بازگشت

خضاب كردن امام حسين


739. رجال النجاشي عن عبيد اللَّه بن الحرّ: أنَّهُ سَأَلَ الحُسَينَ بنَ عَلِيّ عليه السلام عَن خِضابِهِ، فَقالَ عليه السلام: أما إنَّهُ لَيسَ کَما تَرَونَ، إنَّما هُوَ حِنّاءٌ وکَتَمٌ [1] . [2] .

740. المعجم الکبير عن سفيان بن عيينة: سَأَلتُ عُبَيدَ اللَّهِ بنَ أبي يَزيدَ: رَأَيتَ الحُسَينَ بنَ عَلِيّ عليه السلام؟

قالَ: نَعَم، رَأَيتُهُ جالِساً في حَوضِ زَمزَمَ.

قُلتُ: هَل رَأَيتَهُ صَبَغَ؟

قالَ: لا، إلّا أنّي رَأَيتُهُ ولِحيَتُهُ سَوداءُ إلي هذَا المَوضِعِ - يَعني عَنفَقَتَهُ [3] - وأسفَلُ مِن ذلِکَ بَياضٌ، وذَکَرَ أنَّ النَّبِيّ صلي الله عليه وآله شابَ ذلِکَ المَوضِعُ مِنهُ وکانَ يَتَشَبَّهُ بِهِ. [4] .

741. الکافي عن جابر عن أبي جعفر عليه السلام: دَخَلَ قَومٌ عَلَي الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِما فَرَأَوهُ مُختَضِباً بِالسَّوادِ، فَسَأَلوهُ عَن ذلِکَ، فَمَدَّ يَدَهُ إلي لِحيَتِهِ ثُمَّ قالَ: أمَرَ رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله في غَزاةٍ غَزاها أن يَختَضِبوا بِالسَّوادِ لِيَقوَوا بِهِ عَلَي المُشرِکينَ. [5] .


***

739. رجال النجاشي - به نقل از عبيد اللَّه بن حر -: از امام حسين عليه السلام درباره خضابش پرسيد. فرمود: «آن گونه که مي بينيد، نيست. آن، مخلوط حنا و کَتَم [1] است».

740. المعجم الکبير - به نقل از سفيان بن عُيَينه -: از عبيد اللَّه بن ابي يزيد پرسيدم: آيا حسين بن علي را ديده اي؟

گفت: آري. او را ديدم که در حوض زمزم، نشسته بود.

گفتم: آيا [موهايش را] رنگ کرده بود؟

گفت: نه. او را ديدم که محاسنش تا اين جا (ميان لب و چانه) سياه و پايين تر از آن، سفيد بود و فرمود که همين جاي محاسن پيامبر صلي الله عليه وآله سفيد بود و حسين عليه السلام هم خود را به ايشان شبيه مي کرد.

741. الکافي - به نقل از جابر، از امام باقر عليه السلام -: گروهي بر امام حسين عليه السلام در آمدند و ديدند که محاسنش را سياه رنگ کرده است. از ايشان در اين باره پرسيدند. دست به ريشش کشيد و فرمود: «پيامبر خدا، در يکي از جنگ هايش فرمان داد که مسلمانان، موهايشان را سياه رنگ کنند تا در برابر مشرکان، نيرومند به نظر آيند».


***

[1] رجال النجاشي: ج 1 ص 72 الرقم 5، بحار الأنوار: ج 76 ص 104 ح 11.

[2] الکَتَمُ: هو نبت يُخلط مع الوسمة ويصبغ به الشَّعرُ، أسود، وقيل: هو الوَسْمَة (النهاية: ج 4 ص 150 «کتم»).

[3] العَنفَقَةُ: الشَّعرُ الذي في الشّفَةِ السُّفلي، وقيل: الشَّعرُ الذي بينها وبين الذَّقَن (النهاية: ج 3 ص 309 «عنفق»).

[4] المعجم الکبير: ج 3 ص 132 ح 2900.

[5] الکافي: ج 6 ص 481 ح 4، مکارم الأخلاق: ج 1 ص 185 ح 542، بحار الأنوار: ج 76 ص 100 ح 9.