بازگشت

خسارت جبران ناپذير


اما كسي نيست كه بپرسد، آن كتاب خدا كافيست و احتياج به تفسير ندارد، آيا فرمان خداوند در اينكه ما اتاكم الرسول فخذوه، چگونه است، سنت پيامبر را مردم چگونه بايد بدانند؟

و شما خود مي دانيد كه وقتي صحابه پيامبر در حساسترين زمان، يعني سالهاي اوليه بعد از پيامبر، كه هنوز حوادث و سخنان پيامبر در ذهن آنها نقش دارد و فراموش نشده، صحابه نيز زنده و سالم هستند، اگر از نقل احاديث، منع شود چه ضربه جبران ناپذيري بر دين خداوند مي بايد تا قيامت پابرجا بماند، خواهد زد،

مصيبت بزرگتر آنكه پس از شيخين، ديگران نيز روش آنها را پيش مي گرفتند، و از احاديثي كه زمان عمر روايت نشده بود منع مي كردند. عثمان ابن عفان بر منبر مي گفت: براي هيچكس جايز نيست، حديثي را كه در زمان عمر و ابوبكر نشنيده روايت كند... [1] .

معاويه نيز به دنبال همين سياست، كه با اهداف او بسيار سازگاري داشت، از احاديثي كه در عهده عمر نبود، منع مي كرد. [2] .


پاورقي

[1] ابن‏سعد و ابن‏عساکر (اضواء علي السنة المحمدية).

[2] مسند احمد 99: 4 (الغدير ج 10 ص 351).