بازگشت

ادب سخن گفتن


590. کنز الفوائد عن الإمام الحسين عليه السلام - أنَّهُ قالَ يَوماً لِابنِ عَبّاسٍ -: لا تَکَلَّمَنَّ فيما لا يَعنيکَ؛ فَإِنَّني أخافُ عَلَيکَ فيهِ الوِزرَ، ولا تَکَلَّمَنَّ فيما يَعنيکَ حَتّي تَري

لِلکَلامِ مَوضِعاً، فَرُبَّ مُتَکَلِّمٍ قَد تَکَلَّمَ بِالحَقِّ فَعيبَ. ولا تُمارِيَنَّ [1] حَليماً ولا سَفيهاً؛ فَإِنَّ الحَليمَ يَقليکَ [2] ، وَالسَّفيهَ يُرديکَ [3] . ولا تَقولَنَّ في أخيکَ المُؤمِنِ إذا تَواري عَنکَ إلّا مِثلَ ما تُحِبُّ أن يَقولَ فيکَ إذا تَوارَيتَ عَنهُ. وَاعمَل عَمَلَ رَجُلٍ يَعلَمُ أنَّهُ مَأخوذٌ بِالإِجرامِ، مَجزِيٌّ بِالإِحسانِ، وَالسَّلامُ. [4] .

591. الأمالي بإسناده عن سيّد الشهداء الحسين بن عليّ بن أبي طالب عليه السلام: مَرَّ أميرُ المُؤمِنينَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام بِرَجُلٍ يَتَکَلَّمُ بِفُضولِ الکَلامِ، فَوَقَفَ عَلَيهِ، ثُمَّ قالَ: إنَّکَ تُملي عَلي حافِظَيکَ [5] کِتاباً إلي رَبِّکَ، فَتَکَلَّم بِما يَعنيکَ ودَع ما لا يَعنيکَ. [6] .


***

590. کنز الفوائد - از امام حسين عليه السلام (به ابن عبّاس) -: در آنچه به کارت نمي آيد، سخن مگو که من از گرانيِ بار آن بر تو مي ترسم و در آنچه به کارَت مي آيد هم سخن مگو تا آن که براي سخنت، جايي مناسب ببيني. بسي گوينده به حق را [چون نابه جا گفت] عيبناک نمودند. با بردبار و نابخرد مستيز، که بردبار، تو را دشمن مي دارد و نابِخرد، به سقوطت مي کشد. در پشت سرِ برادر مؤمنت چيزي مگو، جز مانند آنچه دوست داري او در پشتِ سر تو بگويد و به گونه کسي عمل کن که مي داند به سبب جرم هايش، دستگير و به نيکي هايش، پاداش داده مي شود. والسلام!».

591. الأمالي، صدوق - به سندش؟ از امام حسين عليه السلام -: امير مؤمنان علي بن ابي طالب عليه السلام بر مردي زياده گو گذشت. کنار او ايستاد و فرمود: «تو نوشته اي را به سوي پروردگارت بر دو فرشته نگهبانت املا مي کني. پس آنچه را به کارت مي آيد، بگو و آنچه را به کارت نمي آيد، وا بگذار».


***

[1] المُماراة: المجادَلة علي مذهب الشکّ والشبهة (النهاية: ج 4 ص 322 «مرا»).

[2] القِلي: شِدّة البُغض، يقال: قلاهُ يَقليهِ ويَقلوهُ (مفردات ألفاظ القرآن: ص 683 «قلي»).

[3] الرّدي: الهلاک (النهاية: ج 2 ص 216 «ردا»). وفي بحار الأنوار: «يؤذيک» بدل «يرديک».

[4] کنز الفوائد: ج 2 ص 32، أعلام الدين: ص 145، بحار الأنوار: ج 78 ص 127 ح 10.

[5] الحافِظان: ما من عبد إلّا وله ملکان مُوکَلان... وموضع المَلکَين من ابن آدم الترقوتان، فإنّ صاحب اليمين يکتب الحسنات وصاحب الشمال يکتب السيّئات (مجمع البحرين: ج 1 ص 427 «حفظ»).

[6] الأمالي للصدوق: ص 85 ح 53 عن سليمان بن جعفر الجعفريّ عن الإمام الکاظم عن آبائه‏ عليهم السلام، بحار الأنوار: ج 71 ص 276 ح 4 وراجع: کتاب من لا يحضره الفقيه: ج 4 ص 396 ح 5841.