بازگشت

اقسام جهاد


قال الامام الحسين عليه السلام: اَلْجِهادُ عَلي اَرْبَعَةِ أَوْجُهٍ: فَجِهادانِ فَرْضٌ، وَ جِهادٌ سُنَّةٌ لايُقامُ اِلاَّ مَعَ فَرْضٍ، وَ جِهادٌ سُنَّةٌ: فَأَمَّا أحَدُ الْفَرْضَيْنِ فَجِهادُ الرَّجُلِ نَفْسَهُ عَنْ مَعاصِي اللهِ، وَ هُوَ مِنْ أَعْظَمِ الْجِهادِ وَ مُجاهَدَةُ الَّذينَ يَلُونَکُمْ مِنَ الْکُفَّارِ فَرْضٌ. وَ أَمَّا الْجِهادُ الَّذي هُوَ سُنَّةٌ لايُقامُ اِلاَّ مَعَ فَرْضٍ، فَإنَّ مُجاهَدَةَ الْعَدُوِّ فَرْضٌ عَلي جَميعِ الاُمَّةِ، لَوْ تَرَکُوا الْجِهادَ لَأَتاهُمُ الْعَذابُ، وَ هذا هُوَ مِنْ عَذابِ الاُمَّةِ وَ هُوَ سُنَّةٌ عَلَي الإمامِ، أَنْ يَأْتِيَ الْعَدُوَّ مَعَ الاُْمَّةِ فَيُجاهِدُهُمْ. وَ أَمَّا الْجِهادُ الَّذي هُوَ سُنَّةٌ فَکُلُّ سُنَّةٍ أَقامَهَا الرَّجُلُ وَ جاهَدَ في إقامَتِها وَ بُلُوغِها وَ اِحْيائِها، فَالعَمَلُ وَالسَّعْيُ فيها مِنْ أفْضَلِ الْاَعْمالِ؛لأنَّها إحْياءُ سُنَّةٍ، وَ قَدْ قالَ رَسُولُ اللهِ صلي الله عليه وآله: من سنّ سنّةً حسنة فله اجرها و اجر من عمل بها إلي يوم القيامة من غير أن ينقص من أجورهم شيئاً. [1] .


***

امام حسين عليه السلام فرمود: (جهاد بر چهار قسم مي باشد، دو قسم آن واجب، و دو قسم ديگر واجب و مستحب است:

1 - جهاد واجب، مبارزه انسان با نفس خويش در ترک گناهان که از بزرگترين نوع جهاد خواهد بود.

2 - و جهاد با کافراني که بر ضد شما برخواستند.

3 - جهادي که مستحب است و بر پا نمي شود جز با جهاد واجب، آن جهاد با دشمنان است که بر جميع مسلمانان واجب است، اگر آن را ترک کنند عذاب الهي آنان را فراخواهد گرفت، و اين همان عذابي است که دامنگير امّت اسلام مي شود که بر امام مستحب است، و آن زماني است که دشمن تهاجم کند پس در کنار مردم با دشمن بجنگد.

4 - و آن جهادي که مستحب است، هرگاه مسلمان سنّتي از رسول خدا عليه السلام يا اسلام را بر پادارد و تلاش کند و زحمت بکشد در همگاني شدن و زنده ماندن آن، پس عمل او، و تلاش او از بهترين اعمال است زيرا زنده کردن سنّت اسلامي است).

که پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «هرکس سنّت نيکوئي را پايه ريزي کند پاداش آن و پاداش هرکس به آن عمل کند تا روز قيامت به اين شخص داده خواهد شد. بدون اينکه از اجرِ کسانيکه آن را انجام مي دهند چيزي کاسته شود».


***

[1] جعفريات ص77، تحف العقول ص173، خصال ج1 ص240، بحارالانوار ج100 ص23 حديث 5.