بازگشت

حسين مني و انا من حسين


حسين «ع » از من است و من از حسينم.حديثي که رسول خدا «ص » فرموده است و در کتب حديثي شيعه و اهل سنت آمده است، متن کامل آن چنين است: «حسين مني و انا من حسين احب الله من احب حسينا و ابغض الله من ابغض حسينا، حسين سبط من الاسباط، لعن الله قاتله » [1] اينگونه تعبير (من از اويم و او از من است) نشانه وحدت کامل فکري، روحي، مرامي، جسمي و خط مشي است و رسول خدا «ص » نيم قرن پيش از حادثه کربلا، خواسته قيام و نهضت حسيني را تداوم راه خويش بداند و دشمنان سيد الشهدا را که دست خود را به خون او آلودند، دشمنان و قاتلان خود به حساب آورد، چرا که خشم و رضا و جنگ و صلح و ياري يا جفا بر حسين «ع »، همسان با خشم و رضا و جنگ و صلح و ياري و جفا بر پيامبر خداست، چرا که اين دو، يک جان در دو بدن و يک فکر و مرام، در دو زمانند. [2] اين گونه بيان همبستگي کامل، ترسيم کننده خط صحيح حرکت اجتماعي و ديني و مبارزاتي و سياسي در طول تاريخ است. چنين نيست که از هم بودن اين دو حجت الهي، تنها پيوند جسمي و از نسل پيامبر بود حسين «ع » را بگويد، بلکه عمده ترين مفهوم، هم خطي آن دوست.

مفهوم بلند ديگري که در اين حديث نهفته، آن است که وجود پيامبر «ع » و آيين و مکتب او در وجود ابا عبدالله «ع » تداوم يافته است، آن هم نه تنها تداوم جسمي، بلکه نگهبان دين پيامبر «ص »، امام حسين است و قيام و شهادت او سبب بقاي دين رسول خداست.سخن، تنها بار عاطفي ندارد، بلکه بيانگر يک حقيقت اجتماعي و تاريخي است.



اگر که دين مصطفي هنوز در جهان به پاست

از آن سر بريده تو هست و از نواي تو



احياگر دين پيامبر، نهضت حسيني بود.خود ابا عبدالله «ع » در خطبه اي که فلسفه و قيام خويش را بيان کرد، اشاره فرمود که هدف، حرکت در مسير سيره پيامبر و علي «ع » و امر به معروف و نهي از منکر است و اينگونه است که انحرافها زدوده شده و دين استوار و پا بر جامي ماند.اينکه گفته اند: «ان الاسلام محمدي الحدوث، حسيني البقاء» اشاره به همين احياگري دين پيامبر در سايه قيام عاشوراست، يعني پيدايش اسلام، محمدي است و بقاي آن، حسيني!



گر جز به کشتنم نشود دين حق بلند

اي تيغها، بياييد بر فرق من فرود



اين نکته در شعري که از زبان حسين بن علي «ع » سروده شده است (و حديث و شعرامام نيست) اينگونه مطرح شده است:



ان کان دين محمد لم يستقم

الا بقتلي يا سيوف خذيني [3] .



اگر دين محمد «ص » جز با کشته شدن من استوار نمي شود، پس اي شمشيرها مرا دريابيد!به تعبير امام خميني «ره »: «با زنده نگه داشتن او اسلام زنده مي شود. «انا من حسين »، که روايت شده است که پيغمبر فرموده است، اين معنايش، معنا اين است که حسين مال من است، و من هم از او زنده مي شوم.» [4] .


پاورقي

[1] احقاق الحق، قاضي نور الله تستري، ج 11 ص 265، بحار الانوار، ج 43 ص 261، تاريخ الاسلام، ذهبي، ج 5، ص‏97.

[2] به مقاله ارزشمند «حسين مني و انا من حسين‏» از: محمد باقر بهبودي در «يادنامه علامه اميني‏»، مقاله چهاردهم، ص 305 مراجعه کنيد.

[3] اين شعر، بيتي از قصيده بلند شاعر و خطيب کربلايي، مرحوم شيخ محسن ابو الحب (م 1305) است و آنچه ‏مشهور است که از سروده‏هاي سيد الشهداست، بي اصل است.ر.ک: «تراث کربلا»، سلمان هادي طعمه، ص 86.

[4] صحيفه نور، ج 13 ص 158.