بازگشت

مصائب پيروان اهل بيت


231. المؤمن عن سعد بن طريف: کُنتُ عِندَ أبي جَعفَرٍ عليه السلام فَجاءَ جَميلٌ الأَزرَقُ فَدَخَلَ عَلَيهِ، قالَ: فَذَکَروا بَلايَا الشّيعَةِ وما يُصيبُهُم.

فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام: إنَّ اُناساً أتَوا عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ عليه السلام وعَبدَ اللَّهِ بنَ عَبّاسٍ فَذَکَروا لَهُما نَحواً مِمّا ذَکَرتُم، قالَ: فَأَتَيَا الحُسَينَ بنَ عَلِيّ عليه السلام فَذَکَرا لَهُ ذلِکَ، فَقالَ الحُسَينُ عليه السلام: وَاللَّهِ، البَلاءُ وَالفَقرُ وَالقَتلُ أسرَعُ إلي مَن أحَبَّنا مِن رَکضِ البَراذينِ [1] ، ومِنَ السَّيلِ إلي صِمرِهِ - قُلتُ: ومَا الصِّمرُ ؟ [2] قالَ: مُنتَهاهُ - ولَولا أن تَکونوا کَذلِکَ لَرَأَينا أنَّکُم لَستُم مِنّا. [3] .

232. علل الشرائع عن عبد اللَّه بن الحسن عن عليّ بن الحسين عن أبيه عليهما السلام: قالَ رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله: مازِلتُ أنَا ومَن کانَ قَبلي مِنَ النَّبِيّينَ وَالمُؤمِنينَ مُبتَلَينَ بِمَن يُؤذينا، ولَو کانَ المُؤمِنُ عَلي رَأسِ جَبَلٍ لَقَيَّضَ [4] اللَّهُ لَهُ مَن يُؤذيهِ لِيَأجُرَهُ عَلي ذلِکَ. [5] .

233. المحاسن عن إسحاق بن جرير الجريري عن رجل من أهل بيته عن أبي عبد اللَّه عليه السلام: لَمّا شَيَّعَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام أبا ذَرٍّرحمه الله، وشَيَّعَهُ الحَسَنُ وَالحُسَينُ عليهما السلام، وعَقيلُ بنُ أبي طالِبٍ، وعَبدُ اللَّهِ بنُ جَعفَرٍ، وعَمّارُ بنُ ياسِرٍ عَلَيهِم سَلامُ اللَّهِ، قالَ لَهُم أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام: وَدِّعوا أخاکُم، فَإِنَّهُ لابُدَّ لِلشّاخِصِ [6] مِن أن يَمضِيَ ولِلمُشَيِّعِ مِن أن يَرجِعَ. فَتَکَلَّمَ کُلُّ رَجُلٍ مِنهُم عَلي حِيالِهِ.

فَقالَ الحُسَينُ بنُ عَلِيّ عليه السلام: رَحِمَکَ اللَّهُ يا أباذَرٍّ، إنّ القَومَ إنَّمَا امتَهَنوکَ بِالبَلاءِ لِأَنَّکَ مَنَعتَهُم دينَکَ فَمَنَعوکَ دُنياهُم، فَما أحوَجَکَ غَداً إلي مامَنَعتَهُم، وأغناکَ عَمّامَنَعوکَ!

فَقالَ أبو ذَرٍّ: رَحِمَکُمُ اللَّهُ مِن أهلِ بَيتٍ، فَما لي فِي الدُّنيا مِن شَجَنٍ [7] غَيرُکُم، إنّي إذا ذَکَرتُکُم ذَکَرتُ رَسولَ اللَّهِ صلي الله عليه وآله. [8] .

234. شرح نهج البلاغة عن ابن عبّاس: لَمّا اُخرِجَ أبو ذَرٍّ إلَي الرَّبَذَةِ [9] ، أمَرَ عُثمانُ فَنودِيَ فِي النّاسِ ألّا يُکَلِّمَ أحَدٌ أبا ذَرٍّ ولا يُشَيِّعَهُ، وأمَرَ مَروانَ بنَ الحَکَمِ أن يَخرُجَ بِهِ. فَخَرَجَ بِهِ، وتَحاماهُ النّاسُ إلّا عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام وعَقيلاً أخاهُ، وحَسَناً وحُسَيناً عليهما السلام، وعَمّاراً؛ فَإِنَّهُم خَرَجوا مَعَهُ يُشَيِّعونَهُ.

فَجَعَلَ الحَسَنُ عليه السلام يُکَلِّمُ أبا ذَرٍّ، فَقالَ لَهُ مَروانُ: إيهاً يا حَسَُ! ألا تَعلَمُ أنَّ أميرَ المُؤمِنينَ قَد نَهي عَن کَلامِ هذَا الرَّجُلِ؟! فَإِن کُنتَ لا تَعلَمُ فَاعلَم ذلِکَ.

فَحَمَلَ عَلِيّ عليه السلام عَلي مَروانَ، فَضَرَبَ بِالسَّوطِ بَينَ اُذُنَي راحِلَتِهِ، وقالَ: تَنَحَّ لَحاکَ [10] اللَّهُ إلَي النّارِ! فَرَجَعَ مَروانُ مُغضَباً إلي عُثمانَ فَأَخبَرَهُ الخَبَرَ، فَتَلَظّي عَلي عَلِيّ عليه السلام....

ثُمَّ تَکَلَّمَ الحُسَينُ عليه السلام، فَقالَ: يا عَمّاه، إنَّ اللَّهَ تَعالي قادِرٌ أن يُغَيِّرَ ما قَد تَري، وَاللَّهُ کُلَّ يَومٍ هُوَ في شَأنٍ، وقَد مَنَعَکَ القَومُ دُنياهُم ومَنَعتَهُم دينَکَ، فَما أغناکَ عَمّا مَنَعوکَ، وأحوَجَهُم إلي ما مَنَعتَهُم! فَاسأَلِ اللَّهَ الصَّبرَ وَالنَّصرَ، وَاستَعِذ بِهِ مِنَ الجَشَعِ وَالجَزَعِ، فَإِنَّ الصَّبرَ مِنَ الدّينِ وَالکَرَمِ، وإنَّ الجَشَعَ لا يُقَدِّمُ رِزقاً، وَالجَزَعَ لا يُؤَخِّرُ أجَلاً. [11] .


***

230. المؤمن - به نقل از سعد بن طريف -: نزد امام باقر عليه السلام بودم که جميل ازرق، بر ايشان در آمد و از بلاها و مصيبت هاي شيعه ياد کردند. امام باقر عليه السلام فرمود: «عدّه اي نزد امام زين العابدين عليه السلام و عبد اللَّه بن عباس آمدند و چيزهايي مانند سخنان شما گفتند، آن دو (امام زين العابدين و ابن عبّاس) نزد امام حسين عليه السلام آمدند و آن سخنان را نقل کردند. ايشان فرمود: به خدا سوگند، [روي آوردن] بلا و فقر و کشتار، به سوي دوستداران ما، از دويدن اسبان تيزرو و سيل به سوي صِمر، سريع تر است».

گفتم: صِمر، يعني چه؟

فرمود: «قرارگاه سيل. اگر اين گونه [در بلا] نبوديد، شما را از خود نمي دانستيم».

231. علل الشرائع - به نقل از عبد اللَّه بن حسن، از امام زين العابدين، از امام حسين عليهما السلام -: پيامبر خدا فرمود: «هماره من و هر يک از پيامبران و مؤمنان پيش از من، مبتلا به کسي بوده ايم که ما را آزار مي داده است و اگر مؤمن بر قلّه کوهي هم باشد، خداوند کسي را معيّن مي کند که او را آزار برساند تا بر آن، پاداشش دهد».

232. المحاسن - به نقل از اسحاق بن جرير جريري، از مردي از خاندانش، از امام صادق عليه السلام -: هنگامي که اميرمؤمنان و حسن و حسين عليهم السلام و عقيل بن ابي طالب و عبد اللَّه بن جعفر و عمّار بن ياسر - که درود خدا بر آنان باد - ابو ذر را بدرقه کردند، اميرمؤمنان به آنان فرمود: «با برادرتان خداحافظي کنيد که مسافر، بايد برود و بدرقه کننده، بايد بازگردد».

هر يک از آنان از جانب خود، چيزي گفت. امام حسين عليه السلام فرمود: «اي ابو ذر، خدايت رحمت کند! اين جماعت، تو را با گرفتاري، خوار داشتند؛ زيرا تو ايشان را از تعرّض به دينت باز داشتي و آنان هم تو را از دنيايشان باز داشتند و فردا روز، چه پُرنيازي به آنچه از ايشان باز داشتي و چه بي نيازي از آنچه تو را باز داشتند!».

ابو ذر گفت: اي اهل بيت، خدايتان رحمت کند که من در دنيا، انديشناک چيزي جز شما نيستم! هنگامي که شما را ياد مي کنم، پيامبر خدا را به ياد مي آورم.

233. شرح نهج البلاغة - به نقل از ابن عبّاس -: چون ابوذر به رَبَذه [1] تبعيد شد، عثمان فرمان داد که در ميان مردم ندا دهند: هيچ کس با ابو ذر سخن نگويد و به بدرقه اش نرود، و فرمان داد که مروان بن حکم با او برود.

مروان با او خارج شد و مردم هم از او دوري گزيدند، جز علي بن ابي طالب عليه السلام و برادرش عقيل و حسن و حسين عليهم السلام و عمّار که آنان با او بيرون آمدند و بدرقه اش کردند.

حسن عليه السلام با ابو ذر به گفتگو پرداخت که مروان به او گفت: اي حسن! باز ايست. آيا نمي داني که فرمان رواي مؤمنان (عثمان) از گفتگو با اين مرد، نهي کرده است؟ اگر نمي دانستي، بدان.

علي عليه السلام به مروان هجوم بُرد و با تازيانه به ميان دو گوش مَرکبش زد و فرمود: «دور شو، خدايت به آتش ببرد!».

مروان، خشمناک به نزد عثمان بازگشت و ماجرا را گفت، و عثمان بر علي عليه السلام خشم گرفت....

سپس حسين عليه السلام به سخن آمد و فرمود: «اي عمو! خداي متعال بر تغيير دادن آنچه که مي بيني، تواناست، و خداوند، هر روز در کاري است و اين گروه، تو را از دنيايشان باز داشتند و تو، آنان را از دينت. تو چه بي نيازي از آنچه بازت داشتند و چه پُر نيازند به آنچه تو از آن بازشان داشتي! از خداوند، شکيبايي و ياري بخواه و از حرص و بي تابي به او پناه ببر، که شکيبايي، جزو دين و کَرَم است و حرص، رزقي را جلو نمي کشد و بي تابي، اجلي را به عقب نمي اندازد».


***

[1] البِرْذَونُ: الجلدُ علي السير من الخيل غير العرابية، وأکثر ما يُجلب من الروم (تاج العروس: ج 18 ص 54 «برذن»).

[2] في المصدر: «وما الصمرة»، والتصويب من بحار الأنوار.

[3] المؤمن: ص 15 ح 4، مشکاة الأنوار: ص 506 ح 1697 نحوه، بحار الأنوار: ج 67 ص 246 ح 85.

[4] قيَّضَ اللَّهُ له کذا: أي قَدَّرَهُ (المصباح المنير: ص 521 «قيض»).

[5] علل الشرائع: ص 45 ح 3، بحار الأنوار: ج 67 ص 228 ح 38.

[6] شَخَصَ: إذا خرج من موضع إلي غيره (المصباح المنير: ص 306 «شخص»).

[7] الشَّجَنُ: الحاجة. والشَّجَنُ: الحُزن (الصحاح: ج 5 ص 2143 «شجن»).

[8] المحاسن: ج 2 ص 94 ح 1247، کتاب من لا يحضره الفقيه: ج 2 ص 275 ح 2428، مکارم الأخلاق: ج 1 ص 530 ح 1843 کلاهما من دون إسنادٍ إلي المعصوم، بحار الأنوار: ج 76 ص 280 ح 3.

[9] الرَّبذَةُ: من قري المدينة علي ثلاثة أيّام، وبهذا الموضع قبر أبي ذرّ الغفاري (معجم البلدان: ج 3 ص 24).

[10] لَحَاهُ اللَّهُ: أي قبّحه ولعنه (الصحاح: ج 6 ص 2481 «لحي»).

[11] شرح نهج البلاغة: ج 8 ص 252؛ الکافي: ج 8 ص 207 ح 251 عن أبي جعفر الخثعمي نحوه، بحار الأنوار: ج 22 ص 412.