بازگشت

عنصر عاطفه


عنصر سوم، عاطفه است؛ يعني هم در خود حادثه و هم در ادامه و استمرار حادثه، عاطفه يك نقش تعيين كننده اي ايجاد كرده است، كه باعث شد مرزي بين جريان عاشورايي و جريان شيعي با جريان هاي ديگر پيدا شود. حادثه ي عاشورا، خشك و صرفا استدلالي نيست، بلكه در آن عاطفه با عشق و محبت و ترحم و گريه همراه است. قدرت عاطفه، قدرت عظيمي است؛ لذا ما را امر مي كند به گريستن، گرياندن و حادثه را تشريح كردن. زينب كبري (سلام الله عليها) در كوفه و شام منطقي حرف مي زند، اما مرثيه مي خواند؛ امام سجاد بر روي منبر شام، با آن عزت و صلابت بر فرق حكومت اموي مي كوبد، اما مرثيه مي خواند. اين مرثيه خواني تا امروز ادامه دارد و بايد تا ابد ادامه داشته باشد، تا عواطف متوجه بشود. در فضاي عاطفي و در فضاي عشق و محبت است كه مي توان خيلي از حقايق را فهميد، كه در خارج از اين فضاها نمي توان فهميد. [1] .



پاورقي

[1] بيانات در ديدار روحانيان و مبلغان در آستانه‏ي ماه محرم 5 / 11 / 1384.