بازگشت

فضيلت آموزگار و راهنما


14. المناقب لابن شهرآشوب: قيلَ: إنَّ عَبدَ الرَّحمنِ السُّلَمِيَّ عَلَّمَ وَلَدَ الحُسَينِ عليه السلام الحَمدَ، فَلَمّا قَرَأَها عَلي أبيهِ أعطاهُ ألَ دينارٍ وألفَ حُلَّةٍ، وحَشا فاهُ دُرّاً.

فَقيلَ لَهُ في ذلِکَ، فَقالَ [1] : وأينَ يَقَعُ هذا مِن عَطائِهِ؟! يَعني تَعليمَهُ.

وأنشَدَ الحُسَينُ عليه السلام:



إذا جادَتِ الدُّنيا عَلَيکَ فَجُد بِها

عَلَي النّاسِ طُرّاً [2] قَبلَ أن تَتَفَلَّتِ



فَلَا الجودُ يُفنيها إذا هِيَ أقبَلَت

ولَا البُخلُ يُبقيها إذا ما تَوَلَّتِ [3] .



15. الاحتجاج بإسناده عن الحسين بن عليّ عليه السلام: مَن کَفَلَ لَنا يَتيماً قَطَعَتهُ عَنّا مِحنَتُنا بِاستِتارِنا، فَواساهُ مِن عُلومِنَا الَّتي سَقَطَت إلَيهِ حَتّي أرشَدَهُ وهَداهُ، قالَ اللَّهُ لَهُ: يا أيُّهَا العَبدُ الکَريمُ المُواسي لِأَخيهِ، أنَا أولي بِالکَرَمِ مِنکَ! اِجعَلوا لَهُ يا مَلائِکَتي فِي الجِنانِ بِعَدَدِ کُلِّ حَرفٍ عَلَّمَهُ ألفَ ألفِ قَصرٍ، وضُمّوا إلَيها ما يَليقُ بِها مِن سائِرِ النِّعَمِ. [4] .

16. التفسير المنسوب إلي الإمام العسکري عليه السلام: قالَ الحُسَينُ بنُ عَلِيّ عليه السلام لِرَجُلٍ: أيُّهُما أحَبُّ إلَيکَ؛ رَجُلٌ يَرومُ قَتلَ مِسکينٍ قَد ضَعُفَ تُنقِذُهُ مِن يَدِهِ، أو ناصِبٌ يُريدُ إضلالَ مِسکينٍ مُؤمِنٍ مِن ضُعَفاءِ شيعَتِنا، تَفتَحُ عَلَيهِ ما يَمتَنِعُ المِسکينُ بِهِ مِنهُ ويُفحِمُهُ [5] ويَکسِرُهُ بِحُجَجِ اللَّهِ تَعالي؟

قالَ: بَل إنقاذُ هذَا المِسکينِ المُؤمِنِ مِن يَدِ هذَا النّاصِبِ، إنَّ اللَّهَ تَعالي يَقولُ: «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَکَأَنَّمَآ أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا» [6] ؛ أي ومَن أحياها وأرشَدَها مِن کُفرٍ إلي إيمانٍ، فَکَأَنَّما أحيَا النّاسَ جَميعاً مِن قَبلِ أن يَقتُلَهُم بِسُيوفِ الحَديدِ. [7] .

17. مسند زيد: قالَ الحُسَينُ بنُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام: مَن دَعا عَبداً مِن ضَلالَةٍ إلي مَعرِفَةِ حَقٍّ فَأَجابَهُ، کانَ لَهُ مِنَ الأَجرِ کَعِتقِ نَسَمَةٍ. [8] .


***

14. المناقب، ابن شهرآشوب: گفته شده است که عبدالرحمان سُلَمي، سوره حمد را به فرزند امام حسين عليه السلام آموخت. چون آن را بر پدرش خواند، امام عليه السلام به آن آموزگار، هزار دينار و هزار جامه قيمتي بخشيد و دهانش را از مرواريد، پُر کرد.

به ايشان، اعتراض شد. امام عليه السلام پاسخ داد: «اين کجا و عطاي او (يعني: آموزش وي) کجا؟» و منظور ايشان، آموزشي بود که داده بود.

سپس، امام حسين عليه السلام سرود:



«چون دنيا چيزي به تو ببخشد، تو هم آن را

به همه مردم ببخش، پيش از آن که برود.



نه بخشش، دنياي پيش آمده را از ميان مي بَرَد

و نه بخل، دنياي پشت کرده را باقي مي گذارد».



15. الاحتجاج - به سندش، از امام حسين عليه السلام -: هر کس عهده دار يتيمي از ما شود که محنتِ غيبت ما، او را از ما جدا کرده است و از علوم ما که به دستش رسيده، به او سهمي دهد تا ارشاد و هدايتش کند، خداوند به او مي فرمايد: «اي بنده بزرگوار شريک کننده برادرش! من در کَرَم کردن، از تو سزاوارترم. فرشتگان من! براي او در بهشت، به عدد هر حرفي که ياد داده است، هزار هزار، کاخ قرار دهيد و از ديگر نعمت ها، آنچه را که لايق اوست، به آنها ضميمه کنيد».

16. التفسير المنسوب إلي الإمام العسکري عليه السلام: امام حسين عليه السلام به مردي فرمود: «کدام يک را دوست تر مي داري: مردي اراده کشتن بينوايي ضعيف را دارد و تو او را از دستش مي رَهاني، يا مردي ناصبي اراده گمراه کردن مؤمني بينوا و ضعيف از پيروان ما را دارد، امّا تو دريچه اي [از علم] را بر او مي گشايي که آن بينوا، خود را بِدان، نگاه مي دارد و با حجّت هاي خداي متعال، خصم خويش را ساکت مي سازد و او را مي شکند؟».

[سپس] فرمود: «حتماً رهاندن اين مؤمن بينوا از دست آن ناصبي. بي گمان، خداي متعال مي فرمايد: «و هر که او را زنده کند، گويي همه مردم را زنده کرده است»؛ يعني هر که او را زنده کند و از کفر به ايمان، ارشاد کند، گويي همه مردم را زنده کرده است، پيش از آن که آنان را با شمشيرهاي تيز بکشد».

17. مسند زيد: امام حسين عليه السلام فرمود: «هر کس انساني را از گمراهي به معرفت حق، فرا بخواند و او اجابت کند، اجري مانند آزاد کردن بنده دارد».


***

[1] في المصدر: «قال»، وما أثبتناه هو الأصحّ کما في بحار الأنوار.

[2] طُرّاً: جميعاً (مجمع البحرين: ج 2 ص 1098 «طرر»).

[3] المناقب لابن شهرآشوب: ج 4 ص 66، بحار الأنوار: ج 44 ص 191 ح 3.

[4] الاحتجاج: ج 1 ص 11 ح 5 عن محمّد بن زياد وعليّ بن محمّد بن سيّار عن الإمام العسکري عن آبائه‏ عليهم السلام، التفسير المنسوب إلي الإمام العسکري‏ عليه السلام: ص 341 ح 218، الصراط المستقيم: ج 3 ص 55، منية المريد: ص 116 کلّها عن الإمام العسکريّ عنه‏ عليهما السلام، بحار الأنوار: ج 2 ص 4 ح 5.

[5] أفحَمتُ الخَصمَ: إذا أسکَتَّهُ بالحُجّةِ (المصباح المنير: ص 464 «فحم»).

[6] المائدة: 32.

[7] التفسير المنسوب إلي الإمام العسکري‏ عليه السلام: ص 348 ح 231، بحار الأنوار: ج 2 ص 9 ح 17.

[8] مسند زيد: ص 390.