بازگشت

همسر حضرت سكينه


ابوالفرج كه از مورخين عامه است با مهارت تهمتهاي فراواني به خاندان نبوت زده است [1] و متأسفانه ديگران هم حتي برخي از اجلا ناآگاهانه در بعضي مطالب از او پيروي كردند.

از جمله، افترائش به حضرت عباس عليه السلام است كه در قضيه ي كربلا مي گويد: ابوالفضل برادران مادري خود را زودتر به جهاد فرستاد تا وقتي كشته شدند وارث آنها شود! با صرف نظر از اشكال فقهي - كه ام البنين مادر آن بزرگواران زنده بود - آيا اين كلام با مقام شامخ ابوالفضل عليه السلام سازگار است؟!

تهمت او را به عبدالله بن جعفر شوهر حضرت زينب عليهاالسلام قبلا نقل كرديم.

و ديگر؛ آن ملعون هر چه توانسته نسبت به حضرت سكينه عليهاالسلام نوشته كه آن حضرت شاعر بود، و خانه ي او محل رفت و آمد شعراء بوده، و در طول سال مجالس شب شعر در خانه ي آن بزرگوار دائر مي شد!!!

مرحوم مقرم در كتاب پرارج «سكينه بنت الحسين عليه السلام» با دلائل متقن به رد آن سخنان بي پايه پرداخته، و اثبات نموده كه آن بزمهاي شاعرانه مربوط به سكينه دختر خالد بن مصعب بن زبير مي باشد.

و از تهمتهاي ديگر؛ او مي نويسد: سكينه همسر مصعب بن زبير بوده و بعضي از مورخين شيعه هم از او تبعيت كرده اند.

مصعب برادر عبدالله بن زبير است كه در طريق عداوت اميرالمؤمنين عليه السلام و اهل بيت


آن جناب بود، و در خطبه ي نماز جمعه صلوات بر رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم را ترك نمود و سب اميرالمؤمنين عليه السلام مي كرد.

مصعب تابع برادرش بود و از جانب چنين برادري براي دفع مختار لشكر كشيد، و مختار را كشت، و بر كوفه مسلط شد، و درصدد تفتيش اصحاب مختار برآمد و هر كس را يافت كشت، حتي از زنان مختار هر كدام از او تبري نجستند و او را لعنت نمي كردند، مي كشت، آيا حضرت سكينه همسر همچون ملعوني مي شود؟!

آيا عبارت سيدالشهداء عليه السلام درباره ي حضرت سكينه عليهاالسلام «فغالب عليها الاستغراق مع الله فلا تصلح لرجل» با مصعب معلوم الحالي چگونه مي سازد!


پاورقي

[1] فاضل محترم جناب آقاي علي رباني خلخالي زيد توفيقاته از قول حضرت آيةالله نجفي مرعشي رحمه‏الله نقل مي‏کردند که ايشان درباره‏ي ابوالفرج اصفهاني فرموده بودند: او در ظاهر مسلمان و در واقع يهودي بود.