بازگشت

امر به معروف و نهي از منكر


258. الفتوح عن الإمام الحسين عليه السلام - في وَداعِ قَبرِ جَدِّهِ صلي الله عليه وآله -: اللَّهُمَّ إنَّ هذا قَبرُ نَبِيِّکَ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه وآله، وأنَا ابنُ بِنتِ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه وآله، وقَد حَضَرَني مِنَ الأَمرِ ما قَد عَلِمتَ، اللَّهُمَّ وإنّي اُحِبُّ المَعروفَ وأکرَهُ المُنکَرَ.... [1] .

259. تسلية المجالس: دَعَا الحُسَينُ عليه السلام بِدَواةٍ وبَياضٍ، وکَتَبَ هذِهِ الوَصِيَّةَ لِأَخيهِ مُحَمَّدٍ:

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ

هذا ما أوصي بِهِ الحُسَينُ بنُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ إلي أخيهِ مُحَمَّدٍ المَعروفِ بِابنِ الحَنَفِيَّةِ: إنَّ الحُسَينَ يَشهَدُ أن لا إلهَ إلَّا اللَّهُ وَحدَهُ لا شَريکَ لَهُ، وأنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ، جاءَ بِالحَقِّ مِن عِندِ الحَقِّ، وأنَّ الجَنَّةَ وَالنّارَ حَقٌّ، وأنَّ السّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيبَ فيها، وأنَّ اللَّهَ يَبعَثُ مَن فِي القُبورِ، وأنّي لَم أخرُج أشِراً [2] ولا بَطِراً [3] ولا مُفسِداً ولا ظالِماً، وإنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإِصلاحِ في اُمَّةِ جَدّي صلي الله عليه وآله اُريدُ أن آمُرَ بِالمَعروفِ وأنهي عَنِ المُنکَرِ، وأسيرَ بِسيرَةِ جَدّي مُحَمَّدٍ صلي الله عليه وآله وأبي عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام، فَمَن قَبِلَني بِقَبولِ الحَقِّ فَاللَّهُ أولي بِالحَق، ومَن رَدَّ عَلَيَّ هذا أصبِرُ حَتّي يَقضِيَ اللَّهُ بَيني وبَينَ القَومِ بِالحَقِّ ويَحکُمَ بَيني وبَينَهُم وهُوَ خَيرُ الحاکِمينَ، وهذِهِ وَصِيَّتي يا أخي إلَيکَ، وما تَوفيقي إلّا بِاللَّهِ عَلَيهِ تَوَکَّلتُ وإلَيهِ اُنيبُ. [4] .

260. تاريخ الطبري عن عقبة بن أبي العيزار: إنَّ الحُسَينَ عليه السلام خَطَبَ أصحابَهُ وأصحابَ الحُرِّ... ثُمَّ قالَ: أيُّهَا النّاسُ، إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلي الله عليه وآله قالَ: مَن رَأي سُلطاناً جائِراً مُستَحِلاًّ لِحُرَمِ اللَّهِ، ناکِثاً [5] لِعَهدِ اللَّهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله، يَعمَلُ في عِبادِ اللَّهِ بِالإِثمِ وَالعُدوانِ، فَلَم يُغَيِّر عَلَيهِ بِفِعلٍ ولا قَولٍ، کانَ حَقّاً عَلَي اللَّهِ أن يُدخِلَهُ مُدخَلَهُ. [6] .


***

257. الفتوح - از امام حسين عليه السلام (در وداع قبر جدّش پيامبر صلي الله عليه وآله) -: خدايا! اين قبر پيامبرت محمّد صلي الله عليه وآله است و من، پسر دختر محمّد صلي الله عليه وآله؛ و مي داني که چه به من رسيده است. خدايا! من، معروف را دوست و منکر را ناپسند مي دارم....

258. تسلية المجالس: امام حسين عليه السلام مُرکّب و کاغذي خواست و اين وصيّت را براي برادرش محمّد نوشت:

«به نام خداوند بخشنده مهربان. اين وصيّت حسين بن علي بن ابي طالب به برادرش محمّد، معروف به ابن حنفيه است. حسين، گواهي مي دهد که خدايي جز اللَّه نيست و شريکي ندارد. محمّد، بنده و فرستاده اوست و حق را از نزد حق آورد و بهشت و دوزخ، حق است و بي ترديد، قيامت مي آيد. خداوند، همه کساني را که در قبر هستند، برمي انگيزد. من از سرِ سرمستي و طغيان و فساد و ستم نشوريده ام؛ بلکه تنها براي پي جوييِ اصلاح در امّت جدّم بيرون آمده ام و مي خواهم امر به معروف و نهي از منکر کنم و به سيره جدّم محمّد صلي الله عليه وآله و پدرم علي بن ابي طالب عليه السلام، رفتار کنم. هر کس مرا به حق بپذيرد که خداوند، به حقْ سزاوارتر است و هر کس اين را از من نپذيرد، صبر مي کنم تا خداوند، ميان من و اين مردم، به حق قضاوت کند و ميان من و آنان، حکم برانَد که او بهترين حاکمان اوست. اين وصيّت من به توست، اي برادر من، و توفيق من، جز با خدا نيست. بر او توکّل کردم و به سوي او باز مي گردم».

259. تاريخ الطبري - به نقل از عقبة بن ابي عيزار -: امام حسين عليه السلام براي ياران خود و ياران حُر، سخن راند... و سپس فرمود: «اي مردم، پيامبر خدا فرمود: هر کس فرمان روايي ستمکار را ببيند که حرمت هاي الهي را زير پا مي گذارد و پيمان خدا را مي شکند و با سنّت پيامبر خدا مخالفت مي کند و در ميان مردمان به گناه و تجاوز عمل مي نمايد و با کردار و گفتار بر او نياشوبد، حقّ خداست که او را در همان جايي داخل کند که آن فرمان روا را مي کند».


***

[1] الفتوح: ج 5 ص 19؛ بحار الأنوار: ج 44 ص 328.

[2] الأشَرُ: البَطَرُ، وقيل: أشدّ البطر (النهاية: ج 1 ص 51 «أشر»).

[3] البَطَرُ: الطغيان عند النعمة وطول الغني (النهاية: ج 1 ص 135 «بطر»).

[4] تسلية المجالس: ج 2 ص 160، بحار الأنوار: ج 44 ص 329؛ الفتوح: ج 5 ص 21، مقتل الحسين للخوارزمي: ج 1 ص 188 کلاهما نحوه وراجع: المناقب لابن شهرآشوب: ج 4 ص 89.

[5] النَّکثُ: نَقضُ العَهدِ (النهاية: ج 5 ص 114 «نکث»).

[6] تاريخ الطبري: ج 5 ص 403.