بازگشت

افطار در عيد فطر با تربت


در عيد فطر مستحب است روزه با مقداري از تربت سيدالشهدا (ع) افطار شود. شيخ حر عاملي بابي را با نام «استحباب الافطار يوم الفطر علي تمر وتربة حسينية...» گشوده و از جمله احاديثي كه در آن نقل كرده، عبارت است از:

«علي بن محمد النوفلي قال: قلت لابي الحسن (ع): اني افطرت يوم الفطر علي طين و تمر. فقال لي: جمعت بركة و سنة»؛ [1] .

يعني علي، پسر محمد نوفلي مي گويد: به امام رضا (ع) عرض كردم: من روز عيدفطر با تربت و خرما افطار كردم حضرت فرمود: ميان بركت و سنت جمع كرده اي.

هر چند بر اساس روايات «من بلغ» مي توان استحباب افطار روزه عيد فطر و قربان را پذيرفت، اما برخي از فقها، از جمله، محقق نراقي تنها با قصد استشفا خوردن تربت را جايز دانسته است و درغير اين صورت، مرجع، همان ادله حرمت اكل خاك است. [2] .

در هر صورت، فقها درباره استحباب اين مورد اختلاف نظر دارند. بعضي از فقها استحباب را پذيرفته اند. صاحب جواهر مي نويسد:

«در هر صورت، خوردن خاك قبر سيدالشهدا تنها براي استشفا جايز است، نه غير آن، هر چند براي تبرك در عصر عاشورا و روز عيدفطر و عيد قربان باشد. اين مطلب، صريح كلام بعضي و ظهور كلام ديگران است، در حالي كه شيخ طوسي با آن مخالفت كرده است. او در كتاب مصباح، خوردن خاك سيدالشهدا را در عصر عاشورا و عيد فطر و عيد قربان جايز دانسته است». [3] .

محدث عالي مقام، شيخ عباس قمي، در آداب روز عيد فطر مي نويسد:

«شيخ مفيد فرموده: مستحب است تناول كردن مقداركمي از تربت سيدالشهدا عليه السلام كه شفا است از براي هر دردي». [4] .


پاورقي

[1] همان، ج 3، باب 13 از ابواب کتاب الصلاة، ج 1، ص 114.

[2] ملا احمد نراقي، مستند الشيعه، ج 15، ص 164.

[3] جواهر الکلام، ج 36، ص 368.

[4] مفاتيح الجنان، آداب روز عيد فطر، ص 344.