بازگشت

حسين و آيه مباهله


در بـيـن دانـشـمـنـدان اسـلامـي , از شيعه و سني , اتفاق نظر است كه پيامبر در هنگام مباهله با عـالـمـان مـسـيـحـي بحران , تنها علي , فاطمه , حسن و حسين را به همراه برد و آنان را مصداق ((ابنائنا)) و ((نسائنا)) و((انفسنا)) در آيه شريفه قرار داد اين مطلب آن چنان مشهور و مسلم است كه عالم بزرگ اهل سنت , حاكم نيشابوري , در كتاب ((معرفة علوم الحديث )) خود اين جريان را از مصاديق روايات متواتر مي شمارد (30).



مـاجـرا از ايـن قـرار است كه اسقف مسيحيان نجران همراه با گروهي از علماي مسيحي خدمت رسـول خـدا شـرفياب شدند حضرت دين اسلام را بر آنها عرضه كرد ولي سرباز زدند و نپذيرفتند سـرانجام وحي نازل شد و آنان را به مباهله با پيامبر دعوت كرد: فمن حاجك فيه من بعد ما جائك من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنة اللّه عـلي الكاذبين (آل عمران / 16)در روز موعود, رسول خدا دست اهل خويش را گرفت و براي مباهله حضور يافت مسيحيان كه دريافتندپيامبر با تمام سرمايه خويش به ميدان مباهله آمده است از اين كار تن زنند و به پرداختن جزيه رضايت دادند (31) .