بازگشت

تخيير ميان قصر و اتمام در حائر حسيني


از جمله احكام مربوط به كربلا و تربت حسيني، از تخيير مسافر ميان قصر و تمام خواندن نماز است. صاحب عروه الوثقي در اين باره مي نويسد:

«اقوا اين است كه مسافر، ميان قصر و تمام، در چهار مكان مخير است و اين چهار مكان عبارتند از: مسجد الحرام، مسجد النبي، مسجد كوفه و حائر حسيني؛ ولي تمام خواندن افضل و قصر احوط است...». [1] .

بر اين بخش از مسأله، فقهاي صاحب حاشيه بر عروه نظري بر خلاف نداده اند و آن را پذيرفته اند. آيةالله حكيم در مقام تبيين مسأله مي نويسد: «اين مطلب، ميان فقها مشهور است در حد نزديك به اجماع، هر چند در سرائر و مفتاح الكرامه ادعاي اجماع شده است؛ به علت وجود اخبار فراوان، كه در ميان آن ها خبر صحيح و موثق هست و در فهرست وسايل، تعداد آن ها 34 حديث است». [2] .

در اصل اين مسأله، اختلافي نيست، هر چند در محدوده آن اختلاف وجود دارد.

حضرت امام خميني مي فرمايد:

«اقوا اين است كه همه روضه شريفه، داخل در عنوان حائر است. پس از طرف سر مبارك تا پنجره متصل به رواق و از طرف پا تا در متصل به رواق و از پشت تا مسجد و الحاق رواق شريف، خالي از قوت نيست، هر چند احتياط واجب، قصر است».


پاورقي

[1] عروة الوثقي، ج 2، مسأله 11 از احکام صلاة المسافر.

[2] مستمسک العروة، ج 8، ص 163.