بازگشت

ميقات ولايت


شايد از جهت آن كه «زيارت اربعين» نوعي مكمل استمرار حالت نفساني انسان، در جهت امور «ولايي» بوده، و مداومت بر «زيارت عاشورا» از روز عاشورا تا چهل روز، موجب زمينه اي براي ميقات ولايتي انسان به حساب آيد، بر اين اساس پس از اتمام چهل روز، در حكم تمام شدن ميقات ولايت انسان سالك در طريق ولايت است.

همان گونه كه حضرت موسي عليه السلام در طريق سير و سلوك الهي و مواعده با حضرت حق، چهل شبانه روز روزها را به روزه و شب ها را به عبادت، مشغول بودند و به طور كلي، مداومت بر اعمال حسنه داشتند، و پس از اين مدت، خطاب آمد: (فتم ميقات ربه أربعين ليلة...). براي اهل ايمان و مؤمن واقعي نيز، اين جهت دور از اعتبار نيست كه گفته شود، در چهلم حضرت سيدالشهداء - سلام الله عليه - «ميقات ولايتي مؤمن» - كه علامت ايمان او است - كامل مي شود.

و ممكن است يكي از اسرار استحباب اين زيارت به عنوان چهلم، همين نكته باشد.