بازگشت

شناخت معصومين و انواع مصائب آنها


اساسا آنچه عزادار را از مرتبه سوم كه مرتبه «مشترك» بين مسلمين و غير مسلمين است، بالاتر مي برد و در گروه عزاداران و شيعيان حقيقي معصومين عليهم السلام وارد مي سازد، صفاي باطن و بالا رفتن ميزان محبت و معرفت او نسبت به حقايق جهان است.

عزادار در مرتبه سوم با تجليات گوناگوني از عظمت امام حسين عليه السلام و خاندان و اصحابش آشنا مي شود. در اين حال احساس مي كند كه ماندن در مرتبه سوم او را اشباع و راضي نمي كند و به همين خاطر در اين مرتبه عطش و ظرفيت بيشتري براي درك عظمت محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله و به خصوص سيدالهشداء عليه السلام در خود احساس مي كند، كه ديگر توجيه ها توضيح هاي مداحان و بعضي گويندگان و نويسندگان كه خود نيز در مرحله سوم قرار دارند، روح تشنه او را سيراب و قانع نمي كند، چرا كه آنها به اندازه فهم خود، از امام حسين و ساير معصومين عليهم السلام مي گويند و مي خوانند. ولي عزادار به خوبي و به درستي احساس مي كند كه حقيقت، بالاتر از چيزي است كه آنها مي گويند. در اين حال تلاش او براي رسيدن معرفت جديد و عمق بيشتر آغاز مي شود و براي برطرف كردن عطش خود به معرفت جديد و رفع مجهولاتش، حركت مي كند.


او در افكار خود يا به كمك ديگران، به اين نتيجه مي رسد كه هر كس هر چه درباره محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله و به خصوص سيدالشهداء عليه السلام و حماسه حسيني گفته و مي گويد براساس درك و فهم خود از آنها بوده است و درك و فهم خوانندگان، گويندگان و نويسندگان، محدود است. چگونه مي توانند درباره وجود باعظمت اين انوار طيبه عليهم السلام آن طور كه شايسته است، بگويند و بنويسند. هيچ كس به جز خداوند عظيم و اعلي نمي تواند وجود معصومين عليهم السلام را آن طور كه شايسته است، معرفي و توصيف نمايد. بنابراين عزادار پس از مدتي كه از سلوكش در مرتبه سوم مي گذرد و مجهولات و پرسش هايش به اوج مي رسد، و او را تحت فشار قرار مي دهد، به سراغ خداوند تبارك و تعالي كه خالق محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله است و نيز به سراغ خود حضرات معصومين عليهم السلام مي رود و از آنها استمداد مي كند تا او را به معرفت جديد برسانند و عطش او را برطرف نمايند. او پس از جستجوي صادقانه و با پرهيز از تنبلي و كسالت و تلاش پي گير و نيز مشورت با اهل علم و دانش، به خصوص روحانيت و علماي دين، كه آشناترين مردم به خدا و دين خدا و معصومين عليهم السلام هستند - و خود مراتب چهارم و پنجم را طي كرده اند - به منابع معرفتي و اطلاعاتي مهمي دست مي يابد.