بازگشت

هدف كوتاه مدت و فوري


در اين زمينه امام راحل (ره) از امر به معروف و نهي از منكر و اداي تكليف شرعي نام مي برند:

«اينكه حضرت اباعبدالله (ع) نهضت كرد و قيام كرد با عدد كم در مقابل اين، براي اينكه گفتند تكليف من اين است كه استنكار كنم، نهي از منكر كنم.» [1] .

«سيدالشهدا... تمام رندگيش را صرف اين كرد كه.... معروف در كار باشد. منكرات از بين بروند». [2] .

«او تكليف مي ديد براي خودش كه بايد او با اين قدرت مقاومت كند و كشته بشود تا به هم بخورد اين اوضاع...» [3] .

همانگونه كه مي دانيم در شرع مقدس اسلام، مسئله امر به معروف و نهي از منكر به گونه اي نيست كه بتوان آن را به زمان و فرصت ديگري موكول كرد، لذا اين هدف را به عنوان هدف كوتاه مدت و فوري تلقي مي نماييم. يادآور مي شويم مسئله نهي از منكر به اقتضاي ظروف و شرايط خاص خود به دو شكل صورت مي گيرد:

الف - چنانچه قوانين اسلامي باشند، اما شخص حاكم به فسق اخلاقي يا فسق اعتقادي گرفتار شود كه در اين صورت بايد با نهي از منكر زباني و اصلاحگري و... اقدام نمود.

ب- چناچه قوانين حكومت نيز به نحوي از اسلام عدول نمايد (همچنانكه در عصر يزيد اتفاق افتاد) و حاكم نيز فاسق باشد در اين صورت، نهي از منكر در شكل و قالب «جهاد» و خروج عليه حكومت جائر متبلور مي شود.

در اين مرحله نيز مهم انجام تكليف و وظيفه شرعي است. خواه نتيجه فوري اخذ شود يا نشود و به تعبير امام (ره): ولو اينكه آمر و ناهي كشته شوند. در اينجا هدف جهاد، شهادت و كشته شدن نيست بلكه هدف، نهي از منكر و اجراي فرمان الهي است.

امام راحل (ره) مي فرمايد: «حضرت سيدالشهدا قيام كردند بر ضد يزيد و شايد همانطور هم بود كه خوب، اطمينان به اين بود كه موفق به اينكه يزيد را از سلطنت بيندازند نشوند... در عين حال براي همين معني كه بر ضد يك رژيم ظالم قيام كنند، ولو اينكه كشته بشوند، قيام كردند و كشته دادند و كشتند و خودشان هم كشته شدند.»


پاورقي

[1] همان، ج 14، ص 15.

[2] همان، ج 20، ص 190.

[3] همان، ج 4، ص 15.