بازگشت

داستان اميرمومنان و دنيا


644. کشف الريبة عن عبد اللَّه بن سليمان النوفلي عن جعفر بن محمّد الصادق عليه السلام: حَدَّثَني مُحَمَّدُ بنُ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليه السلام، قال: لَمّا تَجَهَّزَ الحُسَينُ عليه السلام إلَي الکوفَةِ، أتاهُ ابنُ عَبّاسٍ فَناشَدَهُ اللَّهَ وَالرَّحِمَ أن يَکونَ هُوَ المَقتولَ بِالطَّفِّ، فَقالَ: [أنَا أعرَفُ] [1] بِمَصرَعي مِنکَ، وما وُکدي [2] مِن الدُّنيا إلّا فِراقُها، ألا اُخبِرُکَ يَابنَ عَبّاسٍ بِحَديثِ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام وَالدُّنيا؟

فَقالَ لَهُ: بَلي لَعَمري، إنّي لاَُحِبُّ أن تُحَدِّثَني بِأَمرِها.

فَقالَ أبي: قالَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليهما السلام: سَمِعتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام يَقولُ: حَدَّثَني أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام قالَ: إنّي کُنتُ بِفَدَکَ في بَعضِ حيطانِها [3] ، وقَد صارَت لِفاطِمَةَ عليها السلام، قالَ: فَإِذا أنَا بِامرَأَةٍ قَد قَحَمَت عَلَيَّ وفي يَدي مِسحاةٌ وأنَا أعمَلُ بِها، فَلَمّا نَظَرتُ إلَيها طارَ قَلبي مِمّا تَداخَلَني مِن جَمالِها، فَشَبَّهتُها بِبُثَينَةَ [4] بِنتِ عامِرٍ الجُمَحِيِّ، وکانَت مِن أجمَلِ نِساءِ قُرَيشٍ.

فَقالَت: يَابنَ أبي طالِبٍ، هَل لَکَ أن تَتَزَوَّجَ بي فَاُغنِيَکَ عَن هذِهِ المِسحاةِ، وأدُلَّکَ عَلي خَزائِنِ الأَرضِ، فَيَکونَ لَکَ المُلکُ ما بَقيتَ ولِعَقِبِکَ مِن بَعدِکَ؟

فَقالَ لَها عَلِيّ عليه السلام: مَن أنتِ حَتّي أخطُبَکِ مِن أهلِکِ؟

فَقالَت: أنَا الدُّنيا.

قالَ [: قُلتُ] [5] لَها: فَارجِعي وَاطلُبي زَوجاً غَيري، وأقبَلتُ عَلي مِسحاتي وأنشَأتُ أقولُ:



لَقَد خابَ مَن غَرَّتهُ دُنيا دَنِيَّةٌ

وما هِيَ إن غَرَّت قُروناً بِنائِلِ



أتَتنا عَلي زِيِّ العَزيزِ بُثَينَةَ

وزينَتُها في مِثلِ تِلکَ الشَّمائِلِ



فَقُلتُ لَها: غُرّي سِوايَ فَإِنَّني

عَزوفٌ [6] عَنِ الدُّنيا ولَستُ بِجاهِلِ



وما أنَا وَالدُّنيا فَإنَّ مُحَمَّداً

اُحِلَّ صَريعاً بَينَ تِلکَ الجَنادِلِ [7] .



وهَبها أتَتني بِالکُنوزِ ودُرِّها

وأموالِ قارونَ ومُلکِ القَبائِلِ



ألَيسَ جَميعاً لِلفَناءِ مَصيرُها

ويَطلُبُ مِن خُزّانِها بِالطَّوائِلِ



فَغُرّي سِوايَ إنَّني غَيرُ راغِبٍ

بِما فيکِ مِن مُلکٍ وعِزٍّ ونائِلِ



فَقَد قَنِعَت نَفسي بِما قَد رُزِقتُهُ

فَشَأنَکِ يا دُنيا وأهلَ الغَوائِلِ [8] .



فَإِنّي أخافُ اللَّهَ يَومَ لِقائِهِ

وأخشي عَذاباً دائِماً غَيرَ زائِلِ [9] [10] .




***

644. کشف الريبة - از عبد اللَّه بن سليمان نَوفلي، از امام صادق عليه السلام -: [پدرم] امام باقر عليه السلام برايم نقل کرد که چون امام حسين عليه السلام آماده سفرِ کوفه شد، ابن عبّاس به نزدش آمد و او را به پيوند خوني ميانشان سوگند داد [که نرود] ؛ چرا که در طَف (کربلا) کشته مي شود.

امام عليه السلام فرمود: «من، قتلگاهم را مي دانم و از دنيا، جز جدايي اش را نمي خواهم. اي ابن عبّاس! آيا تو را از داستان اميرمؤمنان و دنيا باخبر نکنم؟».

ابن عبّاس به ايشان گفت: چرا. به جانم سوگند که من، دوست دارم مرا از آن، آگاه کني.

پدرم فرمود که امام زين العابدين عليه السلام فرمود: شنيدم امام حسين عليه السلام مي فرمايد: اميرمؤمنان برايم چنين نقل کرد که: «من، در برخي از باغ هاي فدک - که از آنِ فاطمه عليها السلام شده بود - بيل به دست، کار مي کردم که ناگاه، ديدم زني بر من وارد شد. چون به او نگريستم، زيبايي اش دلم را رُبود و او را شبيه بُثينه دختر عامر جُمَحي ديدم که از زيباترين زنان قريش بود.

زن گفت: اي فرزند ابو طالب! آيا مي خواهي با من ازدواج کني تا تو را از اين بيل، بي نياز کنم و تو را بر اندوخته هاي زمين، ره بنمايم و تا هر زمان که بماني، فرمان روا بماني و براي نسلت نيز چنين باشد؟

به او گفت [م] : تو که هستي تا تو را از خانواده ات خواستگاري کنم؟

گفت: من دنيا هستم.

به او گفت [م] : باز گرد و همسري ديگر بجوي.

به بيلم روي آوردم و چنين سرودم:

بي گمان، هر که دنياي پست، فريبش دهد، ناکام مي گردد

و اگر نسل هايي را بفريبد، به مقصد نمي رساند.

دنيا، به شکل بثينه گرامي نزد ما آمد

و زيور و شمايلش به سان او بود».

به او گفتم: غير مرا بفريب که من

از دنيا گريزانم و ناآگاه نيستم.

مرا با دنيا چه کار که محمّد

در ميان سنگ ها [ي قبر] ، جاي گرفت؟

گيرم که دنيا گنج و مرواريدش را برايم آورد

و نيز اموال قارون و فرمان روايي قبيله ها را.

آيا سرانجامِ همه آنها نابودي نيست؟

هر چند که از گنجينه هاي سرشار آن، طلب مي شود.

غير مرا بفريب که من، رغبتي ندارم

به آنچه از فرمان روايي و عزّت و دستاورد توست.

بي گمان، من، خود را به روزي ام قانع کرده ام

پس اي دنيا! به کار هلاک شدگان خود بپرداز.

که من از خدا، در روز ديدار او مي ترسم

و از عذابي جاويد و هميشگي».


***

[1] ما بين المعقوفين سقط من المصدر وأثبتناه من بحار الأنوار.

[2] وُکْدِي: أي دأبي وقصدي (النهاية: ج 5 ص 219 «وکد»).

[3] الحائط: البستان، والجمع حيطان (المصباح المنير: ص 157 «حاط»).

[4] في المصدر: «بثنيّة»، والتصويب من بحار الأنوار.

[5] الزيادة من بحار الأنوار.

[6] عَزَفَتْ نفسي عن الدنيا: أي عافتها وکرهَتها (النهاية: ج 3 ص 230 «عزف»).

[7] الجَنْدَلُ: الحَجَر (تاج العروس: ج 14 ص 125 «جندل»).

[8] الغَوَائِل: أي المهالک، جمع غائلة (النهاية: ج 3 ص 397 «غول»).

[9] کشف الريبة: ص 89، بحار الأنوار: ج 75 ص 362 ح 77 وراجع: المناقب لابن شهرآشوب: ج 2 ص 102.

[10] وقع تصحيف في بعض کلمات هذه الأبيات، وصحّحناها من بحار الأنوار.