بازگشت

دلايل مشروعيت نداشتن نظام يزيدي


با عنايت به اين نكات و مباحث است كه امام خميني در احياي فلسفه عاشورا در پاسخ به سؤالهاي محور اول، يعني دلايل نداشتن حداقل مشروعيت نظام يزيدي و لزوم رويارويي با آن، «ضمن استنتاد به اصل اساسي امر به معروف و نهي از منكر» به موارد زير اشاره مي كنند. [1] .

1- تبديل عملي خلافت به سلطنت موروثي يعني انحراف در اساس نظام حكومت اسلامي

2- نفي اساس وحي و احياي انديشه تفاخرات نژادي و ملي گرايي و عروبت به جاي ارزشهاي اعتقادي و منبعث از وحي (لا خبر جاء و لا وحي نزل) [2] .

3- استثمار و نفي عدالت

4- اعمال حاكميت جور و نفي حرمت جان و مال مسلمين.

5- شكستن حرمت احكام الله و تظاهر به نقض شعائر دين

موارد فوق عمدتا دلايلي هستند كه مشروعيت حكومت يزيد را نفي كرده، و عدم بيعت حضرت سيدالشهدا را با آن حكومت توضيح مي دهد.

بديهي است بعضي از اين محورها كما بيش در دورانهاي ديگر نيز ظهور يافته ولي تجمع اين خصوصيات در حكومت يزيد محقق گشته بود و همين عامل، توجيه كننده موضع خاص آن حضرت در برابر يزيد به شمار مي رود.


پاورقي

[1] موارد فوق استنباط نگارنده از مواضع حضرت امام برگرفته از ص 29 -36 کتاب قيام عاشورا در کلام و پيام امام خميني است.

[2] اشاره به شعر عبدالله بن زبغري است که اساس وحي و نبوت را انکار مي‏کرد و يزيد در رويارويي با اسيران کربلا آن را زمزمه مي‏کرد.