بازگشت

يا فتح يا شهادت


در فرهنگ عاشورا، هم شهادت «فتح » محسوب مي شود، و هم فتح، فراتر از پيروزي نظامي است. بر اساس آموزش قرآني «احدي الحسنيين »، مجاهدان راه خدا چه بکشند وچه کشته شوند، پيروزند و پيروزي در سايه عمل به تکليف است.شوق شهادت درابا عبدالله «ع » چنان بود که به فرموده امام باقر «ع » روز عاشورا، نصرت الهي براي آن حضرت نازل شد و ميان زمين و آسمان بود.حسين بن علي را مخير کردند که پيروز شود يا شهيد گردد.وي شهادت و ديدار الهي را ترجيح داد: «لما نزل النصر علي الحسين بن علي حتي کان بين السماء و الارض ثم خير: النصر او لقاء الله، فاختار لقاء الله ». [1] آن حضرت، کشته شدن را هم پيروزي مي دانست، چون هم به رستگاري ابدي مي رسيد، هم دين را زنده مي کرد.امام حسين «ع » خود فرمود: «اما و الله اني لارجو ان يکون خيرا ما اراد الله بنا، قتلنا ام ظفرنا» [2] به خدا سوگند، اميدوارم آنچه را خداوند براي ما بخواهد. «خير» باشد، چه کشته شويم، چه پيروز گرديم!



گر چه از داغ لاله مي سوزيم

ما همان سر بلند ديروزيم



چون به تکليف خود عمل کرديم

روز فتح و شکست، پيروزيم [3] .



امام خميني «ره » فرمود: «من اميدوارم به فوز «احدي الحسنيين » نائل شوم، يا پيشرفت مقصودو اقامه عدل و حق، يا شهادت در راه آنکه حق است.» [4] .


پاورقي

[1] اصول کافي، ج 1، ص 465.

[2] اعيان الشيعه، ج 1، ص 597.

[3] از شعر «ياد»، جواد محدثي.

[4] صحيفه نور ج 4، ص 279.