بازگشت

مدارك و منابع


1 - فضيل بن زبير بن عمر بن درهم: بنا به تحقيق و معرفي سيد محمدرضا جلالي حسيني در شماره 2 سال 1 مجله نفيس تراثنا صادره از مؤسسه آل البيت لأحياء التراث ص 127

تا ص 148 به صورت فشرده به اين صورت مي باشد. او از اصحاب امام باقر و امام صادق عليهماالسلام و در كتابهاي رجال برقي ص 11. رجال طوسي ص 272 - و نقد الرجال ابن داود ص 271. تنقيح المقال ج 2 شماره 498. الجامع في الرجال ج 2 ص 615. معجم رجال الحديث ج 13 ص 286 رقم 9347. امالي مفيد ص 145. ارشاد مفيد ص 175. مقاتل الطالبيين ص 6 ص 147. فهرست ابن نديم ص 227. رجال برقي ص 34 - 11. رجال كشي شماره 621. الطبقات الكبري ج 6 ص 281. كشف الغمة إربلي ج 2 ص 130.

تاريخ دمشق حديث رقم 923. مناقب علي بن ابيطالب ابن مغازلي ص 319 رقم 364. الأوائل شيخ محمد تقي شوشتري ص 213. رجال علامه ص 237. تذكرة الحفاظ ج 1 ص 357. الغيبة شيخ طوسي ص 115. شواهد التنزيل ج 1 ص 401 و 426. شرح حال و زندگي او آمده است اساتيد و راويان از او، معرفي گرديده اند طالبان تفصيل به منابع فوق مراجعه كنند. [1] .

2 - در متن كتاب «لباه بريقه» آمده است معناي ريق (آب دهن) و لبي (پاسخ دادن) است ولي اين معني درست مفهوم نبود تا اين كه از محقق ارجمند دانشمند گرامي جناب آقاي سيد محمد جواد جلالي برادر مكرم متتبع توانا جناب آقاي سيد محمدرضا جلالي محقق رساله نامبرده، پرسيدم ايشان در پاسخ چنين مرقوم فرموده اند.

بسمه تعالي

حضور دانشمند معظم جناب آقاي عقيقي بخشايشي مد ظله سلام عرض مي كنم.

احتمال مي رود كه «لباه» اشتباه باشد و صحيح «ألباه» باشد و معني ألباه بريقه اين است: صب ريقه في فيه كما يصب اللبأ في فم الصبيي و لبأ آن شيري است كه ابتداء بعد از زايمان دوشيده مي شود پس معناي البأه اين است كه به او لبأ داده اند، و به اولين آبي كه به نهال داده مي شود نيز «إلباء» مي گويند.

و چون آب دهان مبارك سيدالشهداء (ع) اولين آبي بود كه به دهان فرزندشان ريخته مي شد آنرا «لبأ» گفته اند.

پس عمل ايشان (ع) الباء بوده.

و عبارت چنين مي شود و ألبا بريقه. برادر شما محمد جواد

3 - همه اين روايت را بصورت كامل از امالي خميسيه تأليف المرشد بالله ج 1 ص 170 چاپ عالم الكتب بيروت نقل نموديم.

4 - آنچه در متن آمده است نظر مولف مي باشد ولي مذكور در كتابهاي مقاتل و انساب آنست «عون» كه در كربلا شهيد شد «عون اكبر» و مادرش عقيلة زينب دختر علي بن ابيطالب (ع) مي باشد اما عون بن جمانه كه عبارت از عون اصغر باشد در واقعه ي كربلا حضور نداشته است.

جلالي


پاورقي

[1] مي‏فرمايد: در معجم رجال الحديث: او از اصحاب امام باقر (ع) مي‏باشد و درکشي گويد: «او ممدوح مي‏باشد. ج 13، ص 286 و 287 کد معرفي 9345 و در همان جلد ص 326 هم آمده است».