بازگشت

عاشورا «يوم الله» است


روزهايي كه در آن روزها وقايع مهمّي انجام مي شود و مسير تاريخ در جهت رشد و كمال تغيير مي نمايد و سبب مي شود كه تحوّل در اجتماع به وجود آيد و مردم راه فضيلت و سعادت را در پيش گيرند، «ايام الله» ناميده مي شود. در قرآن مجيد در دو مورد (سوره ابراهيم آيه 5 و سوره الجاثيه آيه 14) ايام الله ذكر شده است .

از ابن عباس روايت شده است كه منظور از آن روزهايي است كه در آن روزها در امم پيشين وقايعي مهم رخ داده است واضح است كه منظور وقايعي است آموزنده كه بدان وسيله مردم از جهل و غفلت رهايي يافته اند و دگرگوني در تمام شؤون زندگي شان پديد آمده است . چون شهادت سبط پيامبر (ص) و يارانش در روز عاشورا باعث شد كه حقايق ، آشكار شود و اسلام تجديد حيات نمايد، ستم گران رسوا شده و تغيير اساسي در جامعه اسلامي به وجود آيد، آن روز «يوم الله» به حساب آمد. از پيامبر اكرم (ص) روايت شده است كه عاشورا از «ايام الله» است . اين روز به اندازه اي اهميّت داشته كه به امم پيشين نيز معرفي شده تا آنان نيز نتايجي را كه بر اين روز عظيم ترتّب مي يابد درك كنندو آن را پاس دارند.

در حديث مناجات حضرت موسي (ع) آمده است كه حضرت موسي (ع) عرض كرد:خدايا! به چه جهت امّت پيامبر خاتم را بر ساير امم برتري داده اي ؟ خداوند فرمود: ده خصلت است كه موجب برتري ايشان شده است . موسي (ع) گفت : آنها كدامند تا به بني اسرائيل دستور دهم كه به آنها عمل كنند؟ فرمود: نماز، زكات ، روزه ، حج ، جهاد، جمعه ،جماعت ، قرائت علم و عاشورا. حضرت موسي (ع) پرسيد: عاشورا چيست ؟ فرمود: گريه كردن و خود را به گريه واداشتن بر سبط پيامبر خاتم است . از اين حديث برمي آيد كه اهميّت دادن به عاشورا و بهره مند شدن از آثار آن روز عظيم ، در رديف صلاة و صوم و ساير مباني مهم اسلامي است و اين بدان جهت است كه اگر واقعه عاشورا و شهادت فرزند پيامبر (ص) نبود از اسلام واقعي و صلاة و صوم و ساير اركان اسلام اثري بر جاي نمي ماند.