بازگشت

تفسير به رأي


ألحاد يعشر: أن لا يفسر آيات القرآن برأيه فقد صح عن النبي (ص) و عن الأئمة القائمين عليهم السلام أن تفسير القرآن لا يجوز الا بالأثر الصحيح و النص الصريح و روي ابن عباس عن النبي صلي الله عليه و آله. قال: من قال في القرآن بغير علم فليتبوء مقعده من النار و روي العامة عن النبي (ص) قال: من فسر القرآن برأيه فأصاب الحق فقد أخطأ.

تفسير به رأي

مبادا آيات الاهي را با رأي و نظر خويش تفسير نمايد چون به صورت روايت صحيحه از پيامبر خدا (ص) و از پيشوايان قائم مقام او درود خداوند به همه ي آنان باد! وارد شده است كه تفسير قرآن مجيد جر با اثر صحيح و نص صريح نمي توان تفسير نمود ابن عباس روايت نموده است «هر آن كس كه در مورد قرآن بدون علم و دانش لازم، سخن بگويد پس جايگاه او از آتش پر خواهد شد» و عامه از رسول خدا (ص) روايت نموده اند: «هر كس كه. قرآن را با رأي خود تفسير نمايد اگر به حقيقت هم رسيده باشد، باز خطا نموده است».