بازگشت

كيفر موحدان مرتكب گناه كبيره


693. تاريخ بغداد بإسناده عن الحسين عليه السلام: قالَ رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله: إنَّ أصحابَ الکَبائِرِ مِن مُوَحِّدِي الاُمَمِ کُلِّهِم؛ الَّذين ماتوا عَلي کَبائِرِهِم غَيرَ نادِمينَ ولا تائِبينَ، مَن دَخَلَ النّارَ مِنهُم فِي البابِ الأَوَّلِ مِن جَهَنَّمَ؛ لا تَزرَقُّ [1] أعيُنُهُم، ولا تَسوَدُّ وُجوهُهُم، ولا يُقرَنونَ ولا يُغَلَّونَ بِالسَّلاسِلِ، ولا يُجَرَّعونَ الحَميمَ، ولا يُلبَسونَ القَطِرانَ [2] ؛ حَرَّمَ اللَّهُ أجسادَهُم عَلَي الخُلودِ مِن أجلِ التَّوحيدِ، وصُوَرَهُم عَلَي النّارِ مِن أجلِ السُّجودِ. [3] .


***

693. تاريخ بغداد - به سندش، از امام حسين عليه السلام -: پيامبر خدا فرمود: «موحّدانِ مرتکب کبيره همه امّت ها که با گناه کبيره، امّا بدون پشيماني و توبه مي ميرند، که از درِ اوّل دوزخ وارد مي شوند، چشم هايشان کور نمي شود و صورتشان سياه نمي گردد و غُل و زنجير نمي شوند و آب جوشان نمي نوشند و مسِ ذوب شده، نمي پوشند. خدا، پيکرهايشان را به سبب موحّد بودنشان، از ماندگاري هميشه [در دوزخ] و صورت هايشان را به دليل سجده کردن، از آتش، دور داشته است».


***

[1] الزَّرَقُ: العَمَي (تاج العروس: ج 13 ص 190 «زرق»).

[2] قَطِران: نحاس مذاب (مفردات ألفاظ القرآن: ص 677 «قطر»).

[3] تاريخ بغداد: ج 6 ص 156 الرقم 3199 عن محمّد بن حمير عن محمّد بن عليّ عن أبيه‏ عليهما السلام.