بازگشت

آداب عيد غدير


603. مصباح المتهجّد بإسناده عن الإمام الحسين عليه السلام: اِتَّفَقَ في بَعضِ سِني أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام الجُمُعَةُ وَالغَديرُ، فَصَعِدَ المِنبَرَ عَلي خَمسِ ساعاتٍ مِن نَهارِ ذلِکَ اليَومِ، فَحَمِدَ اللَّهَ وأثني عَلَيهِ حَمداً لَم يُسمَع بِمِثلِهِ، وأثني عَلَيهِ ثَناءً لَم يَتَوَجَّه إلَيهِ غَيرُهُ، فَکانَ ما حُفِظَ مِن ذلِکَ:

الحَمدُ للَّهِِ الَّذي جَعَلَ الحَمدَ مِن غَيرِ حاجَةٍ مِنهُ إلي حامِديهِ... [إلي أن قالَ:] ومَن أسعَفَ أخاهُ مُبتَدِئاً وبَرَّهُ راغِباً فَلَهُ کَأَجرِ مَن صامَ هذَا اليَومَ وقامَ لَيلَتَهُ، ومَن فَطَّرَ مُؤمِناً في لَيلَتِهِ فَکَأَنَّما فَطَّرَ فِئاماً [1] وفِئاماً - يَعُدُّها بِيَدِهِ عَشَرَةً -.

فَنَهَضَ ناهِضٌ فَقالَ: يا أميرَ المُؤمِنينَ ومَا الفِئامُ؟

قالَ: مِئَةُ ألفِ نَبِيٍّ وصِدّيقٍ وشَهيدٍ، فَکَيفَ بِمَن تَکَفَّلَ عَدَداً مِنَ المُؤمِنينَ

وَالمُؤمِناتِ وأنَا ضَمينُهُ عَلَي اللَّهِ تَعالَي الأَمانَ مِنَ الکُفرِ وَالفَقرِ، وإن ماتَ في لَيلَتِهِ أو يَومِهِ أو بَعدَهُ إلي مِثلِهِ مِن غَيرِ ارتِکابِ کَبيرَةٍ فَأَجرُهُ عَلَي اللَّهِ تَعالي، ومَنِ استَدانَ [2] لِإِخوانِهِ وأعانَهُم فَأَنَا الضّامِنُ عَلَي اللَّهِ إن بَقّاهُ قَضاهُ وإن قَبَضَهُ حَمَلَهُ عَنهُ.

وإذا تَلاقَيتُم فَتَصافَحوا بِالتَّسليمِ وتَهانَوُا النِّعمَةَ في هذَا اليَومِ، وَليُبَلِّغِ الحاضِرُ الغائِبَ، وَالشّاهِدُ البائِنَ، وَليَعُدِ الغَنِيُّ عَلَي الفَقيرِ، وَالقَوِيُّ عَلَي الضَّعيفِ، أمَرَني رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله بِذلِکَ.

ثُمَّ أخَذَ صَلَّي اللَّهُ عَلَيهِ وآلِهِ في خُطبَةِ الجُمُعَةِ، وجَعَلَ صَلاةَ جُمُعَتِهِ صَلاةَ عيدِهِ، وَانصَرَفَ بِوُلدِهِ وشيعَتِهِ إلي مَنزِلِ أبي مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بنِ عَلِيّ عليه السلام بِما أعَدَّ لَهُ مِن طَعامِهِ، وَانصَرَفَ غَنِيُّهُم وفَقيرُهُم بِرِفدِهِ [3] إلي عِيالِهِ. [4] .


***

603. مصباح المتهجّد - به سندش، از امام حسين عليه السلام -: در يکي از سال هاي خلافت اميرمؤمنان، جمعه و عيد غدير، يکي شدند. امام عليه السلام پنج ساعت از روزْ گذشته به منبر رفت و به حمد و ثناي الهي پرداخت، حمدي که مانند آن شنيده نشده بود و ثنايي که کسي براي خدا نگفته بود. آنچه از آن محفوظ مانده، اين است: «ستايش، خدايي را که حمد را آفريد، بي آن که به حمد کنندگانش نيازي داشته باشد... و هر کس به ياري برادرش بياغازد [پيش از آن که او بخواهد] و به رغبت با او نيکي کند، پاداشي مانند پاداش روزه دارنده اين روز و شب زنده دارِ شبش دارد و هر کس، مؤمني را در غروب اين روز افطار دهد، گويي که ده ها فِئام را افطار داده است» و با دستش تا ده شِمُرد.

مردي برخاست و گفت: اي اميرمؤمنان! فئام چيست؟

فرمود: «صدهزار پيامبر و صدّيق (انسان راستين) و شهيد (گواه). پس چه

گمان مي بَري به کسي که کفالت چندين نفر از مردان و زنانِ مسلمان را عهده دار شده است، و من از سوي خداي متعال، ضامنم که از کفر و فقر، در امان باشد و اگر در آن شب و روز، و يا شب و روزي مانند آن بميرد و گناه کبيره اي نکرده باشد، پاداشش به عهده خداي متعال است و هر کس براي برادرانش قرض بگيرد و به آنان کمک کند؟ من از سوي خدا ضامنم که اگر باقي بمانَد، بدهي اش را بپردازد و اگر قبضِ روحش کند، خداوند، خود به عهده بگيرد.

چون همديگر را ديديد، دست بدهيد و سلام کنيد و نعمتِ امروز را به هم تبريک بگوييد و بايد حاضر به غايب و نيز به حاضرِ دور از من برساند، و توانگر به ديدن فقير برود و نيرومند به ديدن ناتوان؛ چرا که پيامبر صلي الله عليه وآله چنين فرمانم داد».

سپس امام - که خدا بر او و خاندانش درود فرستد - خطبه جمعه را آغاز کرد و نماز جمعه اش را نماز عيد قرار داد و با فرزندان و پيروانش به منزل امام حسن عليه السلام رفت که براي او طعامي آماده کرده بود، و توانگر و فقيرِ آنان، با دريافت هديه هاي او به سوي خانواده شان باز گشتند.


***

[1] الفِئامُ: الجماعة الکثيرة (النهاية: ج 3 ص 406 «فأم»).

[2] استَدانَ: إذا أخَذَ الدَّينَ واقتَرَضَ (النهاية: ج 2 ص 149 «دين»).

[3] الرِّفد: العطاء والصلة (الصحاح: ج 2 ص 475 «رفد»).

[4] مصباح المتهجّد: ص 758 - 752، الإقبال: ج 2 ص 255 کلاهما عن الفيّاض بن محمّد بن عمر الطوسي (الطرسوسي) عن الإمام الرضا عن آبائه‏ عليهم السلام، المصباح للکفعمي: ص 919 عن الإمام الرضا عن آبائه عنه‏ عليهم السلام‏وکلاهما نحوه، بحار الأنوار: ج 97 ص 112 ح 8 نقلاً عن مصباح الزائر عن الفيّاض بن محمّد الطوسي عن الإمام الرضا عن آبائه عنه‏ عليهم السلام.