بازگشت

راز گوناگوني رفتار دو امام


223. کتاب من لا يحضره الفقيه عن سالم عن أبي عبد اللَّه عليه السلام: أوصي رَسولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله إلي عَلِيّ عليه السلام وَحدَهُ، وأوصي عَلِيّ عليه السلام إلَي الحَسَنِ وَالحُسَينِ عليهما السلام جَميعاً، وکانَ الحَسَنُ عليه السلام إمامَهُ، فَدَخَلَ رَجُلٌ يَومَ عَرَفَةَ عَلَي الحَسَنِ عليه السلام وهُوَ يَتَغَدّي وَالحُسَينُ عليه السلام صائِمٌ، ثُمَّ جاءَ بَعدَما قُبِضَ الحَسَنُ عليه السلام فَدَخَلَ عَلَي الحُسَينِ عليه السلام يَومَ عَرَفَةَ وهُوَ يَتَغَدّي وعَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام صائِمٌ، فَقالَ لَهُ الرَّجُلُ: إنّي دَخَلتُ عَلَي الحَسَنِ عليه السلام وهُوَ يَتَغَدّي وأنتَ صائِمٌ، ثُمَّ دَخَلتُ عَلَيکَ وأنتَ مُفطِرٌ؟! فَقالَ: إنَّ الحَسَنَ عليه السلام کانَ إماماً فَأَفطَرَ لِئَلّا يُتَّخَذَ صَومُهُ سُنَّةً ولِيَتَأَسّي [1] بِهِ النّاسُ، فَلَمّا أن قُبِضَ کُنتُ أنَا الإِمامَ؛ فَأَرَدتُ ألّا يُتَّخَذَ صَومي سُنَّةً فَيَتَأَسَّي النّاسُ بي. [2] .

224. مستدرک الوسائل عن مسروق: دَخَلتُ يَومَ عَرَفَةَ عَلَي الحُسَينِ بنِ عَلِيّ عليه السلام وأقداحُ السَّويقِ بَينَ يَدَيهِ وبَينَ يَدَي أصحابِهِ، وَالمَصاحِفُ في حُجورِهِم وهُم يَنتَظِرونَ الإِفطارَ، فَسَأَلتُهُ عَن مَسأَلَةٍ فَأَجابَني، فَخَرَجتُ فَدَخَلتُ عَلَي الحَسَنِ بنِ عَلِيّ عليه السلام، وَالنّاسُ يَدخُلونَ إلي مَوائِدَ مَوضوعَةٍ عَلَيها طَعامٌ عَتيدٌ [3] ، فَيَأکُلونَ ويَحمِلونَ، فَرَآني وقَد تَغَيَّرتُ.

فَقالَ: يا مَسروقُ لِمَ لا تَأکُلُ؟

فَقُلتُ: يا سَيِّدي أنَا صائِمٌ، وأنَا أذکُرُ شَيئاً.

فَقالَ: اُذکُر ما بَدا لَکَ.

فَقُلتُ: أعوذُ بِاللَّهِ أن تَکونوا مُختَلِفينَ، دَخَلتُ عَلَي الحُسَينِ عليه السلام فَرَأَيتُهُ يَنتَظِرُ الإِفطارَ، ودَخَلتُ عَلَيکَ وأنتَ عَلي هذِهِ الصِّفَةِ وَالحالِ!

فَضَمَّني إلي صَدرِهِ وقالَ: يَابنَ الأَشرَسِ، أما عَلِمتَ أنَّ اللَّهَ تَعالي نَدَبَنا لِسِياسَةِ الاُمَّةِ، ولَوِ اجتَمَعنا عَلي شَي ءٍ ما وَسِعَکُم غَيرُهُ؟ إنّي أفطَرتُ لِمُفطِرِکُم، وصامَ أخي لِصُوّامِکُم. [4] .

225. کتاب من لا يحضره الفقيه: رُوِيَ عَن يَعقوبَ بنِ شُعَيبٍ قالَ: سَأَلتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام عَن صَومِ يَومِ عَرَفَةَ، قالَ:

إن شِئتَ صُمتَ وإن شِئتَ لَم تَصُم.

وذَکَرَ أنَّ رَجُلاً أتَي الحَسَنَ وَالحُسَينَ عليهما السلام فَوَجَدَ أحَدَهُما صائِماً وَالآخَرَ مُفطِراً، فَسَأَلَهُما فَقالا: إن صُمتَ فَحَسَنٌ، وإن لَم تَصُم فَجائِزٌ. [5] .


***

222. کتاب من لا يحضره الفقيه - به نقل از سالم، از امام صادق عليه السلام -: پيامبر خدا به علي عليه السلام به تنهايي وصيّت کرد و علي عليه السلام به حسن و حسين عليهما السلام هر دو، وصيّت کرد و حسن عليه السلام پيشواي حسين عليه السلام بود.

مردي روز عرفه بر حسن عليه السلام درآمد، در حالي که ايشان، غذا مي خورد و حسين عليه السلام روزه بود. بعد از درگذشت حسن عليه السلام، روز عرفه بر حسين عليه السلام درآمد، در حالي که ايشان غذا مي خورد و علي بن الحسين عليه السلام روزه داشت. آن مرد به حسين عليه السلام گفت: بر حسن عليه السلام درآمدم، در حالي که غذا مي خورد و تو روزه بودي و سپس، بر تو درآمدم و روزه نيستي؟!

حسين عليه السلام فرمود: «حسن عليه السلام [آن زمان] امام بود و روزه نگرفت تا روزه عرفه، سنّت و [به عنوان يک عمل واجب] مورد تأسّي مردم نشود و چون درگذشت، من، امام هستم و خواستم که روزه من، سنّت و مورد تأسّي مردم نشود».

223. مستدرک الوسائل - به نقل از مسروق -: روز عرفه بر امام حسين عليه السلام درآمدم، در حالي که کاسه هاي سَويق، [1] جلوي ايشان و يارانش قرار داشت و قرآن ها هم در دامن هايشان بود و منتظر افطار بودند. از او مسئله اي پرسيدم. پاسخ گرفتم و بيرون آمدم و بر امام حسن عليه السلام درآمدم، در حالي که مردم بر سفره هايي که غذاهاي آماده بر آن نهاده بودند، درمي آمدند و مي خوردند و مي بُردند. ايشان، ديد که حالم دگرگون است. فرمود: «اي مسروق! چرا نمي خوري؟».

گفتم: اي سَرور من! روزه دارم و چيزي را مي خواهم بگويم.

فرمود: «هر چه مي خواهي، بگو».

گفتم: پناه مي بريم به خدا از اين که شما (حسن و حسين عليهما السلام) با هم اختلاف داشته باشيد. بر حسين عليه السلام درآمدم و ديدم که منتظر افطار است و بر شما درآمدم و در چنين وضعيتي هستي!

امام عليه السلام مرا به سينه اش فشرد و فرمود: «اي پسر اَشرَس! آيا نمي داني که خداي متعال، ما را به تربيت امّت، فرا خوانده است و اگر همه بر يک کار گِرد آييم، شما نمي توانيد کار ديگري انجام دهيد؟ من روزه نگرفتم، براي کساني که روزه نيستند و برادرم روزه گرفت، براي روزه داران.

224. کتاب من لا يحضره الفقيه - به نقل از يعقوب بن شعيب -: از امام صادق عليه السلام درباره روزه روز عرفه پرسيدم. فرمود: «اگر مي خواهي، روزه بگير و اگر مي خواهي، روزه نگير».

سپس فرمود: «مردي نزد امام حسن و امام حسين عليهما السلام آمد و يکي را روزه دار يافت و ديگري را نه. علّت را از آن دو پرسيد. فرمودند: «اگر روزه بگيري، خوب است و اگر نگيري، جايز است».


***

[1] الاُسوة والمؤاساة: القدوة (النهاية: ج 1 ص 50 «أسا»).

[2] کتاب من لا يحضره الفقيه: ج 2 ص 87 ح 1810، علل الشرائع: ص 386 ح 1، الإقبال: ج 2 ص 59، بحار الأنوار: ج 97 ص 123 ح 3.

[3] العتيد: الشي‏ء الحاضر المهيّأ (الصحاح: ج 2 ص 505 «عتد»).

[4] مستدرک الوسائل: ج 7 ص 528 ح 8820 نقلاً عن کتاب التعازي.

[5] کتاب من لا يحضره الفقيه: ج 2 ص 87 ح 1809؛ المصنّف لعبد الرزّاق: ج 4 ص 285 ح 7830 عن ابن عيينة نحوه.