بازگشت

تربت و حائر حسيني


خاك كربلا و حائر حسيني(ع) جايگاهي ويژه در معارف اهل بيت(ع) دارد. اهانت به تربت اباعبدالله(ع) حرام است. در آغاز زندگي، بر اساس روايات مأثوره از امامان معصوم(ع) كام نوزادان با تربت سيدالشهدا برداشته مي شود. حسين بن ابي العلاء گويد: شنيدم امام صادق(ع) مي فرمود:

«حنّكوا اولادكم بتربة الحسين(ع) فانها امان؛ كام فرزندانتان را با تربت حسين(ع) برداريد، همانا، آن امان است.»

در وسايل الشيعه بابي مطرح است تحت عنوان: «باب استحباب استشفاء بتربة الحسين(ع) و التبرك بها و تقبيلها و تحنيك الاولاد و استحبابها عند الخوف و عند المرض.»

بر اساس روايات و فتواي فقها، سجده بر تربت امام حسين(ع) افضل از سجده بر هر چيز ديگر است، چون حجابهاي هفتگانه را مي درد. مستحب است از تربت سيدالشهداء تسبيح تهيه شود و همواره همراه او باشد، هر چند با آن تسبيح نگويد، تسبيح محسوب مي گردد.

همراهي با تربت سيدالشهداء(ع) از لحظه ميلاد و كام برداشتن شروع مي گردد تا پايان حيات دنيوي و آغاز حيات اخروي تداوم مي يابد. در وسايل الشيعه، شيخ حرّ عاملي، در ابواب تكفين، بابي گشوده است با نام: «باب استحباب وضع التربة الحسينية مع الميت في الحنوط و الكفن و في القبر» و در آن به نقل رواياتي در اين زمينه، مي پردازد.

اهميت تربت كربلا و حائر حسيني در آموزه هاي اهل بيت(ع) آن چنان است كه فرموده اند؛ مسافر بين قصر و تمام خواندن نماز در آن مكان مقدس مخيّر است. علاوه بر اين دعا خواندن زياد و طلب حاجت در نزد قبر آن حضرت از مستحبات است. ابن فهد حلّي فرموده، روايت است كه خداوند در مقابل شهادت امام حسين(ع) چهار خصلت به او عطا فرموده است:

«جعل الشفا في تربته و اجابة الدعاء تحت قبته و الائمة من ذريّته و ان لا تعد ايام زائريه من اعمارهم؛ شفاي از بيماري ها و معالجه دردها با تربت سيدالشهدا، مستجاب شدن دعا در زير قبّه حسيني، امامان معصوم از ذريّه او بودن و محسوب نشدن ايام زيارت كربلا از عمر زائر.»

آنچه گذشت، گزارشي بسيار فشرده و مختصر از جايگاه سيدالشهدا، كربلا و عاشورا در معارف اسلامي و آموزه هاي اهل بيت(ع) بود، براي نشان دادن اين حقيقت كه؛ اگر چه عاشورا يك صبح تا شب بيشتر نبود و چند ساعتي به پايان رسيد ولي تأسيس فرهنگ عاشورا و مكتب عزاداري ده ها سال به طول انجاميده است، اگر يك امام معصوم به همراه اصحاب و ياران و خاندان خويش عاشورا آفريد، نُه امام معصوم ديگر، در حراست و حفاظت از آن و رساندن پيام واقعي و اصيل آن به مسلمانان بلكه همه جهانيان در تمامي گستره تاريخ تا ظهور دولت عدل جهاني امام منتظر(عج) به تلاش همه جانبه برخاستند و با اين تلاش سرمايه اي جاويدان و گرانبها را براي حقّ جويان پديد آوردند.