بازگشت

تحريفات عاشورا


يكي از اعجازهاي حادثه كربلا، زنده ماندن آن است و هرچند از زمان آن مي گذرد، تازه تر و شفاف تر مي گردد و قلوب انسان ها را به خود معطوف مي سازد و اماهرچند جنايات بني اميه شكوه و عظمت آن واقعه را از ميان بردارد و نيز تخريب بارگاه آن حضرت مؤثر واقع نشده اما با طرح تحريف وقايع كربلا سعي دارند اهداف مقدس حضرت سيدالشهدا(ع) را از دهان مردم منحرف سازند تا به دنيا بفهمانند كه حادثه كربلا حركت انقلابي ، اسلامي و الهي و تاريخ ساز نبوده ، بلكه يك درگيري حكومتي سياسي وجاه طلبي بوده است كه مع الأسف برخي از گويندگان نيز براي گرم كردن مجلس خود و گرياندن مردم از آن بهره مي جويند، كه بر همگان تكليف است كه از اشاعه چنين سم هاي مهلكي جلوگيري كنند. اكنون به نمونه اي از آن تحريفات از كلام استاد مطهري اشاره مي كنيم . ايشان درباره قصه حضور ليلا مادر حضرت علي اكبر در كربلا مي گويد:«هنگامي كه حضرت علي اكبر(ع) قصد عزيمت به ميدان نبرد را داشت امام حسين (ع)دلش رضايت نمي داد. پس از همسرش ليلا مي خواهد، كه در حق پسرش دعا كند تا سالم بازگردد و ليلا نيز دعا مي كند و حضرت علي اكبر(ع) پس از جنگ فراوان خسته برمي گردد و به هنگام بازگشت مجدد به ميدان ديگر نزد مادر نمي رود و شهيد مي گردد.»

اين حكايت چند اشكال اساسي دارد: 1ـ با منطق جان بازي ، ايثار و شهامت امام (ع) سازگار نيست . 2ـ تمام مورخان نوشته اند كه هركس براي رفتن به ميدان نبرد ازامام (ع) اجازه مي خواست و حضرت به نحوي براي آنان عذري ذكر مي كرد، جز براي علي اكبر(ع) 3ـ زني به نام ليلا در كربلا نبوده است كه چنين حكايتي رخ دهد و قس علي هذا.4ـ امام (ع) مي گويد: برو مادرت دعا كند. مگر دعاي خود امام از ليلا اثرش كم تر بود.