بازگشت

سهم نوزاد


743. المصنّف عن بشر بن غالب: سَأَلَ ابنُ الزُّبَيرِ الحُسَينَ بنَ عَلِيّ عليه السلام عَنِ المَولودِ [1] ، فَقالَ: إذَا استَهَلَّ [2] وَجَبَ عَطاؤُهُ ورِزقُهُ. [3] .

744. المصنّف عن بشر بن غالب: لَقِيَ ابنُ الزُّبَيرِ الحُسَينَ بنَ عَلِيّ عليه السلام فَقالَ: يا أبا عَبدِ اللَّهِ، أفتِنا فِي المَولودِ يولَدُ فِي الإِسلامِ؟ قالَ: وَجَبَ عَطاؤُهُ ورِزقُهُ [4] .


***

743. المصنَّف، ابن ابي شيبه - به نقل از بِشْر بن غالب -: ابن زبير از امام حسين عليه السلام درباره کودک تولّد يافته پرسيد [که کِي سهمش از مال و روزي دادن بر او واجب مي شود] .

فرمود: «چون ناله تولّد را سر داد، سهم و روزي رساندنش واجب مي شود».

744. المصنَّف، ابن ابي شيبه - به نقل از بِشر بن غالب -: ابن زبير، امام حسين عليه السلام را ديد و گفت: اي ابا عبد اللَّه! فتوايت را درباره کودک مسلمان تولّد يافته، به ما بگو.

فرمود: « [از لحظه تولّد،] سهم و روزي اش واجب مي شود».


***

[1] في المسند لابن الجعد: «المنفوس» بدل «المولود».

[2] استهَلَّ الصبيُّ: أي صاح عند الولادة (الصحاح: ج 5 ص 1852 «هلل»).

[3] المصنّف لابن أبي شيبة: ج 7 ص 388 ح 2، المصنّف لعبد الرزّاق: ج 3 ص 532 ح 6606، المسند لابن الجعد: ص 338 ح 2327 کلاهما نحوه والسائل فيهما «بشر بن غالب»، فتوح البلدان: ج 3 ص 563 الرقم 1058 وفيه «سئل الحسين بن عليّ - أو قال: الحسن بن عليّ -»، الجوهرة: ص38 وفيه «الصبيّ» بدل «المولود» و «استملي» بدل «استهلّ».

[4] المصنّف لابن أبي شيبة: ج 7 ص 388 ح 3.