بازگشت

مردم و روزه هاي مستحبي


قال الامام الحسين عليه السلام: إنَّ الْحَسَنَ کانَ إِماماً فَأفْطَرَ لِئَلاَّ يُتَّخَذَ صَوْمُهُ سُنَّةً، وَ لِيَتأسَّي بِهِ النَّاسُ، فَلَمَّا أَنْ قُبِضَ کُنْتُ اَنَا الْاِمامَ فَأَرَدْتُ أَنْ لايُتَّخَذَ صَوْمي سُنَّةً فَيَتَأَسَّي النَّاسُ بي.


***

امام حسين عليه السلام فرمود: (برادرم حسن عليه السلام امام مردم است پس امروز را روزه نگرفت تا مردم روزه داري او را سنّت قطعي نپندارند، و از او پيروي کنند، پس هرگاه برادرم از دنيا برود من امام و رهبر جامعه هستم، آنگاه من هم سعي مي کنم که مردم روزه داري مرا سنّت قطعي نپندارند که از من پيروي کنند.) [1] .

يعني روزه گرفتن يا روزه نگرفتن در روز عرفه،هر دو جايز است، که امام حسن عليه السلام همان روز را روزه نگرفت و امام حسين عليه السلام گرفت، امّا چون امام مجتبي عليه السلام رهبر جامعه بود و ممکن بود مردم عمل او را جزو سنّت قطعي بحساب آورند روزه نگرفت رعايت حال مردم را کرد.


***

[1] مَن لايحضره الفقيه ج2 ص87، علل الشرائع ج2 ص386، بحارالانوار ج97 ص123.