

365. الکافي - به نقل از معاوية بن عمّار -: به امام صادق عليه السلام گفتم: چگونه ميان [عمره] تمتّع و مفرده فرق بگذارم؟

فرمود: «عمره تمتّع به حج مرتبط است [و عمره گزار تا زمان حج بايد در مکّه بماند] ؛ ولي عمره مفرده چون تمام شد، عمره گزار مي تواند به هر کجا برود و حسين بن علي عليه السلام در ذي حجّه، عمره گزارد و سپس، روز تَرويه به سوي عراق رفت، در حالي که مردم به سوي مِنا مي رفتند و عمره [ي مفرده] در ذي حجّه (ماه حج) براي کسي که اراده حج ندارد، اشکالي ندارد».


***

[1] يوم التَّروِيَةِ: هو اليوم الثامن من ذي الحِجّة،سمّي به لأنّهم کانوا يرتوون فيه من الماء لما بعده (النهاية: ج 2 ص 280 «روي»).

[2] الکافي: ج 4 ص 535 ح 3، تهذيب الأحکام: ج 5 ص 436 ح (162) 1516، بحار الأنوار: ج 57 ص 85 ح 14.

[3] الکافي: ج 4 ص 535 ح 4.