بازگشت

فضيلت شكيبا در روزگار غيبت


219. کمال الدين عن عبد الرحمن بن سليط عن الحسين بن عليّ بن أبي طالب عليه السلام: مِنَّا اثنا عَشَرَ مَهدِيّاً؛ أوَّلُهُم أميرُ المُؤمِنينَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام، وآخِرُهُمُ التّاسِعُ مِن وُلدي وهُوَ الإِمامُ القائِمُ بِالحَقِّ، يُحيِي اللَّهُ بِهِ الأَرضَ بَعدَ مَوتِها، ويُظهِرُ بِهِ دينَ الحَقِّ عَلَي الدّينِ کُلِّهِ ولَو کَرِهَ المُشرِکونَ، لَهُ غَيبَةٌ يَرتَدُّ فيها أقوامٌ ويَثبُتُ فيها عَلَي الدّينِ آخَرونَ، فَيُؤذَونَ ويُقالُ لَهُم: «مَتَي هَذَا الْوَعْدُ إِن کُنتُمْ صَدِقِينَ» [1] ، أما إنَّ الصّابِرَ في غَيبَتِهِ عَلَي الأَذي وَالتَّکذيبِ بِمَنزِلَةِ المُجاهِدِ بِالسَّيفِ بَينَ يَدَي رَسولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله. [2] .


***

218. کمال الدين - به نقل از عبد الرحمان بن سليط، از امام حسين عليه السلام -: دوازده هدايت يافته از ماست. نخستينِ آنان، اميرمؤمنان، علي بن ابي طالب عليه السلام است و آخرينشان، نُهمين فرزند از نسل من است که حق را برپا مي دارد. خدا، زمين را پس از مرگ، به وسيله او زنده مي کند و دين حق را به وسيله او بر همه دين ها غلبه مي دهد، هر چند مشرکان را ناخوش آيد. او را غيبتي است که در آن، گروه هايي مرتد مي شوند و برخي ديگر، در دين، ثابت قدم مي مانند و آزار مي بينند و به آنان گفته مي شود: «اين وعده، کِي محقّق مي شود، اگر راست مي گوييد؟». بدانيد که شکيبا در برابر آزار و انکار ديگران در غيبت او، به منزله مجاهد با شمشير، پيشاپيشِ پيامبر خداست.


***

[1] يس: 48 وسبأ: 29.

[2] کمال الدين: ص 317 ح 3، عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 68 ح 36، إعلام الوري: ج 2 ص 194، العُدد القويّة: ص 71 ح 114 وفيه صدره إلي «بالحقّ»، کفاية الأثر: ص 232 عن عبد الرحمن بن سابط، بحار الأنوار: ج 51 ص 133 ح 4.