تقيه عامل جدايي دوست و دشمن
و قال لولا التقية ما عرف ولينا من عدونا،و لولا معرفة حقوق الاخوان ما عرف من السيئات شي ء الا عوقب علي جميعها لكن الله عزوجل يقول: (و ما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم و يعفو عن كثير) [1] .
اگر تقيه نبود، دوست و دشمن ما از هم شناخته نمي شدند و اگر نبود شناخت حقوق برادران، چيزي از سيئات و خطا شناخته نمي شد، مگر آن كه بر جميع آنها عذاب و عقاب مي آمد و اما خداوند فرموده است: «هر مصيبتي كه به شما مي رسد حاصل كار خود شماست، با اين كه خداوند از گناهان زيادي مي گذرد».
پاورقي
[1] تفسير العسکري عليهالسلام: ص 321.