بازگشت

سوره بقره


(وَ اِذْ قُلْنا لِلْمَلئِكَة ِ اسْجُدُوا لِادَم َ فَسَجَدُوا الاَّ اِبليس َ اَبي وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَان َ مِن َ الْكَافِرين َ)

«إن ّ اللّه َ لمّا خلق َ آدم َ و استواه ُ، و علّمَه ُ أسماءَ كل ِّ شي ءٍ و عرضَهم علي الملائكة ِ،جعل َ محمّداً و عليّاً و فاطمة َ والحسن َ و الحسين َ أشباحاً خمسة ً في ظهرِ آدم َ، و كانت ْ انوارُهم تُضي ءُ في الافاق ِ؛ من السماوات ِ و الحُجُب ِ و الجِنان ِ و الكرسي ِّ و العرش ِ،فأمَر الملائكة ِ بالسجودِ تعظيماً له ، إنّه قد فضّله بأن جعله وعاءً لتلك الاشباح التي قد عم َّانوارُها الافاق َ.

(فَسَجَدُوا اِلاّ اِبليس َ أَبي ) أن يتواضع َ لجلال ِ عظمة ِ اللّه ِ، و أن يتواضع لأنوارِنا أهل َ البيت ِ، و قد تواضعت ْ لها الملائكة ُ كلُّها.(وَ اسْتَكْبَرَ) و ترفّع َ، و كان بإبائِه ِ ذلك و تكبّرِه ِ (مِن َ الْكَافِرِين َ)؛

هنگامي كه خداوند حضرت آدم را آفريد و او را معتدل ساخت ، و نام هاي همه چيز را به او تعليم فرمود، و آدم دانش خود را به فرشتگان عرضه داشت ، محمد، علي ، فاطمه ،حسن و حسين را بصورت پنج شبح در پشت آدم قرار داد، و انوار اين پنج تن مقدس آفاق جهان را از آسمان ها، حجب سماوي ، بهشت ، كرسي و عرش را روشن ساخت ، سپس به فرشتگان فرمان داد كه به خاطر بزرگداشت خلقتش آدم را سجده نمايند، زيرا خداوند آدم را بدان جهت فضيلت بخشيده است كه ظرف وجود اين پنج نور مقدس كه آفاق جهان را روشن نموده اند گشته است .

(فرشتگان همگي بر آدم سجده نمودند، به جز ابليس ) كه حاضر نشد در برابر جلال عظمت الهي سر فرود آرد، و در برابر انوار ما اهل بيت سجده نمايد، با اين كه ، تمام فرشتگان ملكوت اعلي در برابر آنان فروتني نمودند، اما ابليس خبيث (تكبر ورزيد) و خيره سري نمود، بدين جهت سقوط كرد (و در زمره كافران در آمد).

(وَ لَنَبْلُوَنَّكُم ْ بِشَي ءٍ مِن َ الخَوْف ِ وَ الجُوع ِ وَ نَقْص ٍ مِن َ الْاَمْوَال ِ وَ الْاَنْفُس ِ وَ الَّثمَرَات ِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرين َ).

ان ّ قدّام َ القائم ِ علامات ٌ تكون ُ من اللّه ِ تعالي للمؤمنين ، و هي قولُه ُ تعالي :

(وَ لَنَبْلُوَنَّكُم ْ)، يعني المؤمنين قبل َ خروج ِ القائم ِ، (بِشَي ءٍ مِن َ الخَوْف ِ) من ملوك بني ِ العبّاس في آخرِ سلطانِهم ، (و الْجُوع ِ) غلاء اسعارِهم ، (وَ نَقْص ٍ مِن َ الْاَمْوَال ِ) فساد التجارات ِ و قلّة ِ الفضل ِ، (وَ) نقص ٍ من (الْاَنْفُس ِ): موت ٌ ذريع ٌ، (و) نقص ٍ من (الَّثمَرَات ِ)، قلّة زكاة ِ ما يزرع ُ، (وَ بَشِّرِ الصَّابِرين َ) عند ذلك بتعجيل خروج القائم ِ؛

پيش از ظهور قائم مانشانه هايي است كه از طرف خداوند متعال براي مؤمنين به آنها اشاره شده و اين نشانه ها عبارت است از فرموده الهي : (و لنبلونكم )؛ يعني پيش از ظهور قائم به وسيله برخي از سلاطين بني عباس در آخر سلطنتشان (با مقداري از خوف و ترس ) و به وسيله بالا بردن نرخ ها و ايجاد (گرسنگي ) و به وسيله تباهي اوضاع تجارت ،(و نقصي كه در قسمت اموال ايجاد مي كنيم )، و به وسيله (نقصاني كه ) از راه مرگهاي ناگهاني در (جانها ايجاد مي نمائيم )، بوسيله كمي رشد كشاورزي (نقصاني كه در زراعت ها مي اندازيم )، شما مؤمنين را (حتماً آزمايش خواهيم كرد)، و هنگامي كه اين آزمايش ها عملي گشت (صبر كنندگان را بشارت ده ) به خروج قائم.