بازگشت

عاشورا و انتظار


يكي ديگر از پيامهاي عاشورا آيندهنگري و فسلفه انتظار نسبت به حكومت جهاني حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف است.



تا فلسفه انتظار همواره تبليغ گردد، در خاطرهها بماند، و حركتهاي مثبت و سازندهاي را پديد آورد، زيرا امّت منتظرِ عدل جهاني:



هرگز زير بار ستم نميرود، و خود ستمكار نيست.



هرگز آلوده نخواهد شد و در رفع زشتيها ميكوشد.



- تلاش ميكند تا زمينههاي پيدايش حكومت جهاني حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف را فراهم سازد.



- پس انتظار نوعي خودسازي، و مراقبت از اعمال خويش است.



- انتظار تطيق دادن رفتار خويش با امام منتظر است.



- انتظار بازنگري به كار و حال و انديشههاي شخصي است.



كه آيا در جهت اهداف، و آرمانهاي جهاني امام غائب قرار داريم؟ يا در خط و راه و روش دشمنان زندگي ميكنيم؟



اول فرهنگ آيندهنگري در اسلام



يكي از امتيازات اديان الهي، و رسالت پيامبران آسماني از آدم (ع) تا خاتم عجل الله تعالي فرجه الشريف، آيندهنگري مثبت فوتوريسم است.



كه آيندهنگري مثبت، از ويژگيهاي مهم مكاتب و اديان و ميزان سنجش و ارزيابي آنها بحساب ميآيد. اگر مكتبي يا آئيني به آينده فكر نميكند، و نسبت به آينده روشن، طرح و برنامه ندارد، و براي تحقق شيرين آن دستورالعملي آمده نكرده باشد.



ناقص و بيپايه است.



فاقد ارزشهاي سازندگي است.



و در جهت دادن،؟ و هدف بخشيدن به انسانها ناتوان است و نميتواند آرمانهاي والاي انسانيت را سازمان بخشد.



تمام مكاتب مادي، و اديان تحريف شده اين مشكل مهم را دارند كه نسبت به آينده روشن انسانها بيتفاوتند، ساكتند، حرف تازهاي ندارند، و به همين دليل بياعتبار ميشوند، و قدرت ماندن و ايستادن برابر ديگر مكاتب يا آئين كامل الهي را ندارند.



برخي از مكاتب و اديان نسبت به آينده نگرش محدودي دارند، و به آينده بصورتي كلي و مبهم ميانديشند، اما كافي نيست، حركتساز و تحول آفرين نميباشد.



يكي از ويژگيهاي مهم و ارزشمند اسلام، آيندهنگري مثبت و تحول آفرين است.



همه پيامبران الهي از آينده خط رسالت و ظهور حضرت محمد (ع) خبر دادند.



همه پيامبران الهي كيفيت محفوظ ماندن راه پيامبر اسلام را توسط خونهاي عاشورائيان، و حضرت اباعبدالله (ع) تذكر دادند و بگونهاي روشن فرمودند كه عاشورا حفظكننده دين اسلام، و پشتوانه تكامل اديان الهي است.



و همه پيامبران الهي به آينده جهان و ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف اشاره فرمودند.



و پيامبر اسلام نيز نسبت به آيندهنگري و ظهور حضرت حجت عجل الله تعالي فرجه الشريف در فصلهاي زير صدها روايت و رهنمود دارد مانند:



تعداد مشخص امان شيعه (اَنَّ الْئِمَّهَ اِثْني عَشَر امان شيعه دوازده نفرند)



ويژگيهاي زندگي و فردي و اجتماعي و سياسي امام معصوم (عليهمالسلام)



چگونگي تولد و شهادت و مبارزه جهاد هر كدام از رهبران الهي



دوران پرماجراي غيبت صغري



دوران طولاني غيبت كبري امام زمانعجل الله تعالي فرجه الشريف



تحولات چشمگير و حوادث فراوان دوران غيبت، و نقش فقها و نمايندگان عام امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در رهبري امت.



نشانههاي ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در جهان و كشورهاي اسلامي



چگونگي ظهور و پيروزي امام بر سردمداران كفر و فساد در دنيا



ياران امام و سرانجام كار پرهيزكاران[1]



استقرار حكومت جهاني قرآن و اسلام، و استقرار عدالت در زمين



تحولات شگفتيآور علمي، صنعتي، سياسي، نظامي پس از ظهور



تداوم حكومت جهاني با رجعت امامان شيعه (دوران رجعت تا قيامت)



با مطالعه روايات آينده در اسلام به اين نتيجه ميرسيم كه تحولات آينه جهان همانند تحولات آينده عربستان پس از بعثت، براي پيامبر اسلام (ص) داراي ارزش و اهميت بود زيرا قيام جهاني حضرت صاحب الزمانعجل الله تعالي فرجه الشريف.



به ثمر رساننده درخت اسلام، و تحقق بخشنده رهآورد بعثت است.



انتقامگيرنده از ظلمها، و فاسدان و خونهاي به ناحق ريخته شده كربلاست.



پايانبرنده اهداف پيامبران الهي است.



و به تكامل رساننده راه ور سم پيامبران الهي و اديان آسماني است.



دوم عاشورا و آيندهنگري پيامبران



و عاشورا نيز از آن جهت مهم بود كه :



اهداف اديان آسماني را حفظ كرد.



و با حفظ و تضمين خط رسالت، همه رهآورد اديان آسماني را نيز حفظ و تداوم بخشيد.



زيرا پيامبران الهي آموزگاران يك كلاس، به وسعت كره زمين ميباشند.



و به دانشآموزان آنان به گستره جمعيت همه كره زمين، و همه بشريت تشنه عدالت و هدايت هستند.



پيامبران الهي در نگرش واقعبينانه خود چنانچه از قيام حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف بشارت دادند.



از عامل اصلي حفظ اسلام و خط پيامبران نيز سخن گفتند و عاشورا را مطرح كردند.



به كربلا رفتند، و خاك آن را بوئيدند.



آدم (ع) با نام پنج تن آل عبا به خدا نزديك شد.



و نوح و ابراهيم و موسي (ع) نيز به بركت نام پنج تن آل عبا پيروز گرديدند و با نگاه به عرش الهي آن نامهاي نوراني را نگريستند، و نام حسين (ع) را به برجستگي خاصي مشاهده كرده از جبرئيل علت آن را پرسيدند پاسخ شنيدند:



به جهت قيام خونين عاشورا است كه حفظكننده راه و رسم انبياء است



و رسول گرامي اسلام نيز قبل و بعد از تولد حضرت اباعبدالله (ع) بارها به آن اشاره فرمود:



با دخترش فاطمه گفتگو كرد، كه:



فرزند تو حسين و در كتب آسماني شُبَير است و در سرزميني به نام كربلا به شهادت ميرسد.



حضرت زهرا (س) فرمود:



فَلا حاجَهَ لي فِيهَ (اي پدر به چنين كودكي نيازي نيست)



آنگاه رسول خدا (ص) خبر را تكميل فرمود كه :



خون او تضمينكننده تداوم اسلام و راه انبياء است كه لبخند رضايت بر لبان فاطمه نقش بَست و فرمود:



يا رَسُولالله رَضصِيْتُ عَنِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ



(اي رسول خدا از خداوند عزيز و بزرگ راضي هستم)[2]



و حضرت اميرالمومنين (ع) در سفر به صفين از كربلا عبور ميكند، خاك آن را برداشته ميبويد و ميفرمايد: آري اينجاست كه خون حسين(ع) من در آن ريخته ميشود.



عاشورا و قيام خونين حسين (ع) آيندهنگري مثبت پيامبران الهي را تحقق بخشيده و انگيزه اصلي حفظ دين و آينده اسلام شد كه به قيام جهاني امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف متصل ميگردد.



پس آينده بشريت نيز همه مرهون خونهاي عهاشورا است.



و عاشورا حلقه متصلكننده آغاز ظهور پيامبران آسماني به پايان راه تكاملي اديان و استقرار عدل جهاني است.



از اين رو، آدم (ع) با شنيدن مصيبتهاي عاشورا گريه كرد.



و نوح بهنگام عبور كشتي او از سرزمين كربلا نگران شده اشك ريخت.



و ابراهيم و موسي (عليهمالسلام) با شيندين مشكلات اباعبدلله (ع) در كربلا گريستند و آرزو كردند اي كاش از شيعيان او بودند.



و پيامبر (ص) با ياد عاشورا گريست.



و با يادآوري مصيبتهاي عاشورا، لبان و دندان حسين (ع) را، سينه و گلوي آن خون خدا را ميبوسيد و ميبوئيد كه جاي جاي ضربات تير و شمشير بود.



اگر راه پيامبران تداوم يافت



اگر دين اسلام حفظ گرديد به بركت خونهاي عاشوراست.



و اگر نهضتهاي رهائيبخش شكل گرفت، و آزادي و استقلال به ارمغان آورد، و خطر تهاجم سردمداران فساد را برطرف نمود به بركت عاشوراست.



و اگر ديگر امامان شيعه از حضرت سجاد (ع) تا امام زمان (ع) ماندند و اصالت اسلام را رقم زدند به بركت خونهاي كربلا بود.



و اگر در دوران غيبت، فقهاء بيدار و سربردار حوزههاي شيعه توانستند نهضتهاي رهائيبخش را سامان دهند، و شيرازيها و كاشانيها، و مدرسها قيام كنند و سرانجام حضرت امام خميني با قيام متكامل خود،توانست طاغوت را براندازد و اسلام را در عصر طلائي سفرهاي فضائي پيروز گرداند، و هر دو ابرقدرت حاكم را به انزوا و فروپاشي كشاند، همه به بركت قيام عاشوراست.



كه انقلاب اسلامي ايران در ماه محرم آغاز و در ايام محرم به پيروزي رسيد. و اگر در آينده منتظران حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف خود را آماده ميكنند، و در ركاب آن حضرت حاضر ميشوند و با دنيا ميجنگند، و يهود را ريشهكن ميسازند، و حكومت جهاني قرآن را تحقق ميبخشند، باز هم به بركت عاشوراست.



و برخاسته از شور و عشق كربلاست.



كه اگر نبود عاشوراي حسيني، نه راه پيامبران الهي تداوم مييافت، و نه اسلام به دوران غيبت و ظهور ميانجاميد

پاورقي

[1] براي اطلاع بيشتر به كتاب آينده و آيندهسازان نوشته محمد دشتي مراجعه فرمائيد..



[2] بحارالانوار ج 25، ص 260- و ج44ص 221- و ج23 ص 272- و ج 36 ص158.