بازگشت

پاسخ عمرو بن عاص


725. المناقب: قالَ عَمرُو بنُ العاصِ لِلحُسَينِ عليه السلام: يَابنَ عَلِيٍّ، ما بالُ أولادِنا أکثَرُ مِن أولادِکُم؟!

فَقالَ عليه السلام:



بُغاثُ [1] الطَّيرِ أکثَرُها فِراخاً

واُمُّ الصَّقرِ مِقلاتٌ نَزورُ [2] .



فَقالَ: ما بالُ الشَّيبِ إلي شَوارِبِنا أسرَعُ مِنهُ في شَوارِبِکُم؟!

فَقالَ عليه السلام: إنَّ نِساءَکُم نِساءٌ بَخِرَةٌ، فَإِذا دَنا أحَدُکُم مِنِ امرَأَتِهِ نَکَهَت في وَجهِهِ فَشابَ [3] مِنهُ شارِبُهُ.

فَقالَ: ما بالُ لِحاکُم أوفَرُ مِن لِحانا؟!

فَقالَ عليه السلام: «وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ و بِإِذْنِ رَبِّهِ ي وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَکِدًا» [4] .

فَقالَ مُعاوِيَةُ: بِحَقّي عَلَيکَ إلّا سَکَتَّ، فَإِنَّهُ ابنُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ!

فَقالَ عليه السلام:



إن عادَتِ العَقرَبُ عُدنا لَها

وکانَتِ النَّعلُ لَها حاضِرَه



قَد عَلِمَ العَقرَبُ وَاستَيقَنَت

أن لا لَها دُنيا ولا آخِرَه. [5] .




***

725. المناقب، ابن شهرآشوب: عمرو بن عاص به حسين عليه السلام گفت: اي فرزند علي! چرا فرزندان ما از فرزندان شما بيشترند؟

فرمود:

«پرنده هاي بي ارزش، جوجه هاي فراوان دارند؛

امّا مرغ شکاري، تخم، کم مي گذارد و جوجه کم دارد».

گفت: چرا موهاي پشتِ لب ما از موهاي پشتِ لب شما زودتر سفيد مي شود؟

فرمود: «زيرا زنان شما دهانشان بدبوست و چون فردي از شما به زنش نزديک مي شود، بوي بدِ دهانش به صورت او مي خورد و موي پشت لبش را سفيد مي کند».

گفت: چرا ريش شما از ريش ما انبوه تر است؟

فرمود: ««و سرزمين پاکيزه، گياهش به اذن خدا بيرون مي آيد و زميني که خبيث است، از آن، جز اندکي بيرون نمي آيد»».

معاويه [که حاضر بود، به عمرو بن عاص] گفت: به حقّم بر تو، سوگندت مي دهم که ساکت شوي، که او پسر علي بن ابي طالب است!

پس حسين عليه السلام فرمود:

«اگر عقرب باز گردد، باز مي گرديم

و کفش ها براي آن، آماده است.

عقرب مي داند و يقين دارد

که نه دنيا دارد و نه آخرت».


***

[1] ابُغَاثَةُ: هي الضعيف من الطير وجمعها بغاث، وقيل: هي لئامها وشرارها (النهاية: ج 1 ص 142 «بغث»).

[2] قال الجوهري: المِقلاتُ من النوق: التي تضع واحداً ثمّ لا تحمل بعدها. والمِقلات من النساء: التي لا يعيش لها ولد. والنَّزُورُ: المرأة القليلة الوَلَد (الصحاح: ج 1 ص 261 «قلت» و ج 2 ص 826 «نزر»).

[3] في المصدر: «فيشاب»، وما في المتن أثبتناه من بحار الأنوار.

[4] الأعراف: 58.

[5] المناقب لابن شهرآشوب: ج 4 ص 67، بحار الأنوار: ج 44 ص 209 ح 5.