بازگشت

تحريف تاريخ


عدم حضور عقيل در جنگ هاي دوران خلافت امير مؤمنان ـعـ و شركت نداشتن او در جنگ فرصت ديگري را به حديثسازان و دروغبافان داده و از غيبت او بهرهبرداري نموده و او را از كساني معرفي كردهاند كه در جنگ صفين همراه معاويه بوده و در كنار او بهسر ميبرده است و اين دروغ به تدريج در ارادتمندان خاندان ابوطالب هم موجب شك و ترديد و يا بصورت يك حقيقت متجلي گرديده است و طبعاً بدگماني و اشكال و ايراد به ساحت عقيل بنيهاشم را تقويت نموده است.



ما قبل از بيان اصل موضوع و علت عدم حضور عقيل در جنگ هاي دوران امير مؤمنان ـعـ به چگونگي تحريف اين گوشه از تاريخ اشاره ميكنيم آنگاه اصل موضوع را بررسي مينماييم:



1ـ ابوالفرج اصفهاني ميگويد: «هرب عقيل الي معاويه و شهد صفين معه غير انّه لم يقاتل ولم يترك نصح أخيه والتعصب له»7 «عقيل از علي جدا شد و به سوي معاويه فرار و به همراه وي در صفين شركت نمود ولي وارد جنگ نشد و طرفداري و حمايت از برادرش را حفظ كرد.»



2ـ عقدالفريد مينويسد: «وقال له معاوية ليلةالهرير بصفين يا أبا يزيد أنت معنا؟»8 «معاويه در ليلةالهرير در صفين به عقيل گفت تو به همراه ما هستي؟»



3ـ و در نقل ديگر چنين آمده است: «انّ معاويه قال يوم صفين لانبالي وابو يزيد معنا»9 گذشته از اين كه، در بحث قبلي ثابت نموديم كه رفتن عقيل به نزد معاويه پس از شهادت امير مؤمنان بوده است10 ولذا به كار بردن كلمه «فرار» از آن حضرت و يا حضور در جنگ صفين ساختگي و مغاير با حقايق تاريخي است. جاحظ نيز با نقل تاريخ صحيح بر تحريف در كلمات «ليلةالهرير» و «يوم صفين» مهر تأييد زده است. آنجا كه ميگويد:



«قال له معاويه مرّة أنت معنا يا أبا يزيد، قال ويوم بدر كنت معكم» «معاويه روزي به عقيل گفت: اينك شما در كنار ما هستيد. پاسخ داد آري در جنگ بدر نيز در كنار شما بودم.» بطوري كه ملاحظه ميكنيد نقلكنندگان اين گفتگو كلمه «ليلةالهرير» و«يوم صفين» را جايگزين كلمه «مرّه» نموده و با اين تغيير و تحريف عقيل را در جنگ صفين در كنار معاويه قرار دادهاند.