بازگشت

فلسفه آفرينش


35. علل الشرائع عن سلمة بن عطا عن أبي عبد اللَّه عليه السلام: خَرَجَ الحُسَينُ بنُ عَلِيّ عليه السلام عَلي أصحابِهِ فَقالَ: أيُّهَا النّاسُ! إنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِکرُهُ ما خَلَقَ العِبادَ إلّا لِيَعرِفوهُ، فَإِذا عَرَفوهُ عَبَدوهُ، فَإِذا عَبَدوهُ استَغنَوا بِعِبادَتِهِ عَن عِبادَةِ مَن سِواهُ.

فَقالَ لَهُ رَجُلٌ: يَابنَ رَسولِ اللَّهِ بِأَبي أنتَ واُمّي، فَما مَعرِفَةُ اللَّهِ؟

قالَ: مَعرِفَةُ أهلِ کُلِّ زَمانٍ إمامَهُمُ [1] الَّذي يَجِبُ عَلَيهِم طاعَتُهُ. [2] .


***

35. علل الشرائع - به نقل از سلمة بن عطا، از امام صادق عليه السلام -: امام حسين عليه السلام بر يارانش درآمد و فرمود: «اي مردم! خداوند بزرگِ بِشْکوه، بندگانش را نيافريده، جز براي آن که او را بشناسند و چون او را شناختند، عبادتش کنند و چون عبادتش کردند، با عبادت او، از عبادت جز او، بي نياز شوند».

پس مردي گفت: اي فرزند پيامبر خدا، پدر و مادرم فداي تو! معرفت خدا يعني چه؟

فرمود: «شناخت مردم هر عصر نسبت به امامي که اطاعتش بر آنان واجب است». [1] .


***

[1] أي أنّ معرفة اللَّه والإيمان الحقيقي يلازم معرفة الرجل إمام زمانه.

[2] علل الشرائع: ص 9 ح 1، کنز الفوائد: ج 1 ص 328 عن مسلمة بن عطا، بحار الأنوار: ج 5 ص 312 ح 1.