بازگشت

نامه مهم و هشدار دهنده به معاويه


حديث 242

قال الامام الحسين عليه السلام: أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَني كِتابُكَ، تَذْكُرُ أَنَّهُ قَدْ بَلَغَكَ عَنّي اُمُورٌ أَنْتَ لي عَنها راغِبٌ، وَأَنَا بِغَيْرِها عِنْدَكَ جَديرٌ، فَاِنَّ الْحَسَناتِ لايَهْدي لَها، وَلا يُسَدِّدُ إلَيْها إلاَّ اللهُ. وَ أَمَّا ما ذَكَرْتَ أَنَّهُ اِنْتَهي إِلَيْكَ عَنّي، فَاِنَّهُ إِنَّما رَقاهُ إِلَيْكَ الْمَلاَّقُونَ الْمَشَّاؤُنَ بِالَّنميمِ، وَ ما اُريدُ لَكَ حَرْباً وَ لا عَلَيْكَ خِلافاً، وَ أَيْمُ اللهِ إِنّي لَخائِفٌ للَّهِِ في تَرْكِ ذلِكَ، وَما أَظُنُّ اللهَ راضِياً بِتَرْكِ ذلِكَ، وَلا عاذِراً بِدُونِ الْإِعْذارِ فيهِ إلَيْكَ، وَ في اُولئِكَ الْقاسِطينَ الْمُلْحِدينَ حِزْبِ الظَّلَمَةِ، وَ أَوْلِياءِ الشَّياطينَ. ألَسْتَ الْقاتِلَ حُجْراً أَخا كِنْدَةِ وَالْمُصَلّينَ الْعابِدينَ الَّذينَ كانُوا يُنْكِرونَ الظُّلْمَ وَيَسْتَعْظِمُونَ الْبِدَعَ، وَلا يَخافُونَ فِي اللهِ لَوْمَةَ لائِمٍ، ثُمّ قَتَلْتَهُمْ ظُلْماً وَ عُدْواناً مِنْ بَعْدِ ما كُنْتَ أَعْطَيْتَهُمُ الأيْمانَ الْمُغَلَّظَةَ، وَالْمَواثيقَ الْمُؤَكَّدَةَ، وَلا تَأْخُذَهُمْ بِحَدَثٍ كانَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ، وَ لا بِاَحِنَّةٍ تَجِدُها في نَفْسِكَ. أوَلَسْتَ قاتِلَ عَمْرِو بْنِ الْحَمِقْ صاحِبِ رَسُولِ اللهِ صلي الله عليه و آله و سلم اَلْعَبْدِ الصَّالِحِ الَّذي أَبْلَتْهُ الْعِبادَةُ، فَنَحُلَ جِسْمُهُ، وَصُفِرَتْ لَوْنُهُ، بَعْدَ ما أَمَّنْتَهُ وَ أَعْطَيْتَهُ مِنْ عُهُودِ اللهِ وَ مَواثيقِهِ ما لَوْ أَعْطَيْتَهُ طائِراً لَنَزَلَ إِلَيْكَ مِنْ رَأْسِ الْجَبَلِ ثُمَّ قَتَلْتَهُ جُرْأَةً عَلي رَبِّكَ وَاسْتِخْفافاً بِذلِكَ الْعَهْدِ.

أَوَلَسْتَ الْمُدَّعي زِيادَ بْنَ سُمَيَّةَ الْمَوْلُودِ عَلي فِراشِ عُبَيْدِ ثَقيفٍ، فَزَعَمْتَ أَنَّهُ اِبْنُ أَبيكَ وَقَدْ قالَ رَسُولُ اللهِ صلي الله عليه وآله «اَلْوَلَدُ لِلْفِراشِ وَ لِلْعاهِرِ اَلْحَجَرُ». فَتَرَكْتَ سُنَّةَ رَسُولِ اللهِ تَعَمُّداً وَ تَبِعْتَ هَواكَ بِغَيْرِ هُديً مِنَ اللهِ، ثُمَّ سَلَّطْتَهُ علَي الْعِراقَيْنِ، يَقْطَعُ أَيْدِي الْمُسْلِمينَ وَأَرْجُلَهُمْ، وَ يَسْمَلُ أعْيُنَهُمْ وَ يُصَلِّبُهُمْ عَلي جُذُوعِ النَّخْلِ، كَأَنّكَ لَسْتَ مِنْ هذِهِ الْاُمَّةِ، وَ لَيْسُوا مِنْكَ. أَوَلَسْتَ صاحِبَ الْحَضْرَميّينَ الَّذينَ كَتَبَ فيهِمْ ابْنُ سُمَّيَةَ أَنَّهُمْ كانُوا عَلي دينِ عَليٍّ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ فَكَتَبْتَ إِلَيْهِ: أَنْ اُقْتُلْ كُلَّ مَنْ كانَ عَلي دينِ عَليّ، فَقَتَلَهُمْ وَمَثَّلَ بِهِمْ بِأَمْرِكَ، وَديْنُ عَليٍّ عليه السلام وَاللهِ الَّذي كانَ يَضْرِبُ عَلَيْهِ أَباكَ وَيَضْرِبُكَ، وَ بِهِ جَلَسْتَ مَجْلِسَكَ الَّذي جَلَسْتَ، وَلَوْلا ذلِكَ لَكانَ شَرَفُكَ وَشَرَفُ أَبيكَ الرِّحْلَتَينِ، وَقُلْتَ فيما قُلْتَ: «انظر لنفسك ولدينك ولامة محمد، واتق شق عصا هذه الامة و أن تردهم إلي فتنة».

وَإِنّي لا أَعْلَمُ فِتْنَةً أَعْظَمَ عَلي هذِهِ الْاُمَّةِ مِنْ وِلايَتِكَ عَلَيْها، وَلا أَعْلَمُ نَظَراً لِنَفْسي وَلِديني وَلاُِمَّةِ مُحَمَّدٍصلي الله عليه وآله عَلَيْنا أَفْضَلَ مِنْ أَنْ اُجاهِدَكَ فَاِنْ فَعَلْتُ فَاِنَّهُ قُرْبَةٌ إِلَي اللهِ، وَ إِنْ تَرَكْتُهُ فَاِنّي أَسْتَغْفِرُ اللهَ لِذَنْبي، وَ أَسْأَلُهُ تَوْفيقَهُ لِإِرْشادِ أَمْري وَ قُلْتَ فيما قُلْتَ: «إني إن أنكرتك تنكرني، و إن أكدك تكدني». فَكِدْني ما بَدا لَكَ، فَاِنّي أَرْجُو أَنْ لايَضُرَّني كَيْدُكَ فيَّ، وَ أَنْ لايَكُونَ عَلي أَحَدٍ أَضَرَّ مِنْهُ علي نَفْسِكَ

لأنَّكَ قَدْ رَكِبْتَ جَهْلَكَ، وَ تَحَرَّصْتَ عَلي نَقْضِ عَهْدِكَ، وَلَعَمْري ما وَفَيْتَ بِشَرْطٍ، وَ لَقَدْ نَقَضْتَ عَهْدَكَ بِقَتْلِكَ هؤُلاءِ النَّفَرِ الَّذينَ قَتَلْتَهُمْ بَعْدَ الصُّلْحِ وَالأيْمانِ وَالْعُهُودِ وَالمَواثيقِ، فَقَتَلْتَهُمْ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُونُوا قاتَلُوا وَقَتَلُوا

وَلَمْ تَفْعَلْ ذلِكَ بِهِمْ إِلاّ لِذِكْرِهِمْ فَضْلَنا، وَتَعْظيمِهِمْ حَقَّنا، فَقَتَلْتَهُمْ مَخافَةَ أَمْرٍ لَعَلَّكَ لَوْ لَمْ تَقْتُلْهُمْ مِتَّ قَبْلَ أَنْ يَفْعَلُوا أَوْماتُوا قَبْلَ أَنْ يُدْرِكُوا فَأَبْشِرْ يا مُعاوِيَةُ بِالْقِصاصِ، وَاسْتَيْقِنْ بِالْحِسابِ، وَاعْلَمْ أَنَّ للَّهِِ تَعالي كِتاباً لا يُغادِرُ صَغيَرَةً وَلا كَبيرةً إِلاَّ أحْصاها، [1] وَلَيْسَ اللهُ بِناسٍلأخْذِكَ بِالْظَّنَّةِ، وَقَتْلِكَ أوْلِياءَهُ عَلَي التُّهَمِ، وَنَفْيِكَ أَوْلِياءَهُ مِنْ دُورِهِمْ إِلي دارِ الْغُرْبَةِ وَأَخْذِكَ الناسَ بِبَيْعَةِ اِبْنِكَ غُلامٍ حَدَثٍ، يَشْرَبُ الْخَمْرَ، وَيَلْعَبُ بِالْكِلابِ، لا أعْلَمُكَ إِلاَّ وَقَدْ خَسِرْتَ نَفْسَكَ، وَ بَتَرْتَ دينَكَ، وَ غَشَشْتَ رَعِيَّتَكَ، وَأَخْزَيْتَ أَمانَتَكَ، وَ سَمِعْتَ مَقالَةَ السَّفيهِ الْجاهِلِ، وَ أَخَفْتَ الْوَرِعَ التَّقيَّلأجْلِهِمْ وَالسَّلامُ». [2] .

امام حسين عليه السلام فرمود: (پس از ستايش الهي، نامه تو بمن رسيد، يادآور شدي كه من در مخالفت تو متصدّي كارهايي شده ام كه از من انتظار نمي رفت همانا درهاي نيكوكاري بر روي كسي گشاده نشود جز بخواست خداوند. امّا آنچه را نوشتي كه اخباري از من بتو رسيده، اين كلمات را مردم چاپلوس و دروغگو بهم بافته اند، مرا امروز با تو مخالفت و جنگ نيست، سوگند به خدا كه در ترك آن بيمناكم و خداوند را بترك آن خشنود نمي دانم، ودر ترك اين عادت عذري در نزد تو و در نزد اين گمراهان ملحد كه لشگر ظَلَمِهْ و دوستدار شياطين اند عذري ندارم.

افشاي جنايات معاويه

هان اي معاويه! آيا تو آنكس نيستي كه حجر كندي را كشتي؟ و مردم نمازگزار و پرهيزكار را كه ظلم و بدعت را نمي پسنديدند؟ و در امر دين از سرزنش كسي نمي ترسيدند؟ تو با ظلم و ستم آنها را كشتي با اينكه سوگندهاي فراوان خوردي عهد و پيمان استوار نمودي كه آنها را نمي كشي، بي آنكه درملك تو فتنه اي پديد آورند، يا دشمني آغاز كنند. هان اي معاويه، تو آنكس نيستي كه عمروبن حَمِق خزاعي صحابي رسول خداي را كشتي؟ آن مرد صالح كه عبادت اندامش را فرسود و پيكرش را لاغر كرد و رخسارش را زرد نمود از پس آنكه او را خط امان دادي،و بعهد خداي محكم نمودي با آن ميثاق و پيمان كه اگر مرغي را عطا مي كردي از فراز كوهاي بلند بنزد تو مي آمد، آنگاه بر خداي جرئت كردي، و عهد خداي را كوچك شمردي، و بي جرم و جنايت او را كشتي.

آيا تو آنكس نيستي كه زياد بن سميّه را كه در بستر برده اي كه عبدي از بني ثقيف بود متولّد شد با خود برادر خواندي؟ و او را پسر ابوسفيان شمردي؟ و حال آنكه رسول خدا فرمود: «مولود منسوب بفراش است، و بهره زناكار سنگ است.».

تو به مصلحت خويش سنّت رسول خداي را پشت پاي زدي، و پسر عبيد را برادر گرفتي، و بحكومت عراقين فرستادي، تا دست و پاي مسلمانان را قطع كرد، و چشم هاي ايشان را به آهن گداخته نابينانمود، و بدن هاي ايشان را بر شاخه هاي درخت خرما آويزان كرد. گويا از اين امّت نبودي، و اين امّت را با تو هيچ نسبت نبود.

آيا تو آنكس نيستي كه زياد بن ابيه براي تو نوشت مردم حضرميّين بر دين علي ميروند، و تو او را دستور دادي كه از آنان كه بر دين علي ميروند يك تن زنده مگذار، و او همگان را كشت ومُثله كرد، و حال آنكه سوگند به خداي علي عليه السلام بحكم اسلام، ترا و پدر تو را دستخوش شمشير مي ساخت و امروز به بهانه همان دين غصب مسند خلافت كردي و گر نه شرف تو و پدر تو آن بود كه زمستان و تابستان دنبال شتران كاسبي مي كرديد.

و اينكه گفتي: «نگران نفس خويش و دين خويش و امّت محمّد باشم، و ايشان را در فتنه نيفكنم، و از شقّ عصاي امّت و پراكندگي جماعت بپرهيزم». من هيچ فتنه اي را در اين امّت بزرگتر از خلافت و حكومت تو نمي دانم و از براي خود و دين خويش و امّت محمّد هيچ سودي افضل از آن ندانم كه با تو جهاد كنم، اگر اين جهاد را بپاي دارم به قرب حق نزديكتر باشم و اگر مهلتي خواهم يا سُست شوم از اين گناه بايد استغفار كنم و از خداوند رشد خويش ميجويم و اينكه گفتي: «اگر انكار كنم تو را، انكار ميكني مرا، و اگر در فكر دشمني تو باشم، دشمن من خواهي بود».

واي بر تو چه در خاطر داري؟ اميد من چنان است كه دشمني تو زيان نداشته باشد جز آنكه به تو باز گردد زيرا كه بر جهل خويش سوار شدي، و بر نقض عهد حريص گشتي. قسم بجان خودم كه وفا به هيچ عهد و شرطي نكردي، و مسلمانان را بعد از عهد و پيمان و صلح و سوگند كشتي بي آنكه با تو مبارزه اي كنند و نبردي آغاز نمايند، و جرم و گناه ايشان جز ذكر فضايل ما و تعظيم حقوق ما نبود، پس كشتي ايشان را از بيم آنكه مبادا تو هلاك شوي وايشان زنده بمانند، يا بميرند و حرارت تيغ تيز تو را نچشند. بدان اي معاويه كه روز حساب مي آيد، و هنگام قصاص فرا ميرسد، بدان كه خداي را كتابيست كه چيزي از كوچك و بزرگ اعمال را فروگذار نكرده و در آن كتاب ثبت است، و خداوند نگرانست كه مردم را ببهتان گرفتي، و دوستان خداي را به تهمت زدي و جماعتي را كُشتي و گروهي را از خانه ها و شهرهاي خود، بيرون كردي، و از براي پسرت يزيد كه غلامي شراب خواره و سگ باز بود، از مردم بيعت گرفتي، اين نيست جز اينكه خود را هلاك كردي ودين خود را نابود كردي و پراكنده نمودي رعيّت خود را، و خراب كردي امانت خود را، گوش فرا دادي سخن سفيه جاهل را، و بيم دادي مردم پارسا و متقّي را تا بر گردن آرزو سوار شدي، والسلام.


پاورقي

[1] سوره کهف آيه 49.

[2] رجال کشي ص32، بحارالانوار ج44 ص212، أعيان الشيعة ج1 ص582، معادن الحکمة ج1 ص582.