بازگشت

ذلت حق ستيزان






ديدي كه خون ناحق پروانه شمع را

چندان امان نداد كه شب را سحر كند؟



خـون بـه نـاحـق ريـخـتـه مـظـلوم، دامن ظالم را مي گيرد و ستمگران و همدستانشان گرفتار ذلّت و خـواري مي شوند. ظالمان به خاطر ظلمشان ومردم به خاطر تنها گذاشتنِ جبهه حق! بخصوص اگر اين ظلم درباره امام معصوم و خاندان مظلوم او باشد.

سـيـدالشـهـداء(ع) در مـسـيـر راه كـوفـه پـس از رسـيـدن بـه مـنـزل (بـطـن العـقبه)خبري از يك پيرمرد از اوضاع داخلي كوفه شنيد. آن مرد، امام را از رفتن بـه كـوفـه بـرحـذر داشـت. حـضـرت فـرمـود: اوضـاع كـوفـه را مـي دانـم. كار خدا هم انجام گرفتني است. به خدا قسم اين گروه دست از من نخواهند برداشت، مگر آنكه خونم را بريزند. وقـتـي چنين كنند، خداوند كسي را بر آنان مسلّط خواهد ساخت كه در نتيجه، اينان خوارترين مردم خواهند شد. [1] .

دسـت انـدركـاران آن فـاجـعـه بـزرگ نـيـز گـرفـتـار انـتقام شدند و ذليلانه كشته شدند. به نقل شيخ مفيد، اخبار بسياري وارد شده كه هيچ يك از قاتلان سيدالشهدا(ع) و اصحاب او از مرگ يـا گـرفـتـاري يـا رسـوايـي نـجـات نـيـافـتـنـد و پـيـش از مـردن، بـه كـيـفـر جـنـايـت خـويـش رسيدند. [2]

عبرتهاي نهفته در حادثه عاشورا، اگر بازشناسي نشود و درمان نگردد، ممكن است همان خطر در كمين جامعه امروز ما و سر راه انقلاب و انقلابيّون ما نيز سبز شود.

آنچه عاشوراي جانسوز را پديد آورد، عبارت بود از:

تمكين وتسليم مردم در برابر حكومت ستم

عمل نكردن به تكليف در لحظه حساس و سرنوشت ساز

از ياد بردن فريضه امر به معروف و نهي از منكر

رشد روحيّه رفاه طلبي و دنيا دوستي

غفلت و بي خبري مردم از آنچه در جامعه مي گذرد

تنها گذاشتن رهبر الهي و عدم اطاعت از او

نبود اتّفاق نظر در ميان امّت اسلام

تـسـلّط تـرس و هـراس بـر مـردم در مـقـابـل قـدرتـهـاي باطل

اگـر امـروز و هر زمان نيز، نيروهاي مؤمن و انقلابي، حساسيّت خود را نسبت به سرنوشت اسلام و مـسـمـانـان و انـقلاب از دست بدهند و براي حفظ آنچه دارند و كسب آنچه ندارند، از گفتن حق و اداي تـكـليـف، كوتاهي كنند، اگر در شرايط نياز جامعه و انقلاب، به خون و جانبازي و شهادت، از حـضـور در صـحـنه دفاع از ارزشها پرهيز كنند، اگر دچار تفرقه شوند، اگر بر محور ولايت فـقـيـه و رهـبـري امـّت مـنـسـجـم نـبـاشـنـد، اگـر بـراي دسـت يـافـتـن بـه پـول و پست و مقام، ارزشها وآرمان را زيرپا بگذارند، اگر به وظيفه امر به معروف و نهي از مـنـكـر عـمـل نـكـنند، اگر ساده لوحانه، فريب شايعات و بوقهاي تبليغاتي دشمن را بخورند، عاشورا تكرار خواهد شد و اسلام ضربه خواهد خورد و مظلوميّت مضاعفي براي مسلمانان و جبهه حق، پيش خواهد آمد.

به تعبير مقام معظم رهبري:

(در مـقـابل اين متاع زندگي و بهره هاي زندگي، اگر شما آنقدر مجذوب شديد، خداي نخواسته تـا آنـجـايـي كـه پاي تكليف سخت به ميان آمد نتوانستيد از آنها دست برداريد، اين مي شود يك جـور. اگـرنه از اين متاع بهره هم مي بريد، آنجا كه پاي امتحان سخت پيش مي آيد، مي توانيد از ايـنـهـا دسـت برداريد، اين مي شود يك جور ديگر... دوجور خواصّ طرفدار حق در هرجامعه اي وجود دارد. اگر آن قسم خوب طرفدار حق، يعني آن كساني كه مي توانند از اين متاع دنيا آن وقت كه لازم باشد دست بردارند، اگر اينها بيشتر باشند، هيچ وقت جامعه اسلامي دچار حالتِ دوران امام حسين (ع) نخواهد شد.) [3] .

دلبـسـتگي به دنيا، هميشه مانع انجام تكليف الهي است. در زمان امام حسين (ع) به شكلي ظهور كرد، در جامعه ما به صورت ديگري است. بازهم به تعبير مقام معظم رهبري:

(يـك بـخـش ديـگري كه بايد كار بشود، تطبيق با وضع هر زمان است، نه فقط زمان ما. در هر زمـان طـبـقـه خـواصّ چـگـونـه بـايـد عـمـل كـنـنـد كـه بـه وظـيـفـه شـان عمل كرده باشند؟ اينكه گفتيم اسير دنيا نشوند، اين يك كلمه است، چه جوري اسير دنيا نشوند، مثالها و مصداقهايش چيست؟) [4] .


پاورقي

[1] ارشاد، شيخ مفيد، ج 2، ص 76.

[2] همان، ص 133.

[3] سـخـنـان مـقـام مـعـظـم رهـبـري در جـمـع فـرمـانـدهـان و بـسـيـجـيـان لشـکـر مـحـمـد رسول الله 9.

[4] همان.