بازگشت

ادب نيكوكاري


599. نثر الدرّ عن الإمام الحسين عليه السلام: لا تَحتَسِبوا [1] بِمَعروفٍ لَم تُعجِلوهُ، وَاکتَسِبُوا الحَمدَ بِالنُّجحِ [2] ، ولا تَکتَسِبوا بِالمَطلِ [3] ذَمّاً، فَمَهما يَکُن لِأَحَدٍ عِندَ أحَدٍ صَنيعَةٌ [4] لَهُ رَأي أنَّهُ لا يَقومُ بِشُکرِها فَاللَّهُ لَهُ بِمُکافَأَتِهِ؛ فَإِنَّهُ أجزَلُ عَطاءً، وأعظَمُ أجراً. [5] .

600. الأمالي بإسناده عن الحسين بن عليّ عن أبيه عليّ عليهما السلام عن رسول اللَّه صلي الله عليه وآله: اِستِتمامُ المَعروفِ أفضَلُ مِنِ ابتِدائِهِ. [6] .

601. تحف العقول: قالَ عِندَهُ الحُسَينِ عليه السلام رَجُلٌ: إنَّ المَعروفَ إذا اُسدِيَ إلي غَيرِ أهلِهِ ضاعَ.

فَقالَ الحُسَينُ عليه السلام: لَيسَ کَذلِکَ، ولکِن تَکونُ الصَّنيعَةُ مِثلَ وابِلِ المَطَرِ؛ تُصيبُ البَرَّ وَالفاجِرَ. [7] .

602. المناقب والمثالب عن الحسين بن عليّ عليه السلام: أجمَلُ المَعروفِ ما حَصَلَ عِندَ الشّاکِرِ، وأضيَعُهُ ما صارَ إلَي الکافِرِ. [8] .

توضيح:

يدلّ حديث تحف العقول في هذا الباب علي أنّ معصية الإنسان وأعماله السيّئة ينبغي ألّا تکون مانعاً من إحسان الآخرينِ إليه، بل ربما يکون ذلک الإحسان محفّزاً له علي التوبة. وأمّا حديث المناقب والمثالب فهو ناظرٌ إلي الإنسان الکفور الذي لا يشکر النعمة؛ حيث إنّ کفرانه سوف يکون سبباً لضياع ذلک الإحسان، ومن ثَمَّ يکون لا طائل من ورائه.


***

599. نثر الدُرّ - از امام حسين عليه السلام -: کار نيکي را که زود نکرده ايد، به شمار نياوريد و با برآوردن حاجت ها، ستايش [ديگران] را به دست آوريد و با امروز و فردا کردن، نکوهش را براي خود به ارمغان مياوريد. هر گاه کسي به کسي نيکي کرد و او ديد که نمي تواند از عهده شکرش به درآيد، خدا براي او جبران مي کند که او عطايش بيشتر و پاداشش بزرگ تر است.

600. الأمالي، طوسي - به سندش، از امام حسين، از امام علي عليهما السلام، از پيامبر خدا صلي الله عليه وآله -: به پايان رساندن و کامل کردن نيکي، از آغاز کردنش برتر است.

601. تحف العقول: مردي نزد امام حسين عليه السلام بود و گفت: نيکي چون به غير اهلش باشد، تباه مي شود.

امام حسين عليه السلام فرمود: «اين گونه نيست؛ بلکه کار نيک، مانند باران شديد است که به نيکوکار و بدکار مي رسد».

602. المناقب و المثالب - از امام حسين عليه السلام -: زيباترين نيکي، آن است که به سپاس گزار برسد و تباه ترين نيکي، آن است که به ناسپاس برسد.

توضيح

حديث تحف العقول مي فرمايد که بدکاري و گنهکاري (فُجور) فرد مسلمان، نبايد مانع از نيکوکاري و احسان ديگر مسلمانان به او شود که چه بسا نيکي به او، موجب توبه او شود؛ ولي حديث المناقب والمثالب، ناظر به اين است که شخص ناسپاس، چون قدرْ ناشناس است، موجب تباهي نيکي و احسان مي شود. پس نيکي کردن به وي حاصلي ندارد. به سخن ديگر، فرق است ميان نيکي کردن به فاجر (که مرتکب کار ناشايست مي شود) و ناسپاس (که قدرِ احسان را نمي داند و ناسپاسي مي نمايد)».


***

[1] احتَسَبتُ بالشي‏ء: اعتدَدتُ به (المصباح المنير: ص 135 «حسب»).

[2] نَجَحَتِ الحاجَةُ: قُضِيَت، ونجَحَ صاحبُها، والاسم النُّجْح (المصباح المنير: ص 593 «نجح»).

[3] المَطْل: التسويف بالعِدَةِ والدَّين (القاموس المحيط: ج 4 ص 51 «مطل»).

[4] الصَّنيعة: الإحسان (القاموس المحيط: ج 3 ص 52 «صنع»).

[5] نثر الدرّ: ج 1 ص 334، نزهة الناظر: ص 81 ح 6، کشف الغمّة: ج 2 ص 241، بحار الأنوار: ج 78 ص 121 ح 4؛ الفصول المهمّة: ص 176 نحوه.

[6] الأمالي للطوسي: ص 596 ح 1235 عن إسحاق بن جعفر عن أخيه موسي بن جعفر عن آبائه‏ عليهم السلام، بحار الأنوار: ج 69 ص 405 ح 109.

[7] تحف العقول: ص 245، بحار الأنوار: ج 78 ص 117 ح 3.

[8] المناقب والمثالب للخوارزمي: ص 106 الرقم 309.