بازگشت

پيوند با مردم


564. نزهة الناظر عن الإمام الحسين عليه السلام: الصِّلَةُ نِعمَةٌ. [1] .

565. نثر الدرّ عن الإمام الحسين عليه السلام: الصِّلَةُ رَحمَةٌ. [2] .

566. نزهة الناظر عن الإمام الحسين عليه السلام: إنَّ أوصَلَ النّاسِ مَن وَصَلَ مَن قَطَعَهُ. [3] .

567. نثر الدرّ عن الإمام الحسين عليه السلام - في خُطبَةٍ لَهُ -: إنَّ أفضَلَ النّاسِ مَن وَصَلَ مَن قَطَعَهُ،

وَالاُصولُ عَلي مَغارِسِها فَفُروعُها تَسمو، فَمَن تَعَجَّلَ لِأَخيهِ خَيراً وَجَدَهُ إذا قَدِمَ عَلَيهِ غَداً، ومَن أرادَ اللَّهَ تَبارَکَ وتَعالي بِالصَّنيعَةِ إلي أخيهِ کافَأَهُ بِها وَقتَ حاجَتِهِ، وصَرَفَ عَنهُ مِن بَلاءِ الدُّنيا ما هُوَ أکثَرُ مِنهُ، ومَن نَفَّسَ کُربَةَ [4] مُؤمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَنهُ کُرَبَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ، ومَن أحسَنَ أحسَنَ اللَّهُ إلَيهِ، وَاللَّهُ يُحِبُّ المُحسِنينَ. [5] .


***

564. نزهة الناظر - از امام حسين عليه السلام -: پيوند، نعمت است.

565. نثر الدر - از امام حسين عليه السلام -: پيوند، رحمت است.

566. نزهة الناظر - از امام حسين عليه السلام -: کسي توانايي بيشترين پيوند را دارد که بتواند با کسي که با او قطع رابطه نموده، بپيوندد.

567. نثرالدرّ - از امام حسين عليه السلام (در سخنراني اش) -: برترينِ مردم، کسي است که با کسي که از او گسسته، بپيوندد. ريشه ها در رستنگاه خود هستند و شاخه ها بالا

مي روند. پس هر کس امروز خيري به برادرش برسانَد، فردا که بر او درآيد، آن را مي يابد و هر کس از احسان به برادرش، [خشنودي] خداي - تبارک و تعالي - را بخواهد، هنگام نيازش برايش جبران مي کند و بيشتر از آنچه داده است، بلاي دنيا را از او مي گردانَد و هر کس غم مؤمني را بزدايد، خداوند، غم هاي دنيا و آخرتش را از او مي زدايد و هر کس نيکي کند، خدا به او نيکي مي کند، و خداوند، نيکوکاران را دوست دارد.


***

[1] نزهة الناظر: ص 81 ح 5، کشف الغمّة: ج 2 ص 242، بحار الأنوار: ج 78 ص 122 ح 5؛ الفصول المهمّة: ص 177.

[2] نثر الدرّ: ج 1 ص 334.

[3] نزهة الناظر: ص 81 ح 6، الدرّة الباهرة: ص 29، کشف الغمّة: ج 2 ص 242، نثر الدرّ: ج 1 ص 334 وفيه «أفضل» بدل «أوصل»، بحار الأنوار: ج 78 ص 121 ح 4؛ الفصول المهمّة: ص 176.

[4] الکُربَةُ: الغَمُّ الذي يأخذ بالنفس (الصحاح: ج 1 ص 211 «کرب»).

[5] نثر الدرّ: ج 1 ص 334، نزهة الناظر: ص 82 ح 6، کشف الغمّة: ج 2 ص 242، بحار الأنوار: ج 78 ص 122 ح 4؛ الفصول المهمّة: ص 176 نحوه.